Samolot słoneczny zawiesił co najmniej do kwietnia podróż dookoła Ziemi
Napędzany energią słoneczną samolot Solar Impulse 2 musiał przerwać swą podróż dookoła świata i wylądować na Hawajach na skutek uszkodzonych akumulatorów - poinformowali w środę organizatorzy. Podróż zostanie wznowiona najwcześniej w kwietniu przyszłego roku.
W wydanym w środę nad ranem komunikacie zespół Solar Impulse poinformował, że lot dookoła świata będzie kontynuowany, ale najwcześniej w kwietniu przyszłego roku, ponieważ przegrzewające się akumulatory spowodowały duże uszkodzenia.
Akumulatory przegrzały się w pierwszym dniu lotu z Japonii na Hawaje, ale nie było jak schłodzić systemu. Firma podkreśliła, że awaria nie wynika ze słabości wykorzystanej technologii, lecz z faktu, że zespół nie uwzględnił w swoich kalkulacjach zmian temperatury związanych z raptownymi zmianami wysokości w klimacie tropikalnym.
Samolot lądował pod Honolulu 3 lipca. Wcześniej wykonał blisko 118-godzinny lot z japońskiej Nagoi, ustanawiając nowy rekord w długości samotnego lotu non stop. Następnym etapem podróży samolotu miało być Phoenix w Arizonie.
Na czas naprawy samolot zostanie umieszczony w hangarze Uniwersytetu Hawajskiego na lotnisku w Kalaeloa, na wyspie Oahu.
Historyczny lot dookoła świata Solar Impulse 2 rozpoczął 9 marca w Abu Zabi. Trasę podzielono na kilkanaście etapów. Planowane przystanki są przeznaczone na odpoczynek pilotów - Andre Borschberga i Bernarda Piccarda - przegląd samolotu i kampanię na rzecz czystej energii.
Samolot jest wyposażony w ponad 17 tys. ogniw fotowoltaicznych, pokrywających jego skrzydła o długości 72 metrów. To niemal tyle, ile rozpiętość skrzydeł Airbusa A380.
Energia z ogniw fotowoltaicznych jest magazynowana w akumulatorach litowo-jonowych, które zasilają cztery silniki elektryczne. Solar Impulse 2, zbudowany z włókien węglowych, waży 2,3 tony. Jego prędkość maksymalna to 140 km/h, a pułap praktyczny - 8500 metrów. Lekka waga sprawia, że jest bardzo narażony na kaprysy pogody i prądy powietrza.
Solar Impulse 2 jest następcą pierwszej tego rodzaju maszyny, Solar Impulse 1, która m.in. odbyła wieloetapowy lot przez USA w 2013 r.(PAP)
Zobacz także
Opracowano technologię niewidocznego ogniwa słonecznego wbudowanego w ekran
2015-05-02, 16:43Sunpartner Technologies opracowało ogniwo słoneczne, które może być instalowane jako niewidzialna warstwa w dowolnym typie ekranów urządzeń mobilnych. Firma otrzymała za tę innowację nagrodę 'Best Technical Development within Energy… Czytaj dalej »
System, który przejmie sterowanie samolotem testowany był na Podkarpaciu
2015-05-02, 11:05Po niedawnej katastrofie samolotu Germanwings w Alpach niemieccy kontrolerzy lotów chcą wprowadzenia rozwiązań technicznych, które umożliwią sterowanie maszyną z ziemi. Punktem wyjścia do tych prac mogą być próby, jakie przeprowadzili… Czytaj dalej »
Branżę elektroniki drukowanej czeka wzrost
2015-04-30, 12:54Układy elektroniczne, panele słoneczne, czujniki, wyświetlacze - to tylko przykładowe produkty, które już wkrótce będą wytwarzane w technologii druku cyfrowego - przewidują eksperci. A to pozwoli na spadek kosztów, przyśpieszenie… Czytaj dalej »
Apple Watch za pomocą aplikacji kontroluje funkcje elektrycznych modeli BMW
2015-04-30, 12:46Dzięki aplikacji BMW i Remote można za pomocą urządzenia Apple Watch kontrolować funkcje samochodów elektrycznych z serii i3. Program zapewni użytkownikom m.in. aktualną informację na temat stanu akumulatorów lub poziom ich ładowania… Czytaj dalej »
Nowoczesny symulator do szkolenia pilotów liniowych działa w Łodzi
2015-04-29, 19:50O nowoczesny symulator do szkolenia przyszłych pilotów liniowych do tzw. uprawnień do lotów według przyrządów wzbogacił się ośrodek szkolenia lotniczego Bartolini Air w Łodzi. Urządzenie może realistycznie symulować m.in. turbulencje… Czytaj dalej »