Sąd w Hamburgu zezwolił na używanie wtyczki blokującej reklamy
Sąd w Hamburgu oddalił skargę wydawców niemieckich gazet "Zeit Online" i "Handelsblatt" przeciwko firmie Eyeo - twórcy i dystrybutora wtyczki Adblock Plus umożliwiającej blokowanie reklam. Wydawcy rozważają możliwość odwołania się od wyroku.
Wydawcy oskarżyli kolońską firmę Eyeo o niedopuszczalną ingerencję w ich ofertę programową finansowaną dzięki wpływom z reklam, a tym samym o naruszenie zasad wolnej konkurencji.
Przedmiotem sporu był przede wszystkim system acceptable ads pozwalający użytkownikom na możliwość odblokowania na własne życzenie wybranych reklam spełniających określone kryteria, na przykład nie będące reklamami z dźwiękiem czy też nie blokujące całej strony.
Adwokat reprezentujący autorów pozwu Matthies van Eendenburg porównał działalność Eyeo z procederem uprawianym przez rozbójników lub osobami wymuszającymi haracz. Eyeo utrzymuje się z pieniędzy pobieranych za wciągnięcie wybranych firm na białą listę, co umożliwia im umieszczanie reklam pomimo blokady. Duży wzrost liczby użytkowników wtyczek doprowadził do poważnego spadku wpływów z reklam, co zagraża istnieniu bezpłatnych ofert w internecie - twierdzą wydawcy.
Adwokat Eyeo Heike Blank argumentowała, że 90 proc. stron internetowych, które znajdują się na białej liście, została umieszczona tam bezpłatnie. Pozostałe 10 proc. to koncerny uzyskujące duże dochody. Na liście firm uprzywilejowanych znalazły się m. in. Google, Microsoft, Amazon i United Internet.
Eyeo twierdzi, że nie każda firma może za pieniądze wejść na listę. Tylko reklamy, które "nie wkurzają" odbiorców, mogą zostać zaakceptowane. Eyeo kontroluje zawartość reklam i pobiera za to pieniądze.
W 2004 roku Federalny Sąd Najwyższy zezwolił na używanie wtyczek blokujących w telewizji.
Wydawcy stoją na stanowisku, że oferowane przez nich materiały oraz reklamy stanowią "nierozerwalną całość", a Adblock Plus ingeruje dużo bardziej w ich ofertę niż wtyczki antyreklamowe w telewizji.
Według danych producenta program Adblock Plus został pobrany 300 mln razy, a używa go 50 mln osób.
Wyrok Sądu Krajowego w Hamburgi nie zakończy zapewne trwającego od lat sporu. Dwa lata temu szereg redakcji, w tym "Spiegel Online" i "FAZ.net" apelowały do czytelników, by nie blokowali reklam, gdyż grozi to likwidacją bezpłatnych ofert.
Oprócz "Zeit Online" i "Handelsblatt" pozwy przeciwko firmie Eyeo złożyły też grupy medialne ProSiebenSat1, RTL Interactive i Axel Springer.
Rzeczniczka "Zeit Online" Ebba Schroeder powiedziała PAP, że wydawcy są nadal przekonani, iż wtyczki naruszają wolną konkurencję i są w związku z tym niedopuszczalne. Wydawca analizuje obecnie pisemne uzasadnienie wyroku. "Możliwe, że odwołamy się do wyższej instancji" - powiedziała Schroeder. (PAP)
Zobacz także
Nowy portal i aplikacja ułatwiają podróżnym przekraczanie granicy
2015-06-08, 13:24Czas oczekiwania na odprawę na przejściach granicznych na wschodniej granicy Polski, utrudnienia na drogach dojazdowych - m.in. te informacje zawiera nowy portal granica.gov.pl. Informacje te są dostępne również w specjalnej aplikacji… Czytaj dalej »
Wyniki badania użytkowników smartfonów: najważniejsze usługi służące komunikacji
2015-06-05, 11:01Użytkownicy smartfonów za najważniejsze uważają możliwości komunikacyjne swoich urządzeń oraz szybki dostęp do internetu - wynika z badania preferencji prowadzonego w ramach pilotażowego projektu badawczego. Czytaj dalej »
Bethesda zapowiada kontynuację "Fallouta"
2015-06-04, 14:29Bethesda Game Studios, twórcy m.in. 'The Elder Scrolls V: Skyrim', ujawnili prace nad grą 'Fallout 4' - kontynuacją kultowej serii komputerowych gier RPG. Czytaj dalej »
Eksperci: technologiczna rewolucja w rolnictwie to cywilizacyjna konieczność
2015-06-04, 13:04Internet Rzeczy i analityka danych na farmach, a nawet żywność wytwarzana w fabrykach - bez udziału roślin i zwierząt - dzięki przełomowym osiągnięciom biologii molekularnej - tak zdaniem ekspertów wygląda przyszłość rolnic… Czytaj dalej »
Naukowcy opracowali darmowe narzędzie szyfrujące e-maile
2015-06-03, 08:35ProtonMail to dostępne w przeglądarce darmowe narzędzie szyfrujące e-maile. Dane użytkownika szyfrowane są jeszcze przed wysłaniem na serwery ProtonMail, które znajdują się w Szwajcarii. Z usługi opracowanej przez naukowców z CERN… Czytaj dalej »