Rozstrzygnięto polski Imagine Cup
Inteligentne lusterka motocyklowe zmieniające ustawienie razem z pozycją motocyklisty, robot, który uczy dzieci logiki i gra Bandbarian - to projekty, które w czwartek w Warszawie zwyciężyły w polskiej edycji konkursu dla młodych innowatorów Imagine Cup.
Imagine Cup, organizowany przez firmę Microsoft, to największy na świecie konkurs technologiczny dla studentów. W jego dotychczasowych edycjach udział wzięło niemal 2 miliony studentów ze 190 krajów. W tym roku zawodnicy rywalizują w trzech kategoriach: Gry, Innowacje i Projekty społeczne.
Wyłonione w czwartek w Warszawie zwycięskie projekty polskiej edycji Imagine Cup awansowały do światowych półfinałów. Jeśli im się powiedzie, dostaną się do finału. Poza tym biorącymi udział w konkursie projektami o największym potencjale biznesowym już zainteresowali się inwestorzy.
"Dla Ministerstwa Gospodarki ważne jest, że ścigacie się nie tylko na pomysły, ale i na pomysły marketingowe i na pomysły na rynek" - powiedział uczestnikom konkursu wiceminister gospodarki Arkadiusz Bąk.
W kategorii Innowacje zwyciężył projekt Smart Mirrors. Młodzi konstruktorzy z Poznania i Warszawy stworzyli rozwiązanie przeznaczone dla motocyklistów. Pozwala ono na synchronizację ustawienia lusterek motocykla z ruchami kierowcy. "Im szybciej jedziemy, tym bardziej się musimy pochylić na motocyklu. A problem jest taki, że lusterka są statyczne i wyregulowane do jednej pozycji - zazwyczaj wyprostowanej sylwetki. Im bardziej się więc pochylimy, tym słabiej widzimy w lusterkach to, co dzieje się z tyłu"- tłumaczył w rozmowie z PAP jeden z twórców projektu, Bartosz Ambrożkiewicz, licealista z Zespołu Szkół Komunikacji w Poznaniu. Tymczasem system Smart Mirrors wykorzystuje informacje z aplikacji umieszczonej w telefonie kierowcy i automatycznie dostosowuje układ lusterek do pozycji motocyklisty. Wystarczy umieścić telefon z aplikacją w kieszeni na klatce piersiowej. Autorami projektu, oprócz Ambrożkiewicza, są Aleksandra Olszewska (Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu), Michał Cwojdziński (Wyższa Szkoła Zarządzania w Warszawie) i Mikołaj Owczarczak (Politechnika Poznańska).
W kategorii Gry główna nagroda trafiła do zespołu Serious English Name. Studenci Uniwersytetu Łódzkiego - Bartosz Jędrasik, Renata Ciesielska, Łukasz Kraśniewski i Piotr Rachubiński - opracowali grę komputerową Bandbarian. Motywować ma ona gracza do dbania o swoją kondycję. Wojownik, aby osiągnąć cel w grze, musi stawać się coraz silniejszy. A jest to możliwe wtedy, kiedy gracz ćwiczy wspólnie z wojownikiem. Gra śledzi postępy poprzez specjalną opaskę zakładaną przez gracza.
W kategorii projektów społecznych główną nagrodę zdobył zespół Toast and Brains z Politechniki Białostockiej (Michał Bogucki, Krzysztof Dziemiańczuk, Michał Grześ i Marcin Joka) ze swoim projektem Photon. "Stworzyliśmy robota, który ma edukować kolejne pokolenia - ma nauczyć dzieci myśleć logicznie i wprowadzić je w świat nowych technologii i programowania" - powiedział jeden z członków zespołów Marcin Joka. Robot jest zintegrowany z aplikacją, która wyznacza dzieciom (w wieku 7-15 lat) coraz trudniejsze zadania.
Rafał Albin z Microsoft Polska chwalił w rozmowie z PAP udział Polaków we wcześniejszych światowych edycjach Imagine Cup. "Od 2005 r. 23 razy stawaliśmy na podium, 7 razy zdobywaliśmy pierwsze miejsce. Mamy duże tradycje udowadniające, że polska edukacja informatyczna stoi na naprawdę wysokim poziomie. Mamy fantastycznych studentów, musimy ich nauczyć, by dzięki swoim pomysłom zarabiali pieniądze" - mówił.
Zobacz także
Mobilna usługa zamawiania taksówki, czyli kto jeździ dla Ubera
2015-01-28, 08:35Uber opublikował wyniki raportu badającego kierowców wykonujących usługę zamawiania transportu samochodowego. Dla większości z nich współpraca z firmą jest drugim, a czasami nawet trzecim zawodem wykonywanym równocześnie - kierowcy… Czytaj dalej »
![](public/info/2015/thumb_480_0/2015-01-26_1422278001.jpg)
Młodzi programiści zamknęli komputer w myszce
2015-01-26, 14:11Mouse-Box wygląda jak zwykła myszka do komputera. Ale czwórka młodych programistów zamknęła w niej m.in. spory procesor, moduł umożliwiający bezprzewodowe łączenie z internetem, 128 GB pamięci projektując 'podręczny' komputer… Czytaj dalej »
Ubisoft na celowniku - za usuwanie z kont gier
2015-01-26, 11:49Francuska spółka Ubisoft, należąca do najważniejszych światowych producentów i wydawców gier wideo, ponownie spotyka się z zarzutami klientów; tym razem odzew sprowokowała decyzja o niezapowiedzianym usunięciu z kont użytkowników… Czytaj dalej »
Fotony wolniejsze od światła
2015-01-23, 17:06Szkockim naukowcom udało się nadać fotonom prędkość mniejszą od prędkości światła - informuje serwis BBC News. Wyniki ich badań opublikowano na stronie Science Express. Czytaj dalej »
Archeolodzy odnaleźli na Świętym Krzyżu ślady wcześniejszych kościołów
2015-01-23, 13:31Archeolodzy prowadzący prace pod posadzką bazyliki na Świętym Krzyżu odkryli ślady trzech wcześniejszych kościołów, które stały w tym miejscu oraz zawaloną kryptę - prawdopodobnie romańską. Czytaj dalej »