Polka po raz pierwszy zdobyła prestiżową World Summit Youth Award
Aleksandra Zemke, jako pierwsza Polka w historii, zdobyła prestiżową nagrodę World Summit Youth Award (WSYA), przyznawaną najlepszym projektom wykorzystującym internet i nowe technologie do wspierania wyznaczonych przez ONZ Milenijnych Celów Rozwoju.
Nagrodzony projekt Polki to innowacyjna gra edukacyjna SmileUrbo. W konkursie biorą udział projekty ze wszystkich krajów członkowskich ONZ. W tym roku spośród 1900 projektów nadesłanych ze 140 krajów wybrano 18 zwycięzców w sześciu kategoriach. Ceremonia przyznania nagród odbyła się w środę w Sao Paulo.
World Summit Youth Award to najważniejsza na świecie nagroda dla młodych przedsiębiorców, którzy działają na rzecz rozwoju społeczności z wykorzystaniem nowych technologii. Przyznana jest przez International Center for New Media, a partnerem strategicznym jest m.in. Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju Przemysłowego (UNIDO) i Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP).
Milenijne Cele Rozwoju zostały przyjęte w 2000 roku przez 189 państw członkowskich ONZ, które zobowiązały się, że do 2015 roku m.in. zredukują ubóstwo i głód na świecie, będą działać na rzecz zapewnienia równego statusu kobiet i mężczyzn, poprawy stanu zdrowia i edukacji, walki z AIDS oraz ochrony środowiska naturalnego.
SmileUrbo, która została nagrodzona w kategorii "Edukacja dla Wszystkich!" (Education for All!), to interaktywna gra z podziałem na role, w której uczestnicy muszą wspólnie uratować podupadającą wioskę, znajdując równowagę między własnym interesem a dobrem ogółu. Dzięki użyciu nowych technologii gracze mogą natychmiast obserwować skutki swoich decyzji i jak przekładają się na dobrobyt wioski. SmileUrbo uczy technik negocjacji, rozwiązywania konfliktów, odpowiedzialności społecznej i pracy w grupie.
Według jurorów WSYA "SmileUrbo jest fantastycznym narzędziem, które uczy aktywnego udziału w demokracji i pokazuje, jak podejmować decyzje nastawione na rozwój dobra wspólnego, a nie partykularnych interesów".
Gra stworzona została przez Asociacion Smilemundo, organizację pozarządową założoną w 2011 roku w Barcelonie przez Aleksandrę Zemke, absolwentkę Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Amsterdamskiego, która od sześciu lat zajmuje się zawodowo innowacjami społecznymi. Misją Smilemundo jest tworzenie innowacyjnych narzędzi edukacyjnych.
Otrzymując nagrodę, Polka podkreśliła, że "systemy edukacyjne nie przygotowują nas zazwyczaj do tego, jak odnosić sukces grupowo czy w ramach danej społeczności. Nie uczymy się, jak kolektywnie podejmować decyzje, aby spełniały one potrzeby wszystkich". "SmileUrbo tę lukę wypełnia. Moją ambicją było dotarcie do młodych ludzi. Dlatego musieliśmy stworzyć tak dobrą zabawę jak (gra) Angry Birds, a wartości edukacyjne przemycać między wierszami" - dodała.
Dzięki programowi Erasmus+ SmileUrbo będzie dostępne w języku polskim wraz z platformą dla nauczycieli. Polskim partnerem projektu jest fundacja Innowatorium, zajmująca się wspieraniem edukacji i rozwoju oraz promowaniem nowych metod nauczania.
Zobacz także
IBM wprowadza rozwiązanie chroniące prywatność użytkowników
2015-01-29, 13:53IBM ogłosił właśnie wprowadzenie nowego rozwiązania w chmurze, pozwalającego na lepszą ochronę prywatności w sieci. Eksperci oceniają podobne działania jako krok we właściwym kierunku, podkreślając jednocześnie, że wciąż… Czytaj dalej »
Młody konstruktor stworzył drukarkę dla niewidomych z klocków lego
2015-01-28, 14:18Zaczęło się od ciekawości nastolatka, a skończyło na wynalazku, który może pomóc milionom niewidomych. Trzynastolatek z Kalifornii skonstruował drukarkę dostosowaną do alfabetu Braille'a. 'Surowcem' okazały się... klocki leg… Czytaj dalej »
Mobilna usługa zamawiania taksówki, czyli kto jeździ dla Ubera
2015-01-28, 08:35Uber opublikował wyniki raportu badającego kierowców wykonujących usługę zamawiania transportu samochodowego. Dla większości z nich współpraca z firmą jest drugim, a czasami nawet trzecim zawodem wykonywanym równocześnie - kierowcy… Czytaj dalej »

Młodzi programiści zamknęli komputer w myszce
2015-01-26, 14:11Mouse-Box wygląda jak zwykła myszka do komputera. Ale czwórka młodych programistów zamknęła w niej m.in. spory procesor, moduł umożliwiający bezprzewodowe łączenie z internetem, 128 GB pamięci projektując 'podręczny' komputer… Czytaj dalej »
Ubisoft na celowniku - za usuwanie z kont gier
2015-01-26, 11:49Francuska spółka Ubisoft, należąca do najważniejszych światowych producentów i wydawców gier wideo, ponownie spotyka się z zarzutami klientów; tym razem odzew sprowokowała decyzja o niezapowiedzianym usunięciu z kont użytkowników… Czytaj dalej »