Rozstrzygnięto polski Imagine Cup
Inteligentne lusterka motocyklowe zmieniające ustawienie razem z pozycją motocyklisty, robot, który uczy dzieci logiki i gra Bandbarian - to projekty, które w czwartek w Warszawie zwyciężyły w polskiej edycji konkursu dla młodych innowatorów Imagine Cup.
Imagine Cup, organizowany przez firmę Microsoft, to największy na świecie konkurs technologiczny dla studentów. W jego dotychczasowych edycjach udział wzięło niemal 2 miliony studentów ze 190 krajów. W tym roku zawodnicy rywalizują w trzech kategoriach: Gry, Innowacje i Projekty społeczne.
Wyłonione w czwartek w Warszawie zwycięskie projekty polskiej edycji Imagine Cup awansowały do światowych półfinałów. Jeśli im się powiedzie, dostaną się do finału. Poza tym biorącymi udział w konkursie projektami o największym potencjale biznesowym już zainteresowali się inwestorzy.
"Dla Ministerstwa Gospodarki ważne jest, że ścigacie się nie tylko na pomysły, ale i na pomysły marketingowe i na pomysły na rynek" - powiedział uczestnikom konkursu wiceminister gospodarki Arkadiusz Bąk.
W kategorii Innowacje zwyciężył projekt Smart Mirrors. Młodzi konstruktorzy z Poznania i Warszawy stworzyli rozwiązanie przeznaczone dla motocyklistów. Pozwala ono na synchronizację ustawienia lusterek motocykla z ruchami kierowcy. "Im szybciej jedziemy, tym bardziej się musimy pochylić na motocyklu. A problem jest taki, że lusterka są statyczne i wyregulowane do jednej pozycji - zazwyczaj wyprostowanej sylwetki. Im bardziej się więc pochylimy, tym słabiej widzimy w lusterkach to, co dzieje się z tyłu"- tłumaczył w rozmowie z PAP jeden z twórców projektu, Bartosz Ambrożkiewicz, licealista z Zespołu Szkół Komunikacji w Poznaniu. Tymczasem system Smart Mirrors wykorzystuje informacje z aplikacji umieszczonej w telefonie kierowcy i automatycznie dostosowuje układ lusterek do pozycji motocyklisty. Wystarczy umieścić telefon z aplikacją w kieszeni na klatce piersiowej. Autorami projektu, oprócz Ambrożkiewicza, są Aleksandra Olszewska (Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu), Michał Cwojdziński (Wyższa Szkoła Zarządzania w Warszawie) i Mikołaj Owczarczak (Politechnika Poznańska).
W kategorii Gry główna nagroda trafiła do zespołu Serious English Name. Studenci Uniwersytetu Łódzkiego - Bartosz Jędrasik, Renata Ciesielska, Łukasz Kraśniewski i Piotr Rachubiński - opracowali grę komputerową Bandbarian. Motywować ma ona gracza do dbania o swoją kondycję. Wojownik, aby osiągnąć cel w grze, musi stawać się coraz silniejszy. A jest to możliwe wtedy, kiedy gracz ćwiczy wspólnie z wojownikiem. Gra śledzi postępy poprzez specjalną opaskę zakładaną przez gracza.
W kategorii projektów społecznych główną nagrodę zdobył zespół Toast and Brains z Politechniki Białostockiej (Michał Bogucki, Krzysztof Dziemiańczuk, Michał Grześ i Marcin Joka) ze swoim projektem Photon. "Stworzyliśmy robota, który ma edukować kolejne pokolenia - ma nauczyć dzieci myśleć logicznie i wprowadzić je w świat nowych technologii i programowania" - powiedział jeden z członków zespołów Marcin Joka. Robot jest zintegrowany z aplikacją, która wyznacza dzieciom (w wieku 7-15 lat) coraz trudniejsze zadania.
Rafał Albin z Microsoft Polska chwalił w rozmowie z PAP udział Polaków we wcześniejszych światowych edycjach Imagine Cup. "Od 2005 r. 23 razy stawaliśmy na podium, 7 razy zdobywaliśmy pierwsze miejsce. Mamy duże tradycje udowadniające, że polska edukacja informatyczna stoi na naprawdę wysokim poziomie. Mamy fantastycznych studentów, musimy ich nauczyć, by dzięki swoim pomysłom zarabiali pieniądze" - mówił.
Zobacz także
CTP-Locker - Wirus z fakturą za 6 tys. zł
2015-01-30, 13:54Udaje maile z fakturą lub informacje od znanych instytucji. Za błąd użytkownika, który go otworzył każe płacić nawet 6 tys. zł okupu. Wirus CTB-Locker potrafi na dobre zablokować komputer. Polska jest jednym z trzech krajów, gdzie… Czytaj dalej »
Innowacje technologiczne a przenikanie się sfer pracy i wypoczynku. Co przyniesie przyszłość?
2015-01-30, 09:55W obliczu zmian wywołanych nowymi technologiami sfery pracy i czasu wolnego coraz bardziej nakładają się na siebie - zdaniem ekspertów biorących udział w festiwalu Transmediale jesteśmy obecnie świadkami takiej ewolucji podejścia… Czytaj dalej »
W 2014 r. ponad 22 tys. internetowych oszustw
2015-01-30, 09:52Z roku na rok wzrasta liczba przestępstw popełnianych w internecie; oszuści wybierają 'sieć', bo łatwiej zacierać ślady, a zyski mogą być znacznie większe. Tylko w 2014 r. policja odnotowała ponad 22 tys. internetowych oszustw. Czytaj dalej »
IBM wprowadza rozwiązanie chroniące prywatność użytkowników
2015-01-29, 13:53IBM ogłosił właśnie wprowadzenie nowego rozwiązania w chmurze, pozwalającego na lepszą ochronę prywatności w sieci. Eksperci oceniają podobne działania jako krok we właściwym kierunku, podkreślając jednocześnie, że wciąż… Czytaj dalej »
Młody konstruktor stworzył drukarkę dla niewidomych z klocków lego
2015-01-28, 14:18Zaczęło się od ciekawości nastolatka, a skończyło na wynalazku, który może pomóc milionom niewidomych. Trzynastolatek z Kalifornii skonstruował drukarkę dostosowaną do alfabetu Braille'a. 'Surowcem' okazały się... klocki leg… Czytaj dalej »