Rozstrzygnięto polski Imagine Cup
Inteligentne lusterka motocyklowe zmieniające ustawienie razem z pozycją motocyklisty, robot, który uczy dzieci logiki i gra Bandbarian - to projekty, które w czwartek w Warszawie zwyciężyły w polskiej edycji konkursu dla młodych innowatorów Imagine Cup.
Imagine Cup, organizowany przez firmę Microsoft, to największy na świecie konkurs technologiczny dla studentów. W jego dotychczasowych edycjach udział wzięło niemal 2 miliony studentów ze 190 krajów. W tym roku zawodnicy rywalizują w trzech kategoriach: Gry, Innowacje i Projekty społeczne.
Wyłonione w czwartek w Warszawie zwycięskie projekty polskiej edycji Imagine Cup awansowały do światowych półfinałów. Jeśli im się powiedzie, dostaną się do finału. Poza tym biorącymi udział w konkursie projektami o największym potencjale biznesowym już zainteresowali się inwestorzy.
"Dla Ministerstwa Gospodarki ważne jest, że ścigacie się nie tylko na pomysły, ale i na pomysły marketingowe i na pomysły na rynek" - powiedział uczestnikom konkursu wiceminister gospodarki Arkadiusz Bąk.
W kategorii Innowacje zwyciężył projekt Smart Mirrors. Młodzi konstruktorzy z Poznania i Warszawy stworzyli rozwiązanie przeznaczone dla motocyklistów. Pozwala ono na synchronizację ustawienia lusterek motocykla z ruchami kierowcy. "Im szybciej jedziemy, tym bardziej się musimy pochylić na motocyklu. A problem jest taki, że lusterka są statyczne i wyregulowane do jednej pozycji - zazwyczaj wyprostowanej sylwetki. Im bardziej się więc pochylimy, tym słabiej widzimy w lusterkach to, co dzieje się z tyłu"- tłumaczył w rozmowie z PAP jeden z twórców projektu, Bartosz Ambrożkiewicz, licealista z Zespołu Szkół Komunikacji w Poznaniu. Tymczasem system Smart Mirrors wykorzystuje informacje z aplikacji umieszczonej w telefonie kierowcy i automatycznie dostosowuje układ lusterek do pozycji motocyklisty. Wystarczy umieścić telefon z aplikacją w kieszeni na klatce piersiowej. Autorami projektu, oprócz Ambrożkiewicza, są Aleksandra Olszewska (Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu), Michał Cwojdziński (Wyższa Szkoła Zarządzania w Warszawie) i Mikołaj Owczarczak (Politechnika Poznańska).
W kategorii Gry główna nagroda trafiła do zespołu Serious English Name. Studenci Uniwersytetu Łódzkiego - Bartosz Jędrasik, Renata Ciesielska, Łukasz Kraśniewski i Piotr Rachubiński - opracowali grę komputerową Bandbarian. Motywować ma ona gracza do dbania o swoją kondycję. Wojownik, aby osiągnąć cel w grze, musi stawać się coraz silniejszy. A jest to możliwe wtedy, kiedy gracz ćwiczy wspólnie z wojownikiem. Gra śledzi postępy poprzez specjalną opaskę zakładaną przez gracza.
W kategorii projektów społecznych główną nagrodę zdobył zespół Toast and Brains z Politechniki Białostockiej (Michał Bogucki, Krzysztof Dziemiańczuk, Michał Grześ i Marcin Joka) ze swoim projektem Photon. "Stworzyliśmy robota, który ma edukować kolejne pokolenia - ma nauczyć dzieci myśleć logicznie i wprowadzić je w świat nowych technologii i programowania" - powiedział jeden z członków zespołów Marcin Joka. Robot jest zintegrowany z aplikacją, która wyznacza dzieciom (w wieku 7-15 lat) coraz trudniejsze zadania.
Rafał Albin z Microsoft Polska chwalił w rozmowie z PAP udział Polaków we wcześniejszych światowych edycjach Imagine Cup. "Od 2005 r. 23 razy stawaliśmy na podium, 7 razy zdobywaliśmy pierwsze miejsce. Mamy duże tradycje udowadniające, że polska edukacja informatyczna stoi na naprawdę wysokim poziomie. Mamy fantastycznych studentów, musimy ich nauczyć, by dzięki swoim pomysłom zarabiali pieniądze" - mówił.
Zobacz także
Raport - co poprawia dostępność stron internetowych dla niewidomych i niedowidzących
2015-01-22, 16:52Użycie elektronicznego tekstu, a nie skanów czy zdjęć, nagłówki HTML, alternatywne opisy, właściwy kontrast kolorystyczny - to niektóre sposoby na to, żeby strona internetowa była dostępna dla osób niewidomych i niedowidzący… Czytaj dalej »
![](public/info/2015/thumb_480_0/2015-01-21_1421943491.jpg)
Powstaje polski ośrodek terapii protonowej
2015-01-21, 16:29Pierwszy w naszym rejonie Europy ośrodek terapii protonowej rozpocznie działalność w Bronowicach pod Krakowem w trzecim kwartale 2015 r. - poinformowano na konferencji prasowej w Warszawie. Czytaj dalej »
Ciągły rozwój i polski akcent na rynku gier MOBA
2015-01-21, 11:23Popularność gier komputerowych typu MOBA stale rośnie. Baza graczy 'Dota 2' przekroczyła 10 mln osób, a 'League of Legends' - 67 mln osób. Wkrótce na rynek mają także trafić polska gra 'The Witcher Battle Arena' oraz amerykański… Czytaj dalej »
Projekt Ara zapowiada czas modularnych smartfonów?
2015-01-21, 10:32Google wprowadził pilotażowo na rynek modularny smartfon Ara. Na razie będzie dostępny wyłącznie w Portoryko. Według ekspertów może to zapowiadać otwarcie nowego segmentu rynku - urządzeń mobilnych składających się z wymienialnych… Czytaj dalej »
PE chce reformy i ujednolicenia prawa autorskiego
2015-01-20, 19:42Sprawozdawczyni PE Julia Reda chce, by napisy „ten materiał wideo jest niedostępny w danym kraju” znikły z oferty online. Pojawiają się one obecnie, gdy np. w Brukseli przeglądamy polskie portale informacyjne i chcemy uruchomić… Czytaj dalej »