Polski profesor będzie decydował o losach Wikipedii
Dariusz Jemielniak, profesor zarządzania z Akademii Leona Koźmińskiego, aktywista ruchu Wikipedia został członkiem Wikimedia Foundation Board of Trustees - ciała nadzorczego fundacji odpowiadającego m. in. za zarządzanie budżetem organizacji oraz wyznaczanie długofalowej strategii rozwoju Wikipedii.
5 czerwca 2015 r. prof. Dariusz Jemielniak został członkiem kilkunastoosobowej rady, sprawującej nadzór nad funkcjonowaniem Wikimedia Foundation. Profesor od wielu lat jest aktywnym członkiem ruchu Wikipedii, poświęcił tej encyklopedii swoją ostatnią publikację, wydaną nakładem prestiżowego wydawnictwa Stanford University Press. Działalność prof. Jemielniaka jest doceniana także w Polsce: jest m.in. tegorocznym finalistą plebiscytu "Polacy z werwą".
“Dzięki zasiadaniu w radzie, będę mógł współdecydować o losach Wikipedii, która jest dziś największą internetową encyklopedią na świecie. Wikimedia Foundation Board of Trustees ma duży udział m.in. w projektowaniu długoletniej strategii rozwoju Wikipedii, wyznaczaniu kierownika fundacji i zarządzaniu budżetem Fundacji, która rocznie ma do swojej dyspozycji kilkadziesiąt milionów dolarów” - tłumaczy prof. Dariusz Jemielniak w rozmowie z PAP.
Pytany o cele, które chciałby zrealizować w związku z pełnioną przez siebie funkcją, prof. Jemielniak zwrócił uwagę m.in. na potrzebę wprowadzenia jasnej polityki reakcji wobec nieprzyjemnych zachowań, których dopuszczają się niektórzy członkowie społeczności Wikipedii. Badacz chciałby także przyczynić się do zmiany nastawienia do Wikipedii świata akademickiego, który ciągle jeszcze nie traktuje jej w kategorii istotnego medium transmisji wiedzy, będącego niezwykle użytecznym społecznie źródłem informacji.
“Chcę doprowadzić do tego, by wyposażono Wikipedię w proste narzędzie, umożliwiające jej użytkownikom informowanie administratorów o występowaniu nieprzyjemnych zachowań tzw. mowy nienawiści” - opisuje swoje cele Jemielniak.
“Wikipedia jest także ogromną szansą dla środowiska naukowego i sektora edukacji. Przygotowanie przez studentów prac zaliczeniowych w formie opracowania hasła w Wikipedii byłoby świetnym sprawdzianem ich umiejętności i warsztatu. Co więcej, dzięki aktywnej społeczności Wikipedii, weryfikacja takiej pracy byłaby wręcz natychmiastowa” - dodaje Jemielniak.
Dariusz Jemielniak jest profesorem zarządzania, antropologiem organizacji. Polska Wikipedia była tematem jego książki, która wyszła nakładem Stanford University Press. Profesor jest też członkiem Komitetu Socjologii PAN i Komitetu Nauk o Organizacji i Zarządzaniu PAN. Odbywał jedno- i dwusemestralne staże na Harvardzie, Berkeley, Cornell, MIT. (PAP)
Zobacz także
Google zaczyna stosować "prawo do bycia zapomnianym"
2014-06-26, 13:55Koncern Google zaczął w tym tygodniu, na żądanie użytkowników, usuwać z wyników podawanych przez jego wyszukiwarkę niektóre pozycje, stosując się do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE, który w maju zdecydował o 'prawie… Czytaj dalej »
Nowości i kłopoty Google’a
2014-06-26, 09:51Firma Google zapowiada, że na rynku pojawią się inteligentne zegarki i inne urządzenia z jej systemem operacyjnym Android. Informacje te podano na biznesowej konferencji I/O w San Francisco. Imprezie towarzyszyły protesty. Czytaj dalej »
Koniec z uciążliwym parkowaniem. W Düsseldorfie zrobi to robot [wideo]
2014-06-24, 08:34Koniec z uciążliwymi manewrami i krzywym parkowaniem - na lotnisku w Düsseldorfie czynność tę za kierowców wykona robot. Czytaj dalej »
Zmarła Stephanie Kwolek, wynalazczyni kevlaru
2014-06-21, 09:24W wieku 90 lat zmarła w USA chemiczka polskiego pochodzenia Stephanie Kwolek, która w 1965 wraz ze swym zespołem wynalazła kevlar - wyjątkowo silne włókna, dziś stosowane m.in. w kamizelkach kuloodpornych. Czytaj dalej »
![](public/info/2014/thumb_480_0/2014-06-19_1403189581.jpg)
Gry komputerowe rozwijają kreatywność, ale jednocześnie utrudniają naukę
2014-06-19, 16:36Dzięki grom komputerowym dzieci rozwijają kreatywność i budują relacje towarzyskie. Jednocześnie trudniej im się uczyć, gdyż przyzwyczajają się do szybkich sukcesów i schematów - wynika z badania Instytutu Badań Edukacyjnych… Czytaj dalej »