Politechnika Łódzka ma nowoczesne Centrum Technologii Informatycznych
21 wysokospecjalistycznych laboratoriów z obszaru informatyki, klaster obliczeniowy i jaskinia 3D znalazły się w nowoczesnym Centrum Technologii Informatycznych Politechniki Łódzkiej, które w czwartek uroczyście otwarto w Łodzi. Jego powstanie kosztowało 40 mln zł.
W Centrum Technologii Informatycznych (CTI) studenci z całej Politechniki uczyć się będą najnowocześniejszych technologii informatycznych. Wśród 21 laboratoriów CTI są m.in. laboratorium sieci bezprzewodowych, projektowania sieci komputerowych czy wizualizacji danych pomiarowych. Są także laboratoria integracji technik multimedialnych, sztucznej inteligencji w obrazowaniu i rozpoznawaniu, gier komputerowych i wizualizacji czy systemów mobilnych.
Rektor Politechniki Łódzkiej prof. Stanisław Bielecki przyznaje, że powstanie Centrum to odpowiedź uczelni m.in. na dynamicznie rozwijający się rynek firm z branży ICT.
"Młodym ludziom oddajemy do użytku 21 najnowocześniejszych laboratoriów po to, żeby mogli przystosować się do wymagań rynku pracy, który jest coraz większy jeśli chodzi o technologie informatyczne, ma coraz więcej wymagań. Najważniejsze jest to, że wraz z tą nowoczesną infrastrukturą zmianie ulega program nauczania" - powiedział PAP Bielecki.
W budynku o pow. ponad 4,5 tys. m kw. poza nowoczesnymi laboratoriami do dyspozycji studentów jest także sala kinowa z obrazowaniem trójwymiarowym, cztery pracownie wideokonferencyjne, które pozwolą na zdalną pracę w międzynarodowych projektach oraz sale do pracy w małych grupach.
Dyrektor CTI dr Przemysław Sękalski podkreślił w rozmowie z PAP, że w Centrum studenci ze wszystkich wydziałów uczelni będą mogli nauczyć się jak korzystać z najnowszych technologii. "Pomysł przy Centrum był taki, żeby nie ograniczać się tylko do kierunku informatyki, tylko do wszystkich studentów, bo dzisiaj ciężko sobie wyobrazić np. biotechnologię czy mechanikę bez informatyki. Chciałbym zaprosić do Centrum ludzi, którzy studiują różne kierunki i zmiksować ich ze studentami informatyki" - zaznaczył.
Centrum wyposażone jest w wiele nowoczesnych urządzeń rzadko spotykanych na innych uczelniach. Należą do nich m.in. jaskinia 3D – pomieszczenie, w którym wokół osoby wyświetlany jest obraz. Okulary stereoskopowe oraz manipulator umożliwiają poruszanie się w wirtualnej przestrzeni i zanurzenie się w wirtualnym świecie. Dzięki temu można zajrzeć np. do wnętrza silnika samochodu czy zwiedzić budynek, który jeszcze nie powstał.
Obiekt posiada także system motion capture do nagrywania ruchów osoby i budowania na tej podstawie modelu 3D. Modele po nałożeniu tekstur mogą być wykorzystywane w filmach, grach komputerowych, animacjach, a także przy budowaniu symulatorów np. dla medycyny. Nie brakuje też urządzeń biometrycznych – skanerów dłoni, tęczówki, rozpoznawanie głosu; na wyposażeniu są także monitory, hełmy i drukarki 3D, a także roboty i manipulatory wraz z kontrolerami.
CTI posiada także urządzenia IoT (Internet Rzeczy) - zestawy rozproszonych czujników monitorujących różne zjawiska i czynności np. zdalnie sterowane gniazdko czy inteligentny zegarek tzw. smartwatch i własną chmurę obliczeniową do przetwarzania danych.
"Przede wszystkim chcemy nauczyć co to jest Internet Rzeczy, a kryje się za tym połączenie elektroniki, informatyki, fizyki, czujniki, zbieranie i przetwarzanie danych oraz udostępnianie ich w formie usług" - wyjaśnił Sękalski.
W Centrum ulokowano serwerownię wraz z klastrem obliczeniowym umożliwiającym naukę programowania serwerów, wirtualizacji obliczeń czy też budowania zaawansowanych systemów informatycznych. Klaster będzie zarządzany przez studentów, którzy będą programowali i testowali nowe rozwiązania.
Jednocześnie z Centrum może korzystać ponad 450 studentów, a szacuje się, że w sumie będzie ich ponad 2 tys. - pierwsi korzystają już z części infrastruktury od października ub.r. Nad jakością kształcenia czuwać będzie Klaster ICT Centralna Polska.
Projekt był współfinansowany przez UE ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania wynosiła niemal 40 mln zł z czego ponad 20 mln zł kosztowało samo wyposażenie. (PAP)
Zobacz także
O trendach w motoryzacji w 2016 r.: paliwa wodorowe, napędy hybrydowe
2016-01-03, 11:54Samochody wodorowe, rozwój napędów hybrydowych czy aut elektrycznych - to spodziewane kierunki rozwoju światowej motoryzacji w 2016 r. - mówi PAP ekspert motoryzacyjny Waldemar Florkowski. Jak dodaje, nie spodziewa się wielkiej rewolucji… Czytaj dalej »
Ministerstwo nauki planuje wprowadzenie stopni naukowych za wdrożenia
2015-12-30, 16:21Resort nauki chce umożliwić uzyskiwanie stopni naukowych za dokonane wdrożenia. 'Chcielibyśmy, aby można się było doktoryzować i habilitować nie tylko na podstawie publikacji, ale także na podstawie wdrożeń' - powiedział w środę… Czytaj dalej »
Studencki wynalazek nauczy przedszkolaki programowania
2015-12-27, 15:12Wynalazek studentów Politechniki Białostockiej - Cube&Code - ma uczyć najmłodszych programowania bez używania komputera. Dzięki kolorowym klockom i specjalnej szynie dzieci będą mogły wydawać polecenia robotom. Czytaj dalej »
Studencki pomysł na błyskawiczne zbadanie grup krwi
2015-12-27, 11:06Studenci zaprojektowali urządzenie, które grupę krwi np. osoby rannej, określi w zaledwie trzy minuty. Wynalazek przyda się zwłaszcza wtedy, gdy poszkodowanych jest wyjątkowo wielu, np. w wypadkach. Niski koszt produkcji pozwoli na… Czytaj dalej »
"Dobre" sinice pomogą w walce z toksycznymi zakwitami w Bałtyku
2015-12-26, 10:23Skuteczną bronią w walce z zakwitami toksycznych sinic, które latem uniemożliwiają np. kąpiele w Bałtyku, mogą okazać się związki wydzielane przez inne sinice. Na razie trudno je uzyskać, ale kiedyś mogą się przydać do zwalczania… Czytaj dalej »