Wyniki badania użytkowników smartfonów: najważniejsze usługi służące komunikacji
Użytkownicy smartfonów za najważniejsze uważają możliwości komunikacyjne swoich urządzeń oraz szybki dostęp do internetu - wynika z badania preferencji prowadzonego w ramach pilotażowego projektu badawczego.
“Większość rozmówców jest zgodna co do tego, że smartfon nie jest urządzeniem doskonałym, jednak przyznają oni, że zastępuje on wiele innych urządzeń i przedmiotów codziennego użytku - od aparatu po lusterko. Uczestnicy badania przyznali jednocześnie, że codzienne korzystanie ze smartfona zmieniło ich nawyki komunikacyjne” - podkreśla dr Natalia Juchniewicz z DELab UW oraz Uniwersytetu SWPS.
Użytkownicy smartfonów podkreślali przede wszystkim zwiększoną mobilność, jaką oferuje im posiadanie smartfona oraz nieustanny przepływ informacji, jaki umożliwia. Stał się on urządzeniem na tyle powszechnym, że uczestnicy wywiadów pytani o to, co sądzą o ludziach, którzy nie posiadają jeszcze tego urządzenia, oceniali ich jako wyobcowanych, niemających dostępu do wielu wydarzeń oraz utrudniających sobie codzienne funkcjonowanie w życiu osobistym i pracy.
“Użytkownicy smartfonów, z którymi prowadziłam wywiady, opisywali także to, jakie zmiany wprowadził smartfon w podróżowaniu i organizacji spotkań towarzyskich. Dzięki nawigacji i dostępowi do sieci społecznościowych ich relacje społeczne stały się bardziej dynamiczne - nie planuje się już wszystkich zadań i spotkań z wyprzedzeniem. Komunikacja ze znajomymi, współpracownikami i rodziną odbywa się w czasie rzeczywistym” - wyjaśnia Juchniewicz.
Uczestnicy badania wyrażali w wywiadach obawę wobec braku kontroli nad niektórymi aspektami funkcjonowania własnego smartfona - wynikającą z możliwości śledzenia położenia użytkownika, zbierania informacji na temat jego aktywności w sieci, co skutkuje zagrożeniem dla prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych.
Badanie miało charakter jakościowy. Polegało ono na przeprowadzeniu pogłębionych wywiadów z 10 użytkownikami smartfonów, pochodzącymi z Warszawy, Bielska-Białej i Poznania. Użytkownicy wykonują różne zawody, różnili się także pod kątem poziomu zamożności oraz okresu użytkowania smartfona - od kilku miesięcy do 7 lat. Badanie ma charakter pionierski - nie podejmowano dotąd w Polsce prób jakościowej analizy wpływu smartfonów technologii mobilnych na użytkowników i praktyki społeczne. W nadchodzących miesiącach dr Natalia Juchniewicz zamierza kontynuować badania na większą skalę.(PAP)
Zobacz także
Bydgoszcz w europejskim konkursie rowerowym - do udziału potrzebna aplikacja
2016-05-02, 13:16Bydgoscy rowerzyści mogą dołączyć do zespołu i pomóc Bydgoszczy zająć jak najlepsze miejsce w European Cycling Challenge 2016. ECC to cykliczna zabawa promująca podróże rowerem. Czytaj dalej »
Hakerzy mają się bać
2016-04-29, 07:33Internetowych oszustów wytropi i unieszkodliwi Techniczne Centrum Zwalczania Cyberprzestępczości - informuje 'Rzeczpospolita'. Czytaj dalej »
Niezwykła planeta odkryta przez toruńskiego astronoma!
2016-04-28, 12:08Kierowany przez prof. Andrzeja Niedzielskiego z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika międzynarodowy zespół astronomów odkrył bardzo egzotyczną planetę - tzw. ciepłego Jowisza. Czytaj dalej »
Samolot o napędzie słonecznym wylądował w Kalifornii
2016-04-24, 13:05Samolot o napędzie słonecznym Solar Impulse 2 bezpiecznie wylądował w sobotę w nocy (czasu lokalnego) w Dolinie Krzemowej w Kalifornii po 62-godzinnym locie nad Pacyfikiem z Hawajów do San Francisco. Czytaj dalej »
KE oskarża Google'a o łamanie prawa UE w związku z Androidem
2016-04-20, 13:34Komisja Europejska poinformowała w środę, że koncern Google łamie unijne przepisy antymonopolowe, nadużywając swojej dominującej pozycji poprzez wymuszanie stosowania własnych aplikacji w urządzeniach mobilnych z systemem operacyjnym… Czytaj dalej »