Polski profesor będzie decydował o losach Wikipedii
Dariusz Jemielniak, profesor zarządzania z Akademii Leona Koźmińskiego, aktywista ruchu Wikipedia został członkiem Wikimedia Foundation Board of Trustees - ciała nadzorczego fundacji odpowiadającego m. in. za zarządzanie budżetem organizacji oraz wyznaczanie długofalowej strategii rozwoju Wikipedii.
5 czerwca 2015 r. prof. Dariusz Jemielniak został członkiem kilkunastoosobowej rady, sprawującej nadzór nad funkcjonowaniem Wikimedia Foundation. Profesor od wielu lat jest aktywnym członkiem ruchu Wikipedii, poświęcił tej encyklopedii swoją ostatnią publikację, wydaną nakładem prestiżowego wydawnictwa Stanford University Press. Działalność prof. Jemielniaka jest doceniana także w Polsce: jest m.in. tegorocznym finalistą plebiscytu "Polacy z werwą".
“Dzięki zasiadaniu w radzie, będę mógł współdecydować o losach Wikipedii, która jest dziś największą internetową encyklopedią na świecie. Wikimedia Foundation Board of Trustees ma duży udział m.in. w projektowaniu długoletniej strategii rozwoju Wikipedii, wyznaczaniu kierownika fundacji i zarządzaniu budżetem Fundacji, która rocznie ma do swojej dyspozycji kilkadziesiąt milionów dolarów” - tłumaczy prof. Dariusz Jemielniak w rozmowie z PAP.
Pytany o cele, które chciałby zrealizować w związku z pełnioną przez siebie funkcją, prof. Jemielniak zwrócił uwagę m.in. na potrzebę wprowadzenia jasnej polityki reakcji wobec nieprzyjemnych zachowań, których dopuszczają się niektórzy członkowie społeczności Wikipedii. Badacz chciałby także przyczynić się do zmiany nastawienia do Wikipedii świata akademickiego, który ciągle jeszcze nie traktuje jej w kategorii istotnego medium transmisji wiedzy, będącego niezwykle użytecznym społecznie źródłem informacji.
“Chcę doprowadzić do tego, by wyposażono Wikipedię w proste narzędzie, umożliwiające jej użytkownikom informowanie administratorów o występowaniu nieprzyjemnych zachowań tzw. mowy nienawiści” - opisuje swoje cele Jemielniak.
“Wikipedia jest także ogromną szansą dla środowiska naukowego i sektora edukacji. Przygotowanie przez studentów prac zaliczeniowych w formie opracowania hasła w Wikipedii byłoby świetnym sprawdzianem ich umiejętności i warsztatu. Co więcej, dzięki aktywnej społeczności Wikipedii, weryfikacja takiej pracy byłaby wręcz natychmiastowa” - dodaje Jemielniak.
Dariusz Jemielniak jest profesorem zarządzania, antropologiem organizacji. Polska Wikipedia była tematem jego książki, która wyszła nakładem Stanford University Press. Profesor jest też członkiem Komitetu Socjologii PAN i Komitetu Nauk o Organizacji i Zarządzaniu PAN. Odbywał jedno- i dwusemestralne staże na Harvardzie, Berkeley, Cornell, MIT. (PAP)
Zobacz także
W Gdyni podczas wakacji uruchomiona zostanie tzw. miejska wtyczka
2015-04-19, 13:21W Gdyni podczas najbliższych wakacji uruchomiona zostanie tzw. miejska wtyczka czyli publiczny punkt, w którym będzie można doładować baterie mobilnych urządzeń. Projekt ładowarki był tematem konkursu dla studentów ASP w Gdańs… Czytaj dalej »
Microsoft zapowiada nowe aplikacje mobilne Office dla Windows 10
2015-04-18, 14:47Amerykański koncern Microsoft zapowiedział, że do końca kwietnia udostępni zestaw aplikacji Office Universal dla smartfonów i tabletów korzystających z mobilnego systemu operacyjnego Windows 10. Programy mają być darmowe. Czytaj dalej »
CERT Polska: statystycznie 280 tys. zainfekowanych komputerów w Polsce
2015-04-17, 12:17280 tys. komputerów w Polsce każdego dnia jest zainfekowanych złośliwym oprogramowaniem - wynika z danych za 2014 r. zgromadzonych przez zespół CERT Polska, działający w ramach instytutu badawczego NASK. Czytaj dalej »
Messenger i WhatsApp osiągnęły popularność portali społecznościowych
2015-04-17, 12:15BI Intelligence informuje, że pod koniec marca 2015 r. po raz pierwszy z czterech najpopularniejszych komunikatorów skorzystało tyle samo osób co z Twittera, Facebooka, Instagrama i LinkedIn razem wziętych - czyli ponad 2 miliardy os… Czytaj dalej »
Eksperci: Europa Środkowo-Wschodnia potrzebuje rozwoju opartego na wiedzy
2015-04-16, 15:23Powszechny dostęp do wiedzy może być kluczem do dalszego rozwoju Europy Środkowo-Wschodniej, pod warunkiem, że społeczeństwu obywatelskiemu uda się zmusić władzę do przejrzystych działań i społecznej partycypacji - uważają… Czytaj dalej »