Samolot słoneczny gotowy do kontynuowania podróży dookoła globu
Samolot Solar Impulse 2 z napędem słonecznym jest gotowy do lotu, jednak ze względu na niekorzystne warunki pogodowe będzie musiał poczekać na start - powiedział w czwartek pilot maszyny Andre Borschberg. Na dobrą pogodę może jednak czekać kilka tygodni.
Ze względu na złą pogodę samolot 1 czerwca samolot musiał lądować w japońskim mieście Nagoya. Według planu maszyna miała przelecieć z Nankinu w Chinach na Hawaje, czyli pokonać ponad 8,5 tys. km.
Borschberg powiedział, że sytuację komplikuje front atmosferyczny, który rozciąga się od Alaski aż po Tajwan.
"Oczywiście nie chcemy podejmować zbędnego ryzyka i chcemy tam (na Hawaje) bezpiecznie dotrzeć. (...) Front przypomina ścianę. Jest tam zbyt dużo chmur. Musimy w tej +ścianie+ znaleźć słabe strony, aby móc polecieć" - wyjaśniał pilot dziennikarzom w Tokio.
Przelot nad Pacyfikiem jest uważany za najbardziej niebezpieczny etap podróży Solar Impulse 2 dookoła świata. Samolot ten nie leciał dotąd nad oceanem i nie pozostawał w powietrzu dłużej niż przez 24 godziny.
Historyczny lot dookoła świata Solar Impulse 2 rozpoczął 9 marca w Abu Zabi. Trasę podzielono na kilkanaście etapów. Planowane przystanki są przeznaczone na odpoczynek pilotów - Borschberga i Bernarda Piccarda - przegląd samolotu i kampanię na rzecz czystej energii.
Samolot jest wyposażony w ponad 17 tys. ogniw fotowoltaicznych, pokrywających jego skrzydła o długości 72 metrów. To niemal tyle, ile rozpiętość skrzydeł Airbusa A380.
Energia z ogniw fotowoltaicznych jest magazynowana w akumulatorach litowo-jonowych, które zasilają cztery silniki elektryczne. Solar Impulse 2, zbudowany z włókien węglowych, waży 2,3 tony. Jego prędkość maksymalna to 140 km/h, a pułap praktyczny - 8500 metrów. Lekka waga sprawia, że jest bardzo narażony na kaprysy pogody i prądy powietrza.
Solar Impulse 2 jest następcą pierwszej tego rodzaju maszyny, Solar Impulse 1, która m.in. odbyła wieloetapowy lot przez Stany Zjednoczone w 2013 roku. (PAP)
Zobacz także
Postawione "na głowie" wirusy zwiększą skuteczność bioczujników
2016-04-18, 09:25Jak zmusić wirusy, aby stanęły 'na głowie' i z uniesionymi do góry czułkami wykrywały bakterie? Naukowcy musztrują je polem elektrycznym, dzięki czemu - umieszczone w bioczujnikach - skuteczniej zidentyfikują bakterie w ludzkim organizmie… Czytaj dalej »
Polska metoda produkcji grafenu z patentem w USA i UE
2016-04-07, 07:30Metoda wytwarzania grafenu opracowana na Politechnice Łódzkiej uzyskała ochronę patentową w USA i Unii Europejskiej. Grafen produkowany przez Advanced Graphene Products - spośród dostępnych na rynku - najbardziej przypomina ten wzorcowy… Czytaj dalej »
Aplikacja WhatsApp wprowadza pełne szyfrowanie
2016-04-06, 10:18WhatsApp - należący do Facebooka komunikator internetowy dla smartfonów - wprowadza pełne szyfrowanie całej komunikacji między swoimi użytkownikami (tzw. szyfrowanie end-to end), których jest około miliarda - informują media. Czytaj dalej »
Microsoft i Toyota będą wspólnie pracować nad inteligentnymi autami
2016-04-05, 18:46Amerykanie i Japończycy łączą siły, aby wspólnie pracować nad projektem zintegrowanych z usługami chmurowymi samochodów, dzięki czemu pojazdy mają stać się bardziej inteligentne - ogłosił koncern Toyota informując o nawiązaniu… Czytaj dalej »
Aplikacja mobilna pomoże w zdobyciu wiedzy na temat HIV
2016-03-28, 14:18Czym jest HIV, w jaki sposób można się nim zarazić, jakie są objawy zakażenia, jak bezpiecznie uprawiać seks - odpowiedzi na te i inne pytania pomoże znaleźć aplikacja mobilna 'Połączenia' przygotowana przez stowarzyszenie Program… Czytaj dalej »