Wyniki badania użytkowników smartfonów: najważniejsze usługi służące komunikacji
Użytkownicy smartfonów za najważniejsze uważają możliwości komunikacyjne swoich urządzeń oraz szybki dostęp do internetu - wynika z badania preferencji prowadzonego w ramach pilotażowego projektu badawczego.
“Większość rozmówców jest zgodna co do tego, że smartfon nie jest urządzeniem doskonałym, jednak przyznają oni, że zastępuje on wiele innych urządzeń i przedmiotów codziennego użytku - od aparatu po lusterko. Uczestnicy badania przyznali jednocześnie, że codzienne korzystanie ze smartfona zmieniło ich nawyki komunikacyjne” - podkreśla dr Natalia Juchniewicz z DELab UW oraz Uniwersytetu SWPS.
Użytkownicy smartfonów podkreślali przede wszystkim zwiększoną mobilność, jaką oferuje im posiadanie smartfona oraz nieustanny przepływ informacji, jaki umożliwia. Stał się on urządzeniem na tyle powszechnym, że uczestnicy wywiadów pytani o to, co sądzą o ludziach, którzy nie posiadają jeszcze tego urządzenia, oceniali ich jako wyobcowanych, niemających dostępu do wielu wydarzeń oraz utrudniających sobie codzienne funkcjonowanie w życiu osobistym i pracy.
“Użytkownicy smartfonów, z którymi prowadziłam wywiady, opisywali także to, jakie zmiany wprowadził smartfon w podróżowaniu i organizacji spotkań towarzyskich. Dzięki nawigacji i dostępowi do sieci społecznościowych ich relacje społeczne stały się bardziej dynamiczne - nie planuje się już wszystkich zadań i spotkań z wyprzedzeniem. Komunikacja ze znajomymi, współpracownikami i rodziną odbywa się w czasie rzeczywistym” - wyjaśnia Juchniewicz.
Uczestnicy badania wyrażali w wywiadach obawę wobec braku kontroli nad niektórymi aspektami funkcjonowania własnego smartfona - wynikającą z możliwości śledzenia położenia użytkownika, zbierania informacji na temat jego aktywności w sieci, co skutkuje zagrożeniem dla prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych.
Badanie miało charakter jakościowy. Polegało ono na przeprowadzeniu pogłębionych wywiadów z 10 użytkownikami smartfonów, pochodzącymi z Warszawy, Bielska-Białej i Poznania. Użytkownicy wykonują różne zawody, różnili się także pod kątem poziomu zamożności oraz okresu użytkowania smartfona - od kilku miesięcy do 7 lat. Badanie ma charakter pionierski - nie podejmowano dotąd w Polsce prób jakościowej analizy wpływu smartfonów technologii mobilnych na użytkowników i praktyki społeczne. W nadchodzących miesiącach dr Natalia Juchniewicz zamierza kontynuować badania na większą skalę.(PAP)
Zobacz także
Komisja Europejska chce ukrócić wojny patentowe o smartfony
2014-04-29, 16:04KE chce ukrócić wojny na patenty między producentami smartfonów. We wtorek oceniła, że starania Motoroli Mobility przed niemieckim sądem o zakaz patentowy dla Apple'a stanowi nadużycie dominującej pozycji na rynku, na co nie pozwalają… Czytaj dalej »
Uwaga na dziurę w Internet Explorerze
2014-04-28, 12:42Microsoft ostrzega użytkowników o błędzie w zabezpieczeniach przeglądarki Internet Explorer. Lukę mogą wykorzystać hakerzy do przejęcia kontroli nad komputerem użytkownika. Czytaj dalej »
NASA: Dragon, statek towarowy dotarł na Międzynarodową Stację Kosmiczną
2014-04-20, 19:08Bezzałogowy statek towarowy Dragon dotarł w niedzielę na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) i dostarczył ponad dwie tony żywności i sprzętu technicznego - poinformowała amerykańska Państwowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni… Czytaj dalej »
Studenci z Rzeszowa konstruują łazika na zawody robotów w USA
2014-04-20, 13:56Studenci Politechniki Rzeszowskiej konstruują łazika marsjańskiego, z którym chcą wystartować na międzynarodowych zawodach robotów University Rover Challenge 2014. Odbędą się one w maju w USA, na pustyni w stanie Utah. Czytaj dalej »
Odkryto planetę najbardziej podobną do Ziemi
2014-04-17, 22:50Międzynarodowa ekipa astronomów odkryła w Gwiazdozbiorze Łabędzia planetę najbardziej podobną jak dotąd do Ziemi. Nieznaną dotąd planetę spoza Układu Słonecznego nazwano Kepler-186f. Czytaj dalej »