Wyniki badania użytkowników smartfonów: najważniejsze usługi służące komunikacji
Użytkownicy smartfonów za najważniejsze uważają możliwości komunikacyjne swoich urządzeń oraz szybki dostęp do internetu - wynika z badania preferencji prowadzonego w ramach pilotażowego projektu badawczego.
“Większość rozmówców jest zgodna co do tego, że smartfon nie jest urządzeniem doskonałym, jednak przyznają oni, że zastępuje on wiele innych urządzeń i przedmiotów codziennego użytku - od aparatu po lusterko. Uczestnicy badania przyznali jednocześnie, że codzienne korzystanie ze smartfona zmieniło ich nawyki komunikacyjne” - podkreśla dr Natalia Juchniewicz z DELab UW oraz Uniwersytetu SWPS.
Użytkownicy smartfonów podkreślali przede wszystkim zwiększoną mobilność, jaką oferuje im posiadanie smartfona oraz nieustanny przepływ informacji, jaki umożliwia. Stał się on urządzeniem na tyle powszechnym, że uczestnicy wywiadów pytani o to, co sądzą o ludziach, którzy nie posiadają jeszcze tego urządzenia, oceniali ich jako wyobcowanych, niemających dostępu do wielu wydarzeń oraz utrudniających sobie codzienne funkcjonowanie w życiu osobistym i pracy.
“Użytkownicy smartfonów, z którymi prowadziłam wywiady, opisywali także to, jakie zmiany wprowadził smartfon w podróżowaniu i organizacji spotkań towarzyskich. Dzięki nawigacji i dostępowi do sieci społecznościowych ich relacje społeczne stały się bardziej dynamiczne - nie planuje się już wszystkich zadań i spotkań z wyprzedzeniem. Komunikacja ze znajomymi, współpracownikami i rodziną odbywa się w czasie rzeczywistym” - wyjaśnia Juchniewicz.
Uczestnicy badania wyrażali w wywiadach obawę wobec braku kontroli nad niektórymi aspektami funkcjonowania własnego smartfona - wynikającą z możliwości śledzenia położenia użytkownika, zbierania informacji na temat jego aktywności w sieci, co skutkuje zagrożeniem dla prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych.
Badanie miało charakter jakościowy. Polegało ono na przeprowadzeniu pogłębionych wywiadów z 10 użytkownikami smartfonów, pochodzącymi z Warszawy, Bielska-Białej i Poznania. Użytkownicy wykonują różne zawody, różnili się także pod kątem poziomu zamożności oraz okresu użytkowania smartfona - od kilku miesięcy do 7 lat. Badanie ma charakter pionierski - nie podejmowano dotąd w Polsce prób jakościowej analizy wpływu smartfonów technologii mobilnych na użytkowników i praktyki społeczne. W nadchodzących miesiącach dr Natalia Juchniewicz zamierza kontynuować badania na większą skalę.(PAP)
Zobacz także
Łazik Curiosity wykrył metan na Marsie
2014-12-17, 08:16Amerykański łazik Curiosity wykrył na Marsie metan - gaz, który na Ziemi prawie wyłącznie pochodzi od organizmów żywych. Ponadto łazik wykrył inne molekuły organiczne w skałach - poinformowało czasopismo naukowe 'Science'. Czytaj dalej »
Inauguracja Internetowego Polskiego Słownika Biograficznego
2014-12-16, 18:46To dzieło ważne dla tożsamości narodu, tożsamości naszego państwa i naszego wspólnego dorobku - powiedział prezydent Bronisław Komorowski podczas inauguracji Internetowego Polskiego Słownika Biograficznego. Uroczystość odbyła… Czytaj dalej »
Usługa Google News już niedostępna w Hiszpanii
2014-12-16, 18:16Zgodnie z zapowiedzią Google zamknął w Hiszpanii swą usługę Google News - linki do treści medialnych z fragmentami tekstów. To skutek uchwalonej w tym kraju ustawy, która nakazuje wydawcom pobieranie od internetowego giganta opłat… Czytaj dalej »
Prymas Polski założył konto na Twitterze
2014-12-16, 18:11We wtorek ruszył oficjalny profil prymasa Polski na Twitterze. W pierwszym tweecie abp Wojciech Polak życzył, 'aby adwentowe przygotowanie do Bożego Narodzenia było pełne radosnego oczekiwania na spotkanie z Chrystusem'. Czytaj dalej »
Celnicy przygotowali aplikację dla osób przekraczających granicę
2014-12-15, 11:03Celnicy przygotowali bezpłatną aplikację na urządzenia mobilne, która ma być pomocna dla osób przekraczających granicę, zwłaszcza kierowców ciężarówek wyjeżdżających na Wschód. Czytaj dalej »