Władze Kuby rozszerzają dostęp obywateli do bezprzewodowego internetu
Komunistyczne władze Kuby poinformowały w czwartek o rozszerzeniu dostępu obywateli do bezprzewodowego internetu m.in. poprzez zwiększenie liczby centrów z dostępem do sieci, a także przez zmniejszenie cen za korzystanie z Wi-Fi.
Rzecznik kubańskiego operatora telekomunikacyjnego ETECSA poinformował, że od lipca bezprzewodowy internet będzie dostępny w 35 centrach nadzorowanych przez władze w Hawanie. Zapowiedział też, że za godzinę korzystania z dostępu do sieci użytkownicy zapłacą tylko dwa dolary, a nie cztery i pół jak to było do tej pory. Jednak agencja Associated Press zwraca uwagę, że mimo znaczniej obniżki stawek, dostęp do internetu pozostaje dla większości społeczeństwa luksusem.
Dostęp do sieci w domu jest nadal zakazany dla większości mieszkańców Kuby. Do tej pory bezprzewodowa sieć była dostępna głównie dla turystów mieszkających w hotelach. Ceny, jakie w nich obowiązywały, wynosiły nawet 25 proc. średniej krajowej pensji.
"Przestrzeń internetowa poszerza się i uważam, że jest to bardzo ważna sprawa. Dwa lata temu, a nawet rok temu nie mieliśmy niczego takiego" - powiedział AP bloger i inżynier kubański Norges Rodriguez. Zwrócił uwagę, że otwarcie 35 nowych centrów internetowych będzie dla wielu Kubańczyków czymś wyjątkowym, choć zdaje sobie sprawę, iż w innych krajach taka wiadomość nie zrobiłaby żadnego wrażenia.
Krytycy reżimu komunistycznego zwracają uwagę, że brak powszechnego dostępu do interntu wynika z obawy władz przed społecznymi niepokojami. Oficjalnie rząd w Hawanie tłumaczy problemy z masowym dostępem do światowej sieci jako konsekwencję amerykańskich sankcji.
AP podkreśla, że mimo bardzo ograniczonego dostępu do internetu na Kubie wielu mieszkańców, szczególnie tych młodych, dobrze orientuje się w świecie nowoczesnych technologii. Amerykańska agencja podkreśla, że na ulicach Hawany można często zaobserwować osoby z nowymi smartfonami. W stolicy znajduje się też wiele sklepów z urządzeniami mobilnymi. Jednak poza Hawaną sytuacja jest zdecydowanie gorsza, a telefony komórkowe stanowią rzadkość.(PAP)
Zobacz także
Microsoft i Orange podpisały porozumienie ws. inteligentnych miast
2015-09-23, 14:17Dyrektor polskiego oddziału Microsoft Ronald Binkofski i wiceprezes zarządu Orange Polska Mariusz Gaca podpisali w środę podczas warszawskiego forum Smart City porozumienie o współpracy i dzieleniu się wiedzą ekspercką w obszarze… Czytaj dalej »
Wielka awaria komunikatora Skype
2015-09-21, 17:29W Skype ie wystąpiła w poniedziałek awaria uniemożliwiająca wykonywanie połączeń - przyznał właściciel popularnego komunikatora internetowego firma Microsoft, potwierdzając nieprawidłowości zgłaszane przez użytkowników na… Czytaj dalej »
Profile stałych klientów podstawą sukcesu sklepów internetowych
2015-09-20, 10:38Sklepy internetowe są w stanie budować profile preferencji swoich klientów w oparciu o dane pozostawiane w trakcie zakupów. Kluczem do ich sukcesu jest znajomość preferencji stałych klientów - twierdzi ekspert w rozmowie z PAP. Czytaj dalej »
Zdaniem eksperta, Facebook nie wprowadzi "anty-lajków"
2015-09-19, 11:18Mark Zuckerberg zapowiedział, że Facebook poszerzy możliwość oceniania treści przez użytkowników o nowy przycisk. Ma to być odpowiedź na liczne petycje o wprowadzenie 'dislike'ów'. Eksperci wskazują na przeciwskazania do takiego… Czytaj dalej »
PAN otworzyła centrum badawcze, które zajmie się energetyką
2015-09-17, 19:12Prace m.in. nad technologiami na rzecz energetyki odnawialnej prowadzone będą w Centrum Badawczym „Konwersja Energii i Źródła Odnawialne” Polskiej Akademii Nauk. Placówkę otwarto w czwartek w podwarszawskiej Jabłonnie. Czytaj dalej »