Polski profesor będzie decydował o losach Wikipedii
Dariusz Jemielniak, profesor zarządzania z Akademii Leona Koźmińskiego, aktywista ruchu Wikipedia został członkiem Wikimedia Foundation Board of Trustees - ciała nadzorczego fundacji odpowiadającego m. in. za zarządzanie budżetem organizacji oraz wyznaczanie długofalowej strategii rozwoju Wikipedii.
5 czerwca 2015 r. prof. Dariusz Jemielniak został członkiem kilkunastoosobowej rady, sprawującej nadzór nad funkcjonowaniem Wikimedia Foundation. Profesor od wielu lat jest aktywnym członkiem ruchu Wikipedii, poświęcił tej encyklopedii swoją ostatnią publikację, wydaną nakładem prestiżowego wydawnictwa Stanford University Press. Działalność prof. Jemielniaka jest doceniana także w Polsce: jest m.in. tegorocznym finalistą plebiscytu "Polacy z werwą".
“Dzięki zasiadaniu w radzie, będę mógł współdecydować o losach Wikipedii, która jest dziś największą internetową encyklopedią na świecie. Wikimedia Foundation Board of Trustees ma duży udział m.in. w projektowaniu długoletniej strategii rozwoju Wikipedii, wyznaczaniu kierownika fundacji i zarządzaniu budżetem Fundacji, która rocznie ma do swojej dyspozycji kilkadziesiąt milionów dolarów” - tłumaczy prof. Dariusz Jemielniak w rozmowie z PAP.
Pytany o cele, które chciałby zrealizować w związku z pełnioną przez siebie funkcją, prof. Jemielniak zwrócił uwagę m.in. na potrzebę wprowadzenia jasnej polityki reakcji wobec nieprzyjemnych zachowań, których dopuszczają się niektórzy członkowie społeczności Wikipedii. Badacz chciałby także przyczynić się do zmiany nastawienia do Wikipedii świata akademickiego, który ciągle jeszcze nie traktuje jej w kategorii istotnego medium transmisji wiedzy, będącego niezwykle użytecznym społecznie źródłem informacji.
“Chcę doprowadzić do tego, by wyposażono Wikipedię w proste narzędzie, umożliwiające jej użytkownikom informowanie administratorów o występowaniu nieprzyjemnych zachowań tzw. mowy nienawiści” - opisuje swoje cele Jemielniak.
“Wikipedia jest także ogromną szansą dla środowiska naukowego i sektora edukacji. Przygotowanie przez studentów prac zaliczeniowych w formie opracowania hasła w Wikipedii byłoby świetnym sprawdzianem ich umiejętności i warsztatu. Co więcej, dzięki aktywnej społeczności Wikipedii, weryfikacja takiej pracy byłaby wręcz natychmiastowa” - dodaje Jemielniak.
Dariusz Jemielniak jest profesorem zarządzania, antropologiem organizacji. Polska Wikipedia była tematem jego książki, która wyszła nakładem Stanford University Press. Profesor jest też członkiem Komitetu Socjologii PAN i Komitetu Nauk o Organizacji i Zarządzaniu PAN. Odbywał jedno- i dwusemestralne staże na Harvardzie, Berkeley, Cornell, MIT. (PAP)
Zobacz także
MKiDN: nie ma jeszcze decyzji ws. objęcia opłatami smartfonów i tabletów
2014-09-30, 19:50Ministerstwo Kultury poinformowało, że nie podjęło jeszcze decyzji, co do objęcia tzw. opłatą reprograficzną m.in. smartfonów i tabletów. Przekonuje jednak, że system opłat od urządzeń i czystych nośników wymaga unowocześ… Czytaj dalej »
Polskie uczelnie bliżej programu jądrowego
2014-09-24, 16:18Politechniki Warszawska i Wrocławska oraz krakowska AGH podpisały w środę umowę o współpracy ze spółką PGE EJ1, odpowiedzialną za budowę elektrowni jądrowej. Ta współpraca jest decydująca dla całego programu - ocenił prezes… Czytaj dalej »
W Sztokholmie stanęło matematyczne drzewo Sierpińskiego
2014-09-23, 20:18Rzeźba w kształcie drzewa, zainspirowana fraktalem skonstruowanym przez wybitnego polskiego matematyka Wacława Sierpińskiego (1882-1969), stanęła we wtorek na placu Wallenberga w Sztokholmie. Instalacja promuje polskie osiągnięcia… Czytaj dalej »
Wręczono nagrody EUCYS 2014
2014-09-23, 19:35Ogłoszone zostały wyniki finału Konkursu Prac Młodych Naukowców UE (EUCYS 2014). Uroczyste rozdanie nagród odbyło się we wtorek w Warszawie. Czytaj dalej »
Ośmiu nowych Mistrzów Fundacji na rzecz Nauki Polskiej
2014-09-22, 20:53Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, niezależna instytucja pozarządowa, nagrodziła ośmiu polskich naukowców w programie 'Mistrz' - dla badaczy łączących pracę naukową z kształceniem młodej kadry. Na realizację projektów otrzymali… Czytaj dalej »