Wyniki badania użytkowników smartfonów: najważniejsze usługi służące komunikacji
Użytkownicy smartfonów za najważniejsze uważają możliwości komunikacyjne swoich urządzeń oraz szybki dostęp do internetu - wynika z badania preferencji prowadzonego w ramach pilotażowego projektu badawczego.
“Większość rozmówców jest zgodna co do tego, że smartfon nie jest urządzeniem doskonałym, jednak przyznają oni, że zastępuje on wiele innych urządzeń i przedmiotów codziennego użytku - od aparatu po lusterko. Uczestnicy badania przyznali jednocześnie, że codzienne korzystanie ze smartfona zmieniło ich nawyki komunikacyjne” - podkreśla dr Natalia Juchniewicz z DELab UW oraz Uniwersytetu SWPS.
Użytkownicy smartfonów podkreślali przede wszystkim zwiększoną mobilność, jaką oferuje im posiadanie smartfona oraz nieustanny przepływ informacji, jaki umożliwia. Stał się on urządzeniem na tyle powszechnym, że uczestnicy wywiadów pytani o to, co sądzą o ludziach, którzy nie posiadają jeszcze tego urządzenia, oceniali ich jako wyobcowanych, niemających dostępu do wielu wydarzeń oraz utrudniających sobie codzienne funkcjonowanie w życiu osobistym i pracy.
“Użytkownicy smartfonów, z którymi prowadziłam wywiady, opisywali także to, jakie zmiany wprowadził smartfon w podróżowaniu i organizacji spotkań towarzyskich. Dzięki nawigacji i dostępowi do sieci społecznościowych ich relacje społeczne stały się bardziej dynamiczne - nie planuje się już wszystkich zadań i spotkań z wyprzedzeniem. Komunikacja ze znajomymi, współpracownikami i rodziną odbywa się w czasie rzeczywistym” - wyjaśnia Juchniewicz.
Uczestnicy badania wyrażali w wywiadach obawę wobec braku kontroli nad niektórymi aspektami funkcjonowania własnego smartfona - wynikającą z możliwości śledzenia położenia użytkownika, zbierania informacji na temat jego aktywności w sieci, co skutkuje zagrożeniem dla prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych.
Badanie miało charakter jakościowy. Polegało ono na przeprowadzeniu pogłębionych wywiadów z 10 użytkownikami smartfonów, pochodzącymi z Warszawy, Bielska-Białej i Poznania. Użytkownicy wykonują różne zawody, różnili się także pod kątem poziomu zamożności oraz okresu użytkowania smartfona - od kilku miesięcy do 7 lat. Badanie ma charakter pionierski - nie podejmowano dotąd w Polsce prób jakościowej analizy wpływu smartfonów technologii mobilnych na użytkowników i praktyki społeczne. W nadchodzących miesiącach dr Natalia Juchniewicz zamierza kontynuować badania na większą skalę.(PAP)
Zobacz także
Dwie premiery Renault w Poznaniu; samochody z systemem R-Link 2
2015-04-11, 12:58Francuski koncern Renault zaprezentował na poznańskich targach motoryzacyjnych dwie polskie premiery - modele Espace i Kadjar. Oba samochody wyposażone są w system multimedialny R-Link 2, obsługiwany za pomocą wbudowanego tabletu. Czytaj dalej »
Rozstrzygnięto polski Imagine Cup
2015-04-09, 21:35Inteligentne lusterka motocyklowe zmieniające ustawienie razem z pozycją motocyklisty, robot, który uczy dzieci logiki i gra Bandbarian - to projekty, które w czwartek w Warszawie zwyciężyły w polskiej edycji konkursu dla młodych innowatorów… Czytaj dalej »
10 aplikacji dla Androida, których brakuje w urządzeniach Apple'a
2015-04-08, 14:42Business Insider zaprezentował listę funkcjonalnych aplikacji dla systemu Android, których nie znajdziemy w urządzeniach mobilnych Apple - prym wiodą alternatywne pulpity, menedżery plików i narzędzia integrujące urządzenia mobilne… Czytaj dalej »
Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych buduje „archiwum przyszłości”
2015-04-08, 14:34Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych chce zbudować Archiwum Dokumentów Elektronicznych - system umożliwiający przekazanie do archiwów dokumentacji elektronicznej i zachowanie danych. Jego projekt przedstawiono w środę w Warszaw… Czytaj dalej »
LG zapowiada ulepszony aparat w nowym flagowym smartfonie
2015-04-08, 11:38Koncern LG zaprezentował na portalu YouTube materiał wideo reklamujący ulepszony aparat fotograficzny, który ma być montowany w najnowszym flagowym smartfonie - G4. Telefon ma ukazać się na rynku 28 kwietnia - podaje portal Cnet. Czytaj dalej »