Wyniki badania użytkowników smartfonów: najważniejsze usługi służące komunikacji
Użytkownicy smartfonów za najważniejsze uważają możliwości komunikacyjne swoich urządzeń oraz szybki dostęp do internetu - wynika z badania preferencji prowadzonego w ramach pilotażowego projektu badawczego.
“Większość rozmówców jest zgodna co do tego, że smartfon nie jest urządzeniem doskonałym, jednak przyznają oni, że zastępuje on wiele innych urządzeń i przedmiotów codziennego użytku - od aparatu po lusterko. Uczestnicy badania przyznali jednocześnie, że codzienne korzystanie ze smartfona zmieniło ich nawyki komunikacyjne” - podkreśla dr Natalia Juchniewicz z DELab UW oraz Uniwersytetu SWPS.
Użytkownicy smartfonów podkreślali przede wszystkim zwiększoną mobilność, jaką oferuje im posiadanie smartfona oraz nieustanny przepływ informacji, jaki umożliwia. Stał się on urządzeniem na tyle powszechnym, że uczestnicy wywiadów pytani o to, co sądzą o ludziach, którzy nie posiadają jeszcze tego urządzenia, oceniali ich jako wyobcowanych, niemających dostępu do wielu wydarzeń oraz utrudniających sobie codzienne funkcjonowanie w życiu osobistym i pracy.
“Użytkownicy smartfonów, z którymi prowadziłam wywiady, opisywali także to, jakie zmiany wprowadził smartfon w podróżowaniu i organizacji spotkań towarzyskich. Dzięki nawigacji i dostępowi do sieci społecznościowych ich relacje społeczne stały się bardziej dynamiczne - nie planuje się już wszystkich zadań i spotkań z wyprzedzeniem. Komunikacja ze znajomymi, współpracownikami i rodziną odbywa się w czasie rzeczywistym” - wyjaśnia Juchniewicz.
Uczestnicy badania wyrażali w wywiadach obawę wobec braku kontroli nad niektórymi aspektami funkcjonowania własnego smartfona - wynikającą z możliwości śledzenia położenia użytkownika, zbierania informacji na temat jego aktywności w sieci, co skutkuje zagrożeniem dla prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych.
Badanie miało charakter jakościowy. Polegało ono na przeprowadzeniu pogłębionych wywiadów z 10 użytkownikami smartfonów, pochodzącymi z Warszawy, Bielska-Białej i Poznania. Użytkownicy wykonują różne zawody, różnili się także pod kątem poziomu zamożności oraz okresu użytkowania smartfona - od kilku miesięcy do 7 lat. Badanie ma charakter pionierski - nie podejmowano dotąd w Polsce prób jakościowej analizy wpływu smartfonów technologii mobilnych na użytkowników i praktyki społeczne. W nadchodzących miesiącach dr Natalia Juchniewicz zamierza kontynuować badania na większą skalę.(PAP)
Zobacz także
Make it Digital – BBC promuje naukę programowania
2015-03-17, 10:37Sieć BBC ogłosiła ogólnonarodową akcję Make it Digital mającą na celu promocję nauki programowania wśród brytyjskich dzieci i młodzieży. W jej ramach powstanie program telewizyjny o tworzeniu gier z kasowej serii „Grand Theft… Czytaj dalej »
Facebook doprecyzował swoje standardy
2015-03-16, 14:47Kierownictwo Facebooka przekazało więcej informacji na temat tego, jakich materiałów zamieszczać na tym portalu społecznościowym nie wolno. W standardach Facebooka pojawiła się osobna kategoria 'niebezpieczne organizacje'. Czytaj dalej »
"This War of Mine" nagrodzona na festiwalu SXSW
2015-03-16, 11:04Polska gra niezależna 'This War of Mine' firmy 11 Bit Studios została nagrodzona na teksańskim festiwalu South by Southwest Interactive. Produkcja zdobyła złoto w kategorii 'Innowacja kulturalna'. W finałach wzięło udział również… Czytaj dalej »
Polacy bez pucharu, Szwedzi mistrzami w "Counter-Strike" - IEM Katowice 2015
2015-03-16, 08:18Poszczególne rozgrywki w czasie Intel Extreme Masters Katowice 2015 śledziło przez Internet nawet milion osób równocześnie, bijąc rekordy oglądalności. Szwedzkie zespoły zdominowały finały 'CS:GO', Polacy zdobyli brąz. Całkowita… Czytaj dalej »
W Hanowerze rozpoczęły się targi teleinformatyczne CeBIT
2015-03-15, 23:55W Hanowerze w niedzielę rozpoczęły się największe na świecie targi teleinformatyczne CeBIT. Kanclerz Niemiec Angela Merkel apelowała o współpracę z Chinami, zastrzegając, że warunkiem jest przestrzeganie zasad. Chiny są w tym… Czytaj dalej »