Wyniki badania użytkowników smartfonów: najważniejsze usługi służące komunikacji
Użytkownicy smartfonów za najważniejsze uważają możliwości komunikacyjne swoich urządzeń oraz szybki dostęp do internetu - wynika z badania preferencji prowadzonego w ramach pilotażowego projektu badawczego.
“Większość rozmówców jest zgodna co do tego, że smartfon nie jest urządzeniem doskonałym, jednak przyznają oni, że zastępuje on wiele innych urządzeń i przedmiotów codziennego użytku - od aparatu po lusterko. Uczestnicy badania przyznali jednocześnie, że codzienne korzystanie ze smartfona zmieniło ich nawyki komunikacyjne” - podkreśla dr Natalia Juchniewicz z DELab UW oraz Uniwersytetu SWPS.
Użytkownicy smartfonów podkreślali przede wszystkim zwiększoną mobilność, jaką oferuje im posiadanie smartfona oraz nieustanny przepływ informacji, jaki umożliwia. Stał się on urządzeniem na tyle powszechnym, że uczestnicy wywiadów pytani o to, co sądzą o ludziach, którzy nie posiadają jeszcze tego urządzenia, oceniali ich jako wyobcowanych, niemających dostępu do wielu wydarzeń oraz utrudniających sobie codzienne funkcjonowanie w życiu osobistym i pracy.
“Użytkownicy smartfonów, z którymi prowadziłam wywiady, opisywali także to, jakie zmiany wprowadził smartfon w podróżowaniu i organizacji spotkań towarzyskich. Dzięki nawigacji i dostępowi do sieci społecznościowych ich relacje społeczne stały się bardziej dynamiczne - nie planuje się już wszystkich zadań i spotkań z wyprzedzeniem. Komunikacja ze znajomymi, współpracownikami i rodziną odbywa się w czasie rzeczywistym” - wyjaśnia Juchniewicz.
Uczestnicy badania wyrażali w wywiadach obawę wobec braku kontroli nad niektórymi aspektami funkcjonowania własnego smartfona - wynikającą z możliwości śledzenia położenia użytkownika, zbierania informacji na temat jego aktywności w sieci, co skutkuje zagrożeniem dla prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych.
Badanie miało charakter jakościowy. Polegało ono na przeprowadzeniu pogłębionych wywiadów z 10 użytkownikami smartfonów, pochodzącymi z Warszawy, Bielska-Białej i Poznania. Użytkownicy wykonują różne zawody, różnili się także pod kątem poziomu zamożności oraz okresu użytkowania smartfona - od kilku miesięcy do 7 lat. Badanie ma charakter pionierski - nie podejmowano dotąd w Polsce prób jakościowej analizy wpływu smartfonów technologii mobilnych na użytkowników i praktyki społeczne. W nadchodzących miesiącach dr Natalia Juchniewicz zamierza kontynuować badania na większą skalę.(PAP)
Zobacz także
Badania DNA żołnierzy - nieśmiertelnik XXI wieku
2016-03-27, 10:50Wojsko bada DNA żołnierzy, którzy mają pełnić służbę poza granicami kraju; zgromadzone dane są przydatne w przypadku konieczności identyfikacji śladów biologicznych - nie tylko poległych czy rannych, ale także zaginionych. To… Czytaj dalej »
Robotyka kosmiczna rozwojowym sektorem dla polskich firm
2016-03-27, 10:49Polskie firmy coraz częściej kierują się ku sektorowi kosmicznemu: współpracują m.in. z Europejską Agencją Kosmiczną, zyskując dostęp do najnowszych technologii. O realizowanych projektach i perspektywach rynku mówią PAP Technologie… Czytaj dalej »
Bydgoska firma wydała pierwszą grę mobilną z Rockym Balboa
2016-03-24, 15:00W sklepie Apple App Store można już pobrać grę Real Boxing 2 ROCKY™. Producentem gry jest bydgoskie studio Vivid Games. Czytaj dalej »
Polacy opisali naczynia krwionośne z białkami sprzed ćwierć miliarda lat
2016-03-18, 11:37Zespół polskich naukowców odkrył, zbadał i opisał skamieniałe naczynia krwionośne z zachowanymi chemicznymi śladami białek w kościach gadów triasowych, mających prawie ćwierć miliarda lat. Wykorzystane do badań szczątki znaleziono… Czytaj dalej »
Wiceszef MR: chcemy, by w perspektywie dekady Polska była krajem startupów
2016-03-13, 20:27Zależy nam na tym, by w perspektywie najbliższej dekady Polska była postrzegana jako kraj startupów, tworzący im dobre warunki do powstawania i dynamicznego rozwoju - mówi PAP wiceszef MR Adam Hamryszczak. Na polskich uczelniach nie… Czytaj dalej »