Nowy portal i aplikacja ułatwiają podróżnym przekraczanie granicy
Czas oczekiwania na odprawę na przejściach granicznych na wschodniej granicy Polski, utrudnienia na drogach dojazdowych - m.in. te informacje zawiera nowy portal granica.gov.pl. Informacje te są dostępne również w specjalnej aplikacji na urządzenia mobilne.
Strona została uruchomiona wspólnie przez Służbę Celną i Straż Graniczną. Jest to nowa, ulepszona odsłona działającego wcześniej portalu Służby Celnej. Dopełnieniem serwisu jest aplikacja na urządzenia mobilne, która jest też przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Jak poinformowała w poniedziałek PAP rzeczniczka Izby Celnej w Przemyślu (Podkarpackie) Edyta Chabowska, portal dostępny jest w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim. Natomiast aplikacja na urządzenia mobilne zawiera dodatkowo wersje w języku ukraińskim i białoruskim.
Dzięki serwisowi podróżni mogą dowiedzieć się np. jak długi jest czas oczekiwania na poszczególnych przejściach granicznych na wschodniej granicy Polski, znaleźć informacje o ewentualnych zakłóceniach ruchu granicznego, utrudnieniach na drogach dojazdowych do przejść granicznych. Dzięki obrazom z kamer internetowych podróżni mogą także zobaczyć, w czasie rzeczywistym, aktualną sytuację na każdym z przejść granicznych.
Chabowska podkreśliła, że znacznym ułatwieniem dla podróżnych są także prognozy czasu oczekiwania na odprawy na przejściach.
"Na podstawie danych z minionych, analogicznych okresów prognozujemy czas oczekiwania na odprawy. Jest to na pewno przydatne dla osób planujących przekroczenie granicy w niedalekiej przyszłości" - mówiła rzeczniczka Izby Celnej w Przemyślu.
Na portalu znajdują się tam także przepisy prawne, dotyczące np. odpraw celnych, czy wzory dokumentów, jakie są wymagane przy przekraczaniu granicy. Można tam też znaleźć różne e-usługi, m.in. e-zwrot VAT, e-booking BUS, czyli rezerwacja odprawy celnej dla grup zorganizowanych, podróżujących autokarami.
Jest to pierwszy tego typu portal informacyjny wraz z mobilną aplikacją, który jest redagowany i prowadzony wspólnie przez dwie służby działające na granicy.
Rzeczniczka dodała, że wkrótce zostanie uruchomiona publikacja tzw. karty usług, czyli opis procedur związanych z odprawą celną i graniczną, obowiązujących na każdym drogowym przejściu granicznym: z Federacją Rosyjską, Republiką Białorusi i Ukrainą.
"Będzie to bardzo dokładny przewodnik dla podróżnych, z którego dowiedzą się, jakie dokumenty są im potrzebne do danej usługi. Na przykład, gdy ktoś chce złożyć skargę, to jakie formularze ma wypełnić, skąd je wziąć, jak je wypełnić, gdzie i kiedy złożyć, czy dana usługa jest płatna i ile kosztuje" - wyliczała rzeczniczka.
Jak zapowiedziała, zostanie również opublikowana aplikacja kontaktowa wraz z wykazem danych teleadresowych, która umożliwi zgłaszanie uwag na temat funkcjonowania placówek granicznych. (PAP)
Zobacz także
Szef Apple: smartwatch zmobilizuje do aktywności fizycznej
2015-02-11, 10:01Szef koncernu Apple Tim Cook zapowiedział, że debiutujący na rynku smartwatch będzie motywował użytkowników do zwiększenia aktywności fizycznej. W przypadku zbyt długiego siedzenia urządzenie przypomni o konieczności wstania i… Czytaj dalej »
Statek transportowy Dragon powrócił na Ziemię
2015-02-11, 09:09Prywatny statek kosmiczny Dragon powrócił z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) na Ziemię. Jak poinformowała we wtorek czasu lokalnego amerykańska agencja kosmiczna NASA, Dragon wylądował z pomocą spadochronu na Pacyfiku, w pobliżu… Czytaj dalej »
Festiwal filmów kręconych z dronów [wideo]
2015-02-10, 20:05W Nowym Jorku odbywa się I Festiwal Filmów Kręconych z Dronów. Czytaj dalej »
Szefowa UKE: rozpoczęła się aukcja częstotliwości LTE
2015-02-10, 10:21We wtorek rozpoczęła się aukcja częstotliwości superszybkiego internetu LTE - poinformowała PAP szefowa UKE Magdalena Gaj. W licytacji uczestniczy sześciu operatorów: Orange Polska, P4 (Play), Hubb Investments, T-Mobile Polska, Polkomtel… Czytaj dalej »
Raport Dyżurnet.pl: o 65 proc. więcej zgłoszeń nielegalnych treści w sieci
2015-02-10, 09:03W 2014 r. zespół Dyżurnet.pl przyjął 11 063 zgłoszeń o nielegalnych treściach w sieci; o 65 proc. więcej niż w 2013 r. Spośród nich 1250 dotyczyło treści pornograficznych z udziałem osoby małoletniej - wynika z raportu opublikowanego… Czytaj dalej »