Rozwój technologii: symbioza człowieka i maszyny zamiast sztucznej inteligencji
Przyszłością technologii nie jest sztuczna inteligencja, ale systemy wspomagające i uzupełniające kompetencje użytkowników, czyli analizujące duże zbiory danych, odnajdujące powiązania między informacjami. Eksperci prognozują, że najbliższe dekady będą erą symbiozy kompetencji człowieka i maszyny.
"Na przestrzeni ostatnich 15 lat branża nowych technologii zmieniła podejście do tego, czym jest sztuczna inteligencja. Zrezygnowano z prac nad skopiowaniem ludzkiego umysłu. Skupiono się natomiast na doskonaleniu potencjału przetwarzania danych przez komputery. Intuicja, kreatywność, łączenie faktów i opracowywanie strategii to ciągle kompetencje, w których ludzie stanowią dla maszyn niedościgniony wzór" - tłumaczy Alexander Flamant z IBM Watson UK.
Rynek patrzy dziś raczej na symbiozę potencjału komputera i człowieka, gdzie ten pierwszy wspomaga nas tam, gdzie nie radzimy sobie najlepiej - przyswajania i odtwarzania ogromnych ilości informacji. Inteligencja człowieka zyskuje obecnie potężnego sojusznika w postaci kognitywnych komputerów" - dodaje Flamant.
Komputer Watson, opracowany przez naukowców i inżynierów z IBM, opiera się na trzech fundamentach. System rozumie i przetwarza dane w formie języka naturalnego - jego potencjał dalece przekracza możliwości wyszukiwarek internetowych, które posługują się jedynie słowami kluczowymi. Zaawansowane algorytmy Watsona pozwalają także wyciągać systemowi wnioski na podstawie kontekstu danych i rachunku prawdopodobieństwa. Danymi może być w tym przypadku dowolny korpus tekstów - encyklopedia, ale także czasopismo medyczne czy przepisy kulinarne. Komputer wyposażono także w uczące się algorytmy - Watson działa więc tym sprawniej, im dłużej z niego korzystamy.
Liderzy branży, tacy jak: Apple, Facebook, Twitter, SAP, ale także mniejsze firmy i start-upy opierają swoje produkty na możliwościach Watsona. W wyniku partnerstwa opracowana m.in. CogniToys - uczące, interaktywne zabawki dla dzieci - czy Pepper - robota opiekującego się ludźmi w podeszłym wieku.
Skłaniamy się dziś ku rozwiązaniom określanym jako wąska sztuczna inteligencja - projektujemy maszynę, która wykonuje jedno konkretne zadanie lepiej niż człowiek - np. komputer do gry w szachy czy systemy wytyczające trasę dzięki GPS" - tłumaczy Ben Taylor, CEO RainBird.
Taylor przedstawił założenia platformy tworzonej przez RainBird, która umożliwi przekształcenie problemu czy zadania w model zrozumiały dla systemu rozszerzonej inteligencji, opartego na algorytmach prawdopodobieństwa, dzięki czemu komputer nauczy się" wykonywać pożądane zadanie. Według przedsiębiorcy automatyzacja procesów myślowych dzięki wykorzystaniu komputerów, osiągnie na przestrzeni 10 lat wartość 5 bilionów dolarów - podobny zysk generowany jest dziś przez 140 milionów miejsc pracy.
Z Wiednia Łukasz Mirocha (PAP)
Zobacz także
Woody Allen nakręci serial telewizyjny dla Amazon Studios
2015-01-13, 19:14Woody Allen nakręci serial telewizyjny dla Amazon Studios - poinformowała amerykańska wytwórnia. Serial - pierwszy w karierze legendarnego reżysera - będzie dostępny w wybranych krajach w serwisie streamingowym Prime Instant Video… Czytaj dalej »
Powstał prototyp ARUZa - unikalnego symulatora cyfrowego
2015-01-13, 17:31Analizator Rzeczywistych Układów Złożonych (ARUZ) - największy na świecie cyfrowy symulator pozwalający odtwarzać przebieg złożonych reakcji chemicznych - powstaje w Łodzi. Jego moc obliczeniowa będzie porównywalna z najnowszymi… Czytaj dalej »
Powstaje prototyp nadajnika naprowadzającego na miejsce katastrof lotniczych
2015-01-13, 08:32Prototyp nadajnika naprowadzającego służby poszukiwawcze na miejsce katastrof lotniczych budują naukowcy z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. To urządzenie, które w oparciu o sygnały satelitarne, ma z dużą dokładnością wskazywać… Czytaj dalej »
Kontrowersyjna gra "Hatred" ukaże się na Steam
2015-01-12, 09:36Polska niezależna gra 'Hatred' - symulator samobójczej masakry - w połowie roku ukaże się na platformie Steam. Kontrowersyjna gra, której producenci oskarżani byli o rasizm, uzyskała niezbędną liczbę głosów do publikacji cyfr… Czytaj dalej »
Najpopularniejsza gra fabularna świata dostępna za darmo w sieci
2015-01-11, 13:09Firma Wizards of the Coast nieodpłatnie udostępniła na swojej stronie internetowej podstawową wersję zasad swojej flagowej gry fabularnej Dungeons & Dragons, której 5. edycja wydana została pod koniec 2014 r. To najnowsza odsłona najsilniejszej… Czytaj dalej »