Wyniki badania użytkowników smartfonów: najważniejsze usługi służące komunikacji
Użytkownicy smartfonów za najważniejsze uważają możliwości komunikacyjne swoich urządzeń oraz szybki dostęp do internetu - wynika z badania preferencji prowadzonego w ramach pilotażowego projektu badawczego.
“Większość rozmówców jest zgodna co do tego, że smartfon nie jest urządzeniem doskonałym, jednak przyznają oni, że zastępuje on wiele innych urządzeń i przedmiotów codziennego użytku - od aparatu po lusterko. Uczestnicy badania przyznali jednocześnie, że codzienne korzystanie ze smartfona zmieniło ich nawyki komunikacyjne” - podkreśla dr Natalia Juchniewicz z DELab UW oraz Uniwersytetu SWPS.
Użytkownicy smartfonów podkreślali przede wszystkim zwiększoną mobilność, jaką oferuje im posiadanie smartfona oraz nieustanny przepływ informacji, jaki umożliwia. Stał się on urządzeniem na tyle powszechnym, że uczestnicy wywiadów pytani o to, co sądzą o ludziach, którzy nie posiadają jeszcze tego urządzenia, oceniali ich jako wyobcowanych, niemających dostępu do wielu wydarzeń oraz utrudniających sobie codzienne funkcjonowanie w życiu osobistym i pracy.
“Użytkownicy smartfonów, z którymi prowadziłam wywiady, opisywali także to, jakie zmiany wprowadził smartfon w podróżowaniu i organizacji spotkań towarzyskich. Dzięki nawigacji i dostępowi do sieci społecznościowych ich relacje społeczne stały się bardziej dynamiczne - nie planuje się już wszystkich zadań i spotkań z wyprzedzeniem. Komunikacja ze znajomymi, współpracownikami i rodziną odbywa się w czasie rzeczywistym” - wyjaśnia Juchniewicz.
Uczestnicy badania wyrażali w wywiadach obawę wobec braku kontroli nad niektórymi aspektami funkcjonowania własnego smartfona - wynikającą z możliwości śledzenia położenia użytkownika, zbierania informacji na temat jego aktywności w sieci, co skutkuje zagrożeniem dla prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych.
Badanie miało charakter jakościowy. Polegało ono na przeprowadzeniu pogłębionych wywiadów z 10 użytkownikami smartfonów, pochodzącymi z Warszawy, Bielska-Białej i Poznania. Użytkownicy wykonują różne zawody, różnili się także pod kątem poziomu zamożności oraz okresu użytkowania smartfona - od kilku miesięcy do 7 lat. Badanie ma charakter pionierski - nie podejmowano dotąd w Polsce prób jakościowej analizy wpływu smartfonów technologii mobilnych na użytkowników i praktyki społeczne. W nadchodzących miesiącach dr Natalia Juchniewicz zamierza kontynuować badania na większą skalę.(PAP)
Zobacz także
Historycy stworzyli wirtualną Encyklopedię Warmii i Mazur
2015-03-23, 16:387,5 tys. haseł, a wśród nich takie jak: Mistrzowie Zakonu Krzyżackiego, nieistniejące wsie, warmińskie kapliczki czy rezydencje junkierskie w Prusach Wschodnich opracowali w wirtualnej Encyklopedii Warmii i Mazur regionalni historyc… Czytaj dalej »
Smart City w wydaniu obywatelskim - oddolne inicjatywy i otwarte technologie
2015-03-23, 14:24Przyszłość miast leży w lokalnych, oddolnych działaniach mieszkańców rozumiejących i wykorzystujących technologię dla swoich celów - twierdzi Adam Greenfield z London School of Economics. 'Wizja inteligentnego miasta, którą sprzedają… Czytaj dalej »
Wzrost zysków ze sprzedaży cyfrowej muzyki; spadek wpływów z CD
2015-03-20, 12:59Po raz pierwszy roczne zyski serwisów oferujących streaming muzyki przerosły w USA wpływy ze sprzedaży płyt CD - wynika z raportu amerykańskiego zrzeszenia wydawców muzycznych (RIAA). W 2014 r. wartość sprzedaży cyfrowej muzyki… Czytaj dalej »
Amazon uzyskał zgodę na testowanie dronów w celach komercyjnych
2015-03-20, 09:08Firma sprzedaży wysyłkowej Amazon uzyskała od władz amerykańskich zezwolenie na testowanie samolotów bezzałogowych, które docelowo mają być wykorzystywane do szybkiego dostarczania przesyłek do odbiorców. Czytaj dalej »
„Dying Light” światowym hitem – ponad 3,2 mln graczy
2015-03-20, 08:08W polską grę komputerową „Dying Light” zagrało już ponad 3,2 mln osób na całym świecie - podało studio Techland. Tym samym udało się przebić poprzedni rekord firmy ustanowiony przez serię „Dead Island”. Czytaj dalej »