Polskie start-upy potrzebują finansowania, współpracy z nauką i mniej barier
Polska ma olbrzymi potencjał innowacyjności, zwłaszcza wśród mikro, małych i średnich firm, jednak nasze start-upy potrzebują lepszego wsparcia finansowego ze strony państwa, zacieśnienia związków z uczelniami oraz znoszenia barier administracyjnych – uważają eksperci.
W czwartek w Warszawie odbyło się V Forum Młodych Przedsiębiorców "Młodzi Innowacyjni" zorganizowane przez Krajową Izbę Gospodarczą i Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym. Tematem forum, jak co roku, było dzielenie się pomysłami na rozwój i ułatwianie działalności młodych przedsiębiorców. Uczestniczyli w nim m.in. młodzi przedsiębiorcy, którym udało się wdrożyć innowacyjne przedsięwzięcia.
Rozpoczynając forum prezes KIG Andrzej Arendarski, powołał się na swoje statystyki z których wynika, że tylko 16 proc. młodych przedsiębiorców dobrze ocenia finansowanie start-upów w Polsce, a 30 proc. z nich ocenia je źle albo bardzo źle.
"Pokazuje to, że finansowanie jest jedną z podstawowych barier funkcjonowania młodego, innowacyjnego biznesu w Polsce, przede wszystkim start-upów" – uważa Arendarski.
Podobnego zdania była prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Bożena Lublińska-Kasprzak: "Rzeczywiście, ciągle mamy jeszcze mało instrumentów wsparcia publicznego dla start-upów. Widzimy, jak wiele jeszcze pozostało do zrobienia".
Lublińska-Kasprzak dodała również, że wsparcie finansowe ze strony agencji państwowych jest potrzebne tym bardziej, że na rynku brakuje pomocy w postaci inkubatorów przedsiębiorczości, funduszy Venture Capital lub innych narzędzi finansowania bardziej ryzykownych przedsięwzięć.
"Uważam, że w Polsce mamy olbrzymi potencjał innowacyjności, zwłaszcza wśród mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Uważam, że z innowacyjnością jest całkiem nieźle, ponieważ na co dzień mamy do czynienia z fantastycznymi ludźmi, pomysłami i projektami, które doskonale radzą sobie w kraju i na całym świecie" – powiedziała prezes PARP.
Zaznaczyła również, że PARP w ubiegłych latach przeznaczyła na finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć łącznie 36 mln zł: "Większość to projekty organizowane przez małe firmy, które działają na rynku krótko, ale mieliśmy też programy dedykowane specjalnie dla start-upów".
Drugą kwestią, której zdaniem szefa KIG potrzebują młodzi przedsiębiorcy w Polsce, jest lepsza współpraca biznesu z ośrodkami naukowymi i wyższymi uczelniami. Dlatego zapowiedział zacieśnienie współpracy KIG z uczelniami wyższymi, "zarówno z czołówką prywatnych uczelni jak Szkołą Wyższą Psychologii Społecznej czy Akademią Leona Koźmińskiego, ale także z Politechniką Warszawską".
Z kolei dyrektor Instytutu Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym Mieczysław Bąk wskazał, że dla młodego biznesu ważne jest znoszenie barier hamujących ich rozwój. Za najważniejsze uznał bariery finansowe i administracyjne.
"Polska gospodarka jest innowacyjna, ale głównie poprzez nabywanie nowych pomysłów, licencji, patentów. Staramy się to zmienić od kilku lat. Potrzebujemy pomysłów, i jak najmniejszej ilości przeszkód w ich realizacji" – konkludował Bąk. (PAP)
Zobacz także
Messenger i WhatsApp osiągnęły popularność portali społecznościowych
2015-04-17, 12:15BI Intelligence informuje, że pod koniec marca 2015 r. po raz pierwszy z czterech najpopularniejszych komunikatorów skorzystało tyle samo osób co z Twittera, Facebooka, Instagrama i LinkedIn razem wziętych - czyli ponad 2 miliardy os… Czytaj dalej »
Eksperci: Europa Środkowo-Wschodnia potrzebuje rozwoju opartego na wiedzy
2015-04-16, 15:23Powszechny dostęp do wiedzy może być kluczem do dalszego rozwoju Europy Środkowo-Wschodniej, pod warunkiem, że społeczeństwu obywatelskiemu uda się zmusić władzę do przejrzystych działań i społecznej partycypacji - uważają… Czytaj dalej »
Google broni się przed niektórymi zarzutami KE; wskazuje na Apple
2015-04-16, 13:48W odpowiedzi na wszczęcie przez Komisję Europejską postepowania wyjaśniającego ws. mobilnego systemu operacyjnego Android Google zwrócił uwagę, że konkurencja korzysta z podobnych mechanizmów o jakie sam jest oskarżany, wymieniając… Czytaj dalej »
Cyfrowa karcianka „Hearthstone” trafia na smartfony
2015-04-16, 08:08Internetowa gra karciana „Hearthstone: Heroes of Warcraft” w rok od premiery doczekała się wersji na telefony komórkowe. Dotychczasowa liczba graczy „HS” przekracza 25 mln osób, a przychody w pierwszym roku kalendarzowym szacowane… Czytaj dalej »
Sprzedaż „Cities: Skylines” zagraża pozycji „SimCity”
2015-04-16, 08:07W miesiąc po premierze sprzedano ponad 1 mln kopii gry komputerowej „Cities: Skylines”, tym samym zbliżając się do wyników konkurencyjnego „SimCity” Electronic Arts z 2013 - dotychczasowego lidera rynku. Czytaj dalej »