Sąd w Hamburgu zezwolił na używanie wtyczki blokującej reklamy
Sąd w Hamburgu oddalił skargę wydawców niemieckich gazet "Zeit Online" i "Handelsblatt" przeciwko firmie Eyeo - twórcy i dystrybutora wtyczki Adblock Plus umożliwiającej blokowanie reklam. Wydawcy rozważają możliwość odwołania się od wyroku.
Wydawcy oskarżyli kolońską firmę Eyeo o niedopuszczalną ingerencję w ich ofertę programową finansowaną dzięki wpływom z reklam, a tym samym o naruszenie zasad wolnej konkurencji.
Przedmiotem sporu był przede wszystkim system acceptable ads pozwalający użytkownikom na możliwość odblokowania na własne życzenie wybranych reklam spełniających określone kryteria, na przykład nie będące reklamami z dźwiękiem czy też nie blokujące całej strony.
Adwokat reprezentujący autorów pozwu Matthies van Eendenburg porównał działalność Eyeo z procederem uprawianym przez rozbójników lub osobami wymuszającymi haracz. Eyeo utrzymuje się z pieniędzy pobieranych za wciągnięcie wybranych firm na białą listę, co umożliwia im umieszczanie reklam pomimo blokady. Duży wzrost liczby użytkowników wtyczek doprowadził do poważnego spadku wpływów z reklam, co zagraża istnieniu bezpłatnych ofert w internecie - twierdzą wydawcy.
Adwokat Eyeo Heike Blank argumentowała, że 90 proc. stron internetowych, które znajdują się na białej liście, została umieszczona tam bezpłatnie. Pozostałe 10 proc. to koncerny uzyskujące duże dochody. Na liście firm uprzywilejowanych znalazły się m. in. Google, Microsoft, Amazon i United Internet.
Eyeo twierdzi, że nie każda firma może za pieniądze wejść na listę. Tylko reklamy, które "nie wkurzają" odbiorców, mogą zostać zaakceptowane. Eyeo kontroluje zawartość reklam i pobiera za to pieniądze.
W 2004 roku Federalny Sąd Najwyższy zezwolił na używanie wtyczek blokujących w telewizji.
Wydawcy stoją na stanowisku, że oferowane przez nich materiały oraz reklamy stanowią "nierozerwalną całość", a Adblock Plus ingeruje dużo bardziej w ich ofertę niż wtyczki antyreklamowe w telewizji.
Według danych producenta program Adblock Plus został pobrany 300 mln razy, a używa go 50 mln osób.
Wyrok Sądu Krajowego w Hamburgi nie zakończy zapewne trwającego od lat sporu. Dwa lata temu szereg redakcji, w tym "Spiegel Online" i "FAZ.net" apelowały do czytelników, by nie blokowali reklam, gdyż grozi to likwidacją bezpłatnych ofert.
Oprócz "Zeit Online" i "Handelsblatt" pozwy przeciwko firmie Eyeo złożyły też grupy medialne ProSiebenSat1, RTL Interactive i Axel Springer.
Rzeczniczka "Zeit Online" Ebba Schroeder powiedziała PAP, że wydawcy są nadal przekonani, iż wtyczki naruszają wolną konkurencję i są w związku z tym niedopuszczalne. Wydawca analizuje obecnie pisemne uzasadnienie wyroku. "Możliwe, że odwołamy się do wyższej instancji" - powiedziała Schroeder. (PAP)
Zobacz także
CERT Polska: statystycznie 280 tys. zainfekowanych komputerów w Polsce
2015-04-17, 12:17280 tys. komputerów w Polsce każdego dnia jest zainfekowanych złośliwym oprogramowaniem - wynika z danych za 2014 r. zgromadzonych przez zespół CERT Polska, działający w ramach instytutu badawczego NASK. Czytaj dalej »
Messenger i WhatsApp osiągnęły popularność portali społecznościowych
2015-04-17, 12:15BI Intelligence informuje, że pod koniec marca 2015 r. po raz pierwszy z czterech najpopularniejszych komunikatorów skorzystało tyle samo osób co z Twittera, Facebooka, Instagrama i LinkedIn razem wziętych - czyli ponad 2 miliardy os… Czytaj dalej »
Eksperci: Europa Środkowo-Wschodnia potrzebuje rozwoju opartego na wiedzy
2015-04-16, 15:23Powszechny dostęp do wiedzy może być kluczem do dalszego rozwoju Europy Środkowo-Wschodniej, pod warunkiem, że społeczeństwu obywatelskiemu uda się zmusić władzę do przejrzystych działań i społecznej partycypacji - uważają… Czytaj dalej »
Google broni się przed niektórymi zarzutami KE; wskazuje na Apple
2015-04-16, 13:48W odpowiedzi na wszczęcie przez Komisję Europejską postepowania wyjaśniającego ws. mobilnego systemu operacyjnego Android Google zwrócił uwagę, że konkurencja korzysta z podobnych mechanizmów o jakie sam jest oskarżany, wymieniając… Czytaj dalej »
Cyfrowa karcianka „Hearthstone” trafia na smartfony
2015-04-16, 08:08Internetowa gra karciana „Hearthstone: Heroes of Warcraft” w rok od premiery doczekała się wersji na telefony komórkowe. Dotychczasowa liczba graczy „HS” przekracza 25 mln osób, a przychody w pierwszym roku kalendarzowym szacowane… Czytaj dalej »