Władze Kuby rozszerzają dostęp obywateli do bezprzewodowego internetu
Komunistyczne władze Kuby poinformowały w czwartek o rozszerzeniu dostępu obywateli do bezprzewodowego internetu m.in. poprzez zwiększenie liczby centrów z dostępem do sieci, a także przez zmniejszenie cen za korzystanie z Wi-Fi.
Rzecznik kubańskiego operatora telekomunikacyjnego ETECSA poinformował, że od lipca bezprzewodowy internet będzie dostępny w 35 centrach nadzorowanych przez władze w Hawanie. Zapowiedział też, że za godzinę korzystania z dostępu do sieci użytkownicy zapłacą tylko dwa dolary, a nie cztery i pół jak to było do tej pory. Jednak agencja Associated Press zwraca uwagę, że mimo znaczniej obniżki stawek, dostęp do internetu pozostaje dla większości społeczeństwa luksusem.
Dostęp do sieci w domu jest nadal zakazany dla większości mieszkańców Kuby. Do tej pory bezprzewodowa sieć była dostępna głównie dla turystów mieszkających w hotelach. Ceny, jakie w nich obowiązywały, wynosiły nawet 25 proc. średniej krajowej pensji.
"Przestrzeń internetowa poszerza się i uważam, że jest to bardzo ważna sprawa. Dwa lata temu, a nawet rok temu nie mieliśmy niczego takiego" - powiedział AP bloger i inżynier kubański Norges Rodriguez. Zwrócił uwagę, że otwarcie 35 nowych centrów internetowych będzie dla wielu Kubańczyków czymś wyjątkowym, choć zdaje sobie sprawę, iż w innych krajach taka wiadomość nie zrobiłaby żadnego wrażenia.
Krytycy reżimu komunistycznego zwracają uwagę, że brak powszechnego dostępu do interntu wynika z obawy władz przed społecznymi niepokojami. Oficjalnie rząd w Hawanie tłumaczy problemy z masowym dostępem do światowej sieci jako konsekwencję amerykańskich sankcji.
AP podkreśla, że mimo bardzo ograniczonego dostępu do internetu na Kubie wielu mieszkańców, szczególnie tych młodych, dobrze orientuje się w świecie nowoczesnych technologii. Amerykańska agencja podkreśla, że na ulicach Hawany można często zaobserwować osoby z nowymi smartfonami. W stolicy znajduje się też wiele sklepów z urządzeniami mobilnymi. Jednak poza Hawaną sytuacja jest zdecydowanie gorsza, a telefony komórkowe stanowią rzadkość.(PAP)
Zobacz także
Aplikacja na telefon może pomóc w diagnozowaniu i leczeniu depresji
2015-12-12, 10:26'How Are You App” - to aplikacja na telefon, która może pomóc w diagnozowaniu i leczeniu m.in. depresji. Aplikacja gdańskiej firmy Quantum Lab jest pierwszym tego typu rozwiązaniem na polskim rynku, przeznaczonym dla osób cierpiących… Czytaj dalej »
Uber zainwestuje w Polsce 38 mln zł tworząc ponad 140 nowych miejsc pracy dla specjalistów
2015-12-10, 09:17- Jedna z najszybciej rosnących firm w historii zainwestuje w Polsce 38 mln złotych; - Do końca 2017 roku Uber stworzy ponad 140 miejsc pracy dla specjalistów w Center of Excellence w Krakowie; - Inwestycja w pierwsze Center of Excellence… Czytaj dalej »
Polacy stworzyli pierwszą responsywną stronę z wynikami sportowymi
2015-12-06, 12:51Polacy stworzyli pierwszy na świecie responsywny serwis z wynikami sportowymi, również tymi z niższych klas. Responsywny, czyli dopasowujący się do urządzenia, na którym stronę się ogląda - tłumaczył PAP współzałożyciel mWyniki.pl… Czytaj dalej »
DDoS najtańszą i najbardziej paraliżującą formą ataku w sieci
2015-12-06, 12:50Asymetria między kosztami przeprowadzenia ataku DDoS a stratami ponoszonymi przez jego ofiary prowadzi do lawinowego wzrostu stosowania tej metody ataku. Wykonanie DDoS zlecić można już za kilka dolarów. Grupa Armada Collective przeprowadziła… Czytaj dalej »
Estonia stawia na technologię chmury w trosce o cyberbezpieczeństwo
2015-12-04, 16:37W trosce o cyberbezpieczeństwo Estonia zamierza przenieść znaczną część rządowych danych do chmur obliczeniowych, by - jeśli zajdzie taka potrzeba - móc nawet zarządzać krajem z zagranicy - pisze w piątek Reuters. Czytaj dalej »