Branżę elektroniki drukowanej czeka wzrost
Układy elektroniczne, panele słoneczne, czujniki, wyświetlacze - to tylko przykładowe produkty, które już wkrótce będą wytwarzane w technologii druku cyfrowego - przewidują eksperci. A to pozwoli na spadek kosztów, przyśpieszenie produkcji i miniaturyzację końcowych produktów. Średni roczny wzrost tego rynku w perspektywie 2015-2025 szacowany jest na 8,6 proc.
Zdaniem ekspertów IDTechEx Research ostatni rok przyniósł raptowne zmiany na rynku elektroniki drukowanej - coraz więcej firm dąży do opracowania konkretnych i pełnych rozwiązań, skierowanych zwłaszcza do końcowego użytkownika.
“Popularność technologii ubieralnych, gdzie kluczowe stają się miniaturyzacja i minimalizacja kosztów wytworzenia produktu, rosnące znaczenie druku 3D, zainteresowanie wielkich graczy rynku nowych technologii (m.in. Apple, Samsung, LG) innowacyjnymi modelami wytwórstwa, nie mniejsze zainteresowanie inwestorów, a nawet samych klientów, którzy finansują prototypy takich rozwiązań w modelu społecznościowym - wszystkie te czynniki wpływają na gwałtowny rozwój branży elektroniki drukowanej” - tłumaczy Raghu Das, ekspert rynku elektroniki drukowanej, CEO IDTechEx.
Już dziś kilka istotnych rynków nowych technologii mogłoby wykorzystać innowacje z zakresu organicznej, elastycznej i drukowanej elektroniki, najlepszym przykładem jest branża wyświetlaczy OLED, która w ubiegłym roku była warta 16 miliardów dolarów. Obecnie druk elektroniki stosowany jest zwłaszcza w procesie wytwarzania produktów otrzymywanych w oparciu o przewodzący atrament (komponenty ogniw słonecznych, ekranów dotykowych, anten RFID).
Rynek elektroniki drukowanej znajduje się obecnie w fazie początkowego rozwoju. Jednak podczas konferencji IDTechEx Printed Electronics Europe 2015 eksperci oraz przedstawiciele firm (Thin Film Electronics, Blue Spark, PragmatIC Printing, FlexEnable) wskazywali na duży potencjał jego wzrostu. Raport “Printed, Flexible and Organic Electronics 2015-2025” wskazuje, że skumulowany średni roczny wzrost w latach 2015-2025 osiągnie 8,6 proc.
“Najbardziej obiecującą strategią wydaje się obecnie nie tyle udoskonalanie obecnych produktów czy też procesu ich produkcji dzięki elektronice drukowanej, lecz opracowanie zupełnie nowego rozwiązania lub całej kategorii produktów, które doprowadzi do powstania nowego rynku” - dodaje Das. (PAP)
Zobacz także
Rosja planuje lądowanie na Księżycu nie później niż w 2029 roku
2015-10-27, 20:54Pierwsza rosyjska załogowa wyprawa na Księżyc odbędzie się nie później niż w 2029 roku - zapowiedział we wtorek dyrektor najważniejszego przedsiębiorstwa przemysłu kosmicznego w Rosji RKK Energia Władimir Sołncew. Czytaj dalej »
YouTube wprowadza płatny dostęp do serwisu, w Polsce na razie nie
2015-10-26, 08:189,99 dolara miesięcznie będzie kosztować płatny dostęp do serwisu YouTube: w płatnym kanale nie będzie reklam, a subskrybenci otrzymają dostęp do unikalnych materiałów wideo i dodatkowych funkcji. Czytaj dalej »
Nowy typ dysku chmurowego zagrożeniem dla Dropboksa?
2015-10-25, 15:56Autorski model biznesowy usługi WeTransfera, czyli wysokiej jakości reklamy, oraz troska o prywatność użytkowników są cechami, które w największym stopniu wyróżniają ją na tle konkurencyjnych usług typu Dropbox, Box, Google Drive… Czytaj dalej »
Poznańscy naukowcy badają, jak magnetoterapia wspomaga leczenie
2015-10-24, 14:36Terapia z wykorzystaniem stałego lub zmiennego pola magnetycznego jest skuteczna jako metoda wspomagająca leczenie bólu, chorób niedokrwiennych czy poprawy metabolizmu - dowodzą badania poznańskich naukowców. Według ekspertów terapia… Czytaj dalej »
Eksperci: wkrótce sześć nowych leków w leczeniu szpiczaka
2015-10-24, 11:32Mamy znaczy postęp w leczeniu szpiczaka, wkrótce będzie dostępnych sześć nowych leków na tę chorobę - powiedział prof. Wiesław Jędrzejczak podczas międzynarodowego kongresu na temat nowotworów układu krwiotwórczego w Nowym… Czytaj dalej »