Polski grafen może zrewolucjonizować przemysł jachtowy i lotniczy
Polska firma AGP, produkująca grafen o wysokiej jakości, opracuje razem z Politechniką Łódzką komponenty (systemy odsalania wody, magazynowania energii, materiały kompozytowe) mogące zrewolucjonizować produkcję jachtów i samolotów.
AGP wraz z grupą naukowców z Politechniki Łódzkiej rozpoczyna badania nad systemem fotowoltaicznym pozwalającym na produkcję energii słonecznej i magazynowanie jej w wysokowydajnych akumulatorach i kondensatorach. Wynalazek może zostać wykorzystany do zaprojektowania innowacyjnych systemów zasilania jednostek pływających i latających.
Firma pracuje także nad wykorzystaniem grafenu do produkcji elastycznych i wytrzymałych kompozytów, które stosuje się np. w procesie wytwarzania masztów jachtu czy elementów kadłuba - jednostek pływających, ale także samolotów.
Zamierzamy opracować innowacyjną w skali światowej technologię wytwarzania włóknisto-grafenowych płatów przeznaczonych do zbrojenia kompozytów o budowie warstwowej. Grafen wykorzystany w ten sposób w kompozytach pozwoli zredukować wagę wielu komponentów przy zachowaniu, a nawet zwiększeniu ich wytrzymałości i elastyczności" - wyjaśnia w rozmowie z PAP prezes zarządu AGP Maciej Gałązka.
Na bazie swojego grafenu firma zamierza rozpocząć także rozpocząć produkcję membran do odsalania wody morskiej, które mogą znaleźć zastosowanie w instalacjach wodnych jachtów oceanicznych.
Zamierzamy wykorzystać metodę polegającą na przelewaniu słonej wody przez cieniutką membranę stworzoną z grafenu HSMG, posiadającą otworki o średnicy 1nm. Są one na tyle duże, że przepuszczają cząsteczki wody, ale na tyle małe, że zatrzymują molekuły soli" - mówi Gałązka.
Wierzymy, że grafen HSMG w niedalekiej przyszłości zdoła rozwiązać problem wody pitnej, między innymi w żeglarstwie oceanicznym" - przekonuje Piotr Przybysławski z AGP.
Podstawą dla opracowania innowacyjnych rozwiązań dla przemysłu jest wytrzymały grafen HSMG - High Strength Metallurgical Graphene - opracowany przez firmę AGP w oparciu o autorski, opatentowany proces.
Jest to grafen wytwarzany na cienkim metalu - można go dowolnie przetwarzać i przenosić na inne powierzchnie. Żadne inne przedsiębiorstwo nie stosuje podobnej technologii do wytwarzania grafenu, co nadaje mu unikalne właściwości" - wyjaśnia PAP prof. Piotr Kula, prorektor ds. innowacji Politechniki Łódzkiej, jeden z założycieli Advanced Graphene Products.
AGP już dziś zaznacza swoją obecność w środowisku żeglarskim - jednostka sponsorowana przez firmę weźmie udział Mistrzostwach Polski Klasy Delphia24 One Desing, Delphia Cup 2015, które w dniach 6-9 sierpnia odbędą się na wodach Zatoki Gdańskiej w Sopocie. (PAP)
Zobacz także
Prestiżowy projekt ESA ruszył w czwartek w Warszawie
2016-01-14, 13:27W Polsce powstanie potężna baza przechowywania i udostępniania danych nt. Ziemi, gromadzonych przez satelity obserwacyjne Ziemi. Związany z tym projekt 'EO INNOVATION PLATFORM TESTBED POLAND' zainaugurowano w czwartek podczas spotkania… Czytaj dalej »
Ekspert: hybrydy plug-in alternatywą dla innych jednostek napędowych
2016-01-14, 08:44Dzięki zastosowaniu hybrydowych silników typu plug-in kierowcy mogą korzystać z zalet napędu elektrycznego, który umożliwia m.in. oszczędną i bezemisyjną jazdę samochodem w mieście - powiedział PAP ekspert ds. produktów i technologii… Czytaj dalej »
Naukowcy zbadali możliwość ujmowania metanu przed eksploatacją węgla
2016-01-13, 16:04Ujęcie metanu z pokładów węgla na kilka lat przed ich planowaną eksploatacją jest możliwe, ale wymaga dalszych szczegółowych badań, analiz ekonomicznych oraz uwzględnienia takich działań w programie dla górnictwa - wskazują… Czytaj dalej »
Streżyńska: każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet
2016-01-09, 11:26Każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet, a obecnie jest to w Polsce trudne, jeśli nie niemożliwe; administracja powinna podejść do obywateli biznesowo - traktować ich jak klientów, którzy płacą za usługę, więc… Czytaj dalej »
O trendach w motoryzacji w 2016 r.: paliwa wodorowe, napędy hybrydowe
2016-01-03, 11:54Samochody wodorowe, rozwój napędów hybrydowych czy aut elektrycznych - to spodziewane kierunki rozwoju światowej motoryzacji w 2016 r. - mówi PAP ekspert motoryzacyjny Waldemar Florkowski. Jak dodaje, nie spodziewa się wielkiej rewolucji… Czytaj dalej »