Rozwój technologii: symbioza człowieka i maszyny zamiast sztucznej inteligencji
Przyszłością technologii nie jest sztuczna inteligencja, ale systemy wspomagające i uzupełniające kompetencje użytkowników, czyli analizujące duże zbiory danych, odnajdujące powiązania między informacjami. Eksperci prognozują, że najbliższe dekady będą erą symbiozy kompetencji człowieka i maszyny.
"Na przestrzeni ostatnich 15 lat branża nowych technologii zmieniła podejście do tego, czym jest sztuczna inteligencja. Zrezygnowano z prac nad skopiowaniem ludzkiego umysłu. Skupiono się natomiast na doskonaleniu potencjału przetwarzania danych przez komputery. Intuicja, kreatywność, łączenie faktów i opracowywanie strategii to ciągle kompetencje, w których ludzie stanowią dla maszyn niedościgniony wzór" - tłumaczy Alexander Flamant z IBM Watson UK.
Rynek patrzy dziś raczej na symbiozę potencjału komputera i człowieka, gdzie ten pierwszy wspomaga nas tam, gdzie nie radzimy sobie najlepiej - przyswajania i odtwarzania ogromnych ilości informacji. Inteligencja człowieka zyskuje obecnie potężnego sojusznika w postaci kognitywnych komputerów" - dodaje Flamant.
Komputer Watson, opracowany przez naukowców i inżynierów z IBM, opiera się na trzech fundamentach. System rozumie i przetwarza dane w formie języka naturalnego - jego potencjał dalece przekracza możliwości wyszukiwarek internetowych, które posługują się jedynie słowami kluczowymi. Zaawansowane algorytmy Watsona pozwalają także wyciągać systemowi wnioski na podstawie kontekstu danych i rachunku prawdopodobieństwa. Danymi może być w tym przypadku dowolny korpus tekstów - encyklopedia, ale także czasopismo medyczne czy przepisy kulinarne. Komputer wyposażono także w uczące się algorytmy - Watson działa więc tym sprawniej, im dłużej z niego korzystamy.
Liderzy branży, tacy jak: Apple, Facebook, Twitter, SAP, ale także mniejsze firmy i start-upy opierają swoje produkty na możliwościach Watsona. W wyniku partnerstwa opracowana m.in. CogniToys - uczące, interaktywne zabawki dla dzieci - czy Pepper - robota opiekującego się ludźmi w podeszłym wieku.
Skłaniamy się dziś ku rozwiązaniom określanym jako wąska sztuczna inteligencja - projektujemy maszynę, która wykonuje jedno konkretne zadanie lepiej niż człowiek - np. komputer do gry w szachy czy systemy wytyczające trasę dzięki GPS" - tłumaczy Ben Taylor, CEO RainBird.
Taylor przedstawił założenia platformy tworzonej przez RainBird, która umożliwi przekształcenie problemu czy zadania w model zrozumiały dla systemu rozszerzonej inteligencji, opartego na algorytmach prawdopodobieństwa, dzięki czemu komputer nauczy się" wykonywać pożądane zadanie. Według przedsiębiorcy automatyzacja procesów myślowych dzięki wykorzystaniu komputerów, osiągnie na przestrzeni 10 lat wartość 5 bilionów dolarów - podobny zysk generowany jest dziś przez 140 milionów miejsc pracy.
Z Wiednia Łukasz Mirocha (PAP)
Zobacz także
BlackBerry kupuje za ok. 150 mln dolarów izraelski startup
2015-04-21, 19:30BlackBerry kupuje za kwotę ok. 150 mln dolarów izraelski startup WatchDox, który opracował i sprzedaje wieloplatformową technologię pozwalającą m.in. na bezpieczną wymianę danych wewnątrz przedsiębiorstw i instytucji - poinformowały… Czytaj dalej »
Miś Uszatek sklonowany w technologii 3D
2015-04-21, 19:27Pełnowymiarowa replika łódzkiego pomnika Misia Uszatka, wysokości blisko 1 metra trafiła do przedszkola, które wygrało konkurs na najlepsze odśpiewanie piosenki tytułowej z popularnej dobranocki. Czytaj dalej »
Za pomocą drukarki 3D stworzono miniaturowe serce i wątrobę
2015-04-21, 13:40Naukowcy za pomocą metody trójwymiarowego skanowania i druku wyprodukowali miniaturowe serce i wątrobę. Tzw. organoidy mają pomóc w przyszłych badaniach medycznych nad nowymi lekami i terapiami bez konieczności eksperymentowania na… Czytaj dalej »
Google zmienia algorytm wyszukiwania; promocja stron z opcją mobilną
2015-04-21, 12:56Google dokonało największej zmiany od dwóch lat w ustalaniu rankingów wyszukiwania, dzięki czemu promowane będą strony internetowe przystosowane do przeglądania na urządzeniach mobilnych - poinformował we wtorek 'New York Times'. Czytaj dalej »
Polscy gracze zdobyli złoto w „Counter-Strike: Global Offensive”
2015-04-21, 09:05Polacy zajęli pierwsze miejsce w XVIII sezonie ESEA Invite w grze „Counter-Strike: Global Offensive” w Dallas. Polscy gracze z zespołu Virtus.pro zrewanżowali się za ubiegłoroczną porażkę szwedzkiemu zespołowi fnatic 2:1 i zdobyli… Czytaj dalej »