Polska metoda produkcji grafenu - z ochroną patentową w USA
Metoda wytwarzania grafenu, opracowana w Instytucie Technologii Materiałów Elektronicznych (ITME) w Warszawie, zyskała ochronę patentową w Stanach Zjednoczonych. Instytut wciąż czeka na analogiczną decyzję dotyczącą obszaru UE.
"Grafen może być bardzo szeroko stosowany, w różnych postaciach. Ten patent dotyczy jednej, dokładnie określonej metody - wytwarzania grafenu na podłożach z węglika krzemu, z przeznaczeniem na zastosowania w elektronice" - poinformował PAP dyrektor Instytutu Technologii Materiałów Elektronicznych dr Zygmunt Łuczyński.
Tłumacząc, dlaczego ITME opatentował technologię poza granicami Polski, Łuczyński zaznaczył, że tradycyjny przemysł elektroniczny oparty na krzemie zbliża się do granic swoich możliwości, a na świecie prowadzone są intensywne prace nad wykorzystaniem w tej dziedzinie grafenu. "Ośrodki naukowe z wielu krajów wciąż pracują nad grafenem, chcąc go wykorzystać w elektronice. Osiągają coraz lepsze wyniki, jeśli chodzi o jakość tego materiału i możliwość wyprodukowania coraz większej jego powierzchni" - powiedział.
Dyrektor ITME zaznaczył, że droga do sukcesu w tej dziedzinie wciąż wydaje się długa i wyboista. "W pewnym momencie może się jednak okazać, że ktoś wymyśli inną niż my metodę nakładania grafenu na podłoża dla przemysłu elektronicznego. Na razie konkurują dwie metody, nasza i amerykańska. Wszystko na to wskazuje, że - jeśli chodzi o jakość - nasza jest bardziej perspektywiczna" - podkreślił.
Amerykański patent przyznano w końcu kwietnia. ITME czekał na niego około roku. "Analogiczną decyzję z Japonii i Korei Południowej - ojczyzny Samsunga - dostaliśmy błyskawicznie. Wciąż czekamy na decyzję z UE" - dodał dr Łuczyński.
Jak przypomniał, jego instytut wraz z Uniwersytetem Warszawskim wchodzą w skład flagowego projektu badań nad grafenem (Graphene Flagship) UE. Od 2013 roku naukowcy pracujący w ramach tego projektu badają wyjątkowe właściwości grafenu. Graphene Flagship, którego budżet w ciągu 10 lat wynieść ma 1 mld euro, pozwolić ma na opracowanie komercyjnych produktów wykorzystujących grafen. Partnerstwo obejmie obecnie ponad 140 organizacji (badawczych i przedsiębiorstwa) z 23 krajów i jest jedną z większych inicjatyw europejskich w dziedzinie badań naukowych.
Łuczyński dodał, że od kilku lat co roku organizowane są światowe konferencje Graphen Week. Ubiegłoroczna miała miejsce w Goeteborgu (Szwecja), w tym roku odbędzie się w czerwcu w Manchesterze, gdzie otwarto Narodowy Instytut Grafenu. Konferencję na rok 2016 zaplanowano w Warszawie.
Grafen to nietypowy materiał, określany mianem 2D. Jest to pojedyncza warstwa atomów węgla, która wykazuje niespotykane właściwości mechanicznie i fizyczne. Grafen charakteryzuje się niskim ciężarem właściwym, dużą elastycznością i wytrzymałością, wysokim przewodnictwem elektrycznym i cieplnym.
Jego wykorzystanie obejmuje praktycznie wszystkie dziedziny życia. To materiał sto razy bardziej wytrzymały od stali, jest jednocześnie elastyczny i rozciągliwy, jest hydrofobowy (czyli odpycha cząsteczki wody), ma właściwości bakteriobójcze, jest przezroczysty, przewodzi elektryczność lepiej niż miedź czy srebro, transferuje elektrony sto razy szybciej niż krzem.
Technologię pozwalającą na produkowanie taniego grafenu i otrzymywanie materiału o najwyższej jakości opracował i opatentował zespół pod kierownictwem dr inż. Włodzimierza Strupińskiego z ITME w 2011 r. Produkcją grafenu zajmie się firma utworzona przez Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP), a także ITME. 51 proc. udziałów w Nano Carbon ma PGZ (polski koncern zbrojeniowy), a 49 proc. fundusz inwestycyjny KGHM.(PAP)
Zobacz także
Eksperci: w tym roku ponad 60 proc. Polaków będzie miało smartfona
2015-03-08, 13:55W 2015 r. ponad 60 proc. Polaków może posiadać smartfony - wynika z szacunków ekspertów. Według prognoz w 2019 r. w Europie będzie blisko 760 mln smartfonów, a na świecie będą one stanowiły ponad 80 proc. wszystkich telefonów… Czytaj dalej »
Sony inwestuje w rzeczywistość wirtualną
2015-03-08, 13:54Podczas odbywającej się w San Francisco Game Developers Conference firma Sony zaprezentowała najnowszy prototyp Project Morpheus - gogli do rzeczywistości wirtualnej opracowanych z myślą o konsoli PlayStation 4. Produkt ma trafić na… Czytaj dalej »
We Wrocławiu zbudowano nieinwazyjny aparat wykrywający zagrożenie osteoporozą
2015-03-07, 12:15Wrocławscy wynalazcy zbudowali aparat do wykrywania u pacjenta stanu zagrożenia osteoporozą. Urządzenie firmy Bone Vitae jest nieinwazyjne i uzyskało pod koniec lutego 2015 r. znak CE, który pozwoli na jego sprzedaż w całej Unii E… Czytaj dalej »
Unreal Engine dostępny za darmo
2015-03-04, 10:24Amerykańska firma Epic Games zrezygnowała z pobierania abonamentu i opłat licencyjnych od producentów gier komputerowych korzystających z popularnego silnika Unreal Engine 4. Decyzja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony… Czytaj dalej »
Algorytmy dzięki obserwacji internautów wykryją epidemię jeszcze przed jej wystąpieniem
2015-03-03, 12:35Oprogramowanie analizujące dane internetowe z wielu źródeł już dziś stanowi istotny element uzupełniający klasyczne systemy wykrywania i zapobiegania epidemiom opracowane przez wyspecjalizowane agencje rządowe - ocenia Stephen L… Czytaj dalej »