Samolot słoneczny gotowy do kontynuowania podróży dookoła globu
Samolot Solar Impulse 2 z napędem słonecznym jest gotowy do lotu, jednak ze względu na niekorzystne warunki pogodowe będzie musiał poczekać na start - powiedział w czwartek pilot maszyny Andre Borschberg. Na dobrą pogodę może jednak czekać kilka tygodni.
Ze względu na złą pogodę samolot 1 czerwca samolot musiał lądować w japońskim mieście Nagoya. Według planu maszyna miała przelecieć z Nankinu w Chinach na Hawaje, czyli pokonać ponad 8,5 tys. km.
Borschberg powiedział, że sytuację komplikuje front atmosferyczny, który rozciąga się od Alaski aż po Tajwan.
"Oczywiście nie chcemy podejmować zbędnego ryzyka i chcemy tam (na Hawaje) bezpiecznie dotrzeć. (...) Front przypomina ścianę. Jest tam zbyt dużo chmur. Musimy w tej +ścianie+ znaleźć słabe strony, aby móc polecieć" - wyjaśniał pilot dziennikarzom w Tokio.
Przelot nad Pacyfikiem jest uważany za najbardziej niebezpieczny etap podróży Solar Impulse 2 dookoła świata. Samolot ten nie leciał dotąd nad oceanem i nie pozostawał w powietrzu dłużej niż przez 24 godziny.
Historyczny lot dookoła świata Solar Impulse 2 rozpoczął 9 marca w Abu Zabi. Trasę podzielono na kilkanaście etapów. Planowane przystanki są przeznaczone na odpoczynek pilotów - Borschberga i Bernarda Piccarda - przegląd samolotu i kampanię na rzecz czystej energii.
Samolot jest wyposażony w ponad 17 tys. ogniw fotowoltaicznych, pokrywających jego skrzydła o długości 72 metrów. To niemal tyle, ile rozpiętość skrzydeł Airbusa A380.
Energia z ogniw fotowoltaicznych jest magazynowana w akumulatorach litowo-jonowych, które zasilają cztery silniki elektryczne. Solar Impulse 2, zbudowany z włókien węglowych, waży 2,3 tony. Jego prędkość maksymalna to 140 km/h, a pułap praktyczny - 8500 metrów. Lekka waga sprawia, że jest bardzo narażony na kaprysy pogody i prądy powietrza.
Solar Impulse 2 jest następcą pierwszej tego rodzaju maszyny, Solar Impulse 1, która m.in. odbyła wieloetapowy lot przez Stany Zjednoczone w 2013 roku. (PAP)
Zobacz także
Zautomatyzowane urządzenie do drenażu limfatycznego - wynalazek doktoranta PB
2015-11-24, 08:58Doktorant Politechniki Białostockiej zaprojektował w pełni automatyczne urządzenie do drenażu limfatycznego. Jego zdaniem, dzięki temu zabiegi fizjoterapeutyczne będą skuteczniejsze, a do tego możliwe do przeprowadzenia w warunkach… Czytaj dalej »
W Polsce powstanie sieć stacji tankowania samochodów wodorem
2015-11-23, 15:54Na głównych ciągach komunikacyjnych w Polsce powstanie sieć stacji tankowania wodoru - ogłosił w poniedziałek Instytut Transportu Samochodowego (ITS). Eksperci podkreślają, że to paliwo jest przyjazne dla środowiska i bezpieczn… Czytaj dalej »
Największa w Polsce udana operacja ortopedyczna z użyciem druku 3D
2015-11-19, 15:17Ortopedzi ze Szpitala Klinicznego im. Heliodora Święcickiego w Poznaniu przeprowadzili największą w Polsce udaną operację z wykorzystaniem technologii druku 3D. Zabieg rekonstrukcji tak dużego obszaru kości miednicy odbył się w kraju… Czytaj dalej »
Pogodzenie sztucznej inteligencji i wolnej woli maszyn wyzwaniem XXI w.
2015-11-12, 10:11Przyszłość robotyki, wyzwania stojące przed sztuczną inteligencją i koegzystencja ludzi oraz inteligentnych maszyn w przyszłości tematami londyńskiego Cybersalonu. Zdaniem eksperta już dziś trzeba szukać etycznych i prawnych rozwiązań… Czytaj dalej »
Żyć szczęśliwiej - czyli bez Facebooka
2015-11-10, 13:30Zazdrość, brak koncentracji, wątłe życie społeczne - to skutki życia na portalu społecznościowym Facebook, jeśli wierzyć duńskim badaniom, które stwierdziły, że ludzie niekorzystający z niego przez tydzień czuli się szcz… Czytaj dalej »