Rozstrzygnięto polski Imagine Cup
Inteligentne lusterka motocyklowe zmieniające ustawienie razem z pozycją motocyklisty, robot, który uczy dzieci logiki i gra Bandbarian - to projekty, które w czwartek w Warszawie zwyciężyły w polskiej edycji konkursu dla młodych innowatorów Imagine Cup.
Imagine Cup, organizowany przez firmę Microsoft, to największy na świecie konkurs technologiczny dla studentów. W jego dotychczasowych edycjach udział wzięło niemal 2 miliony studentów ze 190 krajów. W tym roku zawodnicy rywalizują w trzech kategoriach: Gry, Innowacje i Projekty społeczne.
Wyłonione w czwartek w Warszawie zwycięskie projekty polskiej edycji Imagine Cup awansowały do światowych półfinałów. Jeśli im się powiedzie, dostaną się do finału. Poza tym biorącymi udział w konkursie projektami o największym potencjale biznesowym już zainteresowali się inwestorzy.
"Dla Ministerstwa Gospodarki ważne jest, że ścigacie się nie tylko na pomysły, ale i na pomysły marketingowe i na pomysły na rynek" - powiedział uczestnikom konkursu wiceminister gospodarki Arkadiusz Bąk.
W kategorii Innowacje zwyciężył projekt Smart Mirrors. Młodzi konstruktorzy z Poznania i Warszawy stworzyli rozwiązanie przeznaczone dla motocyklistów. Pozwala ono na synchronizację ustawienia lusterek motocykla z ruchami kierowcy. "Im szybciej jedziemy, tym bardziej się musimy pochylić na motocyklu. A problem jest taki, że lusterka są statyczne i wyregulowane do jednej pozycji - zazwyczaj wyprostowanej sylwetki. Im bardziej się więc pochylimy, tym słabiej widzimy w lusterkach to, co dzieje się z tyłu"- tłumaczył w rozmowie z PAP jeden z twórców projektu, Bartosz Ambrożkiewicz, licealista z Zespołu Szkół Komunikacji w Poznaniu. Tymczasem system Smart Mirrors wykorzystuje informacje z aplikacji umieszczonej w telefonie kierowcy i automatycznie dostosowuje układ lusterek do pozycji motocyklisty. Wystarczy umieścić telefon z aplikacją w kieszeni na klatce piersiowej. Autorami projektu, oprócz Ambrożkiewicza, są Aleksandra Olszewska (Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu), Michał Cwojdziński (Wyższa Szkoła Zarządzania w Warszawie) i Mikołaj Owczarczak (Politechnika Poznańska).
W kategorii Gry główna nagroda trafiła do zespołu Serious English Name. Studenci Uniwersytetu Łódzkiego - Bartosz Jędrasik, Renata Ciesielska, Łukasz Kraśniewski i Piotr Rachubiński - opracowali grę komputerową Bandbarian. Motywować ma ona gracza do dbania o swoją kondycję. Wojownik, aby osiągnąć cel w grze, musi stawać się coraz silniejszy. A jest to możliwe wtedy, kiedy gracz ćwiczy wspólnie z wojownikiem. Gra śledzi postępy poprzez specjalną opaskę zakładaną przez gracza.
W kategorii projektów społecznych główną nagrodę zdobył zespół Toast and Brains z Politechniki Białostockiej (Michał Bogucki, Krzysztof Dziemiańczuk, Michał Grześ i Marcin Joka) ze swoim projektem Photon. "Stworzyliśmy robota, który ma edukować kolejne pokolenia - ma nauczyć dzieci myśleć logicznie i wprowadzić je w świat nowych technologii i programowania" - powiedział jeden z członków zespołów Marcin Joka. Robot jest zintegrowany z aplikacją, która wyznacza dzieciom (w wieku 7-15 lat) coraz trudniejsze zadania.
Rafał Albin z Microsoft Polska chwalił w rozmowie z PAP udział Polaków we wcześniejszych światowych edycjach Imagine Cup. "Od 2005 r. 23 razy stawaliśmy na podium, 7 razy zdobywaliśmy pierwsze miejsce. Mamy duże tradycje udowadniające, że polska edukacja informatyczna stoi na naprawdę wysokim poziomie. Mamy fantastycznych studentów, musimy ich nauczyć, by dzięki swoim pomysłom zarabiali pieniądze" - mówił.
Zobacz także
Słynna zawodniczka e-sportowa rezygnuje z gry w "StarCraft II"
2015-02-07, 14:45Popularna kanadyjska zawodniczka e-sportowa Sasha 'Scarlett' Hostyn ogłosiła zamiar wycofania się z profesjonalnej gry w 'StarCraft II' na rzecz 'Dota 2'. Straciłam zainteresowanie tą grą - mówi dziennikowi 'The Guardian'. Czytaj dalej »
Wchodzi w życie ustawa o Polskiej Agencji Kosmicznej
2015-02-07, 12:29Badanie przestrzeni kosmicznej i wykorzystywanie wyników tych badań dla rozwijania technologii kosmicznych, a także dla celów naukowych, przemysłowych, obronnych i bezpieczeństwa państwa ma umożliwić wchodząca w sobotę w życie… Czytaj dalej »
Prawdziwie zielony prąd wprost z rośliny
2015-02-07, 10:17Rośliny mogą się okazać niewielkimi elektrowniami, z których można uzyskiwać prąd. Polscy naukowcy chcą go wydobyć za pomocą nanocząstek i przyczepionej do liścia przezroczystej elektrody. Jako pierwsze prąd dostarczą tytoń… Czytaj dalej »
Halicki: przełamaliśmy impas w zapewnieniu dostępu do szybkiego internetu
2015-02-05, 18:17Przełamaliśmy impas w zapewnieniu Polakom dostępu do szybkiego internetu - mówił szef MAC Andrzej Halicki, podsumowując dotychczasowe postępy w budowie sieci szerokopasmowych. Dotąd powstało ich ponad 17 tys. km, a do końca trzeciego… Czytaj dalej »
Nowy mikrokomputer Raspberry Pi ma szybszy procesor i więcej pamięci
2015-02-03, 11:01Brytyjska fundacja Raspberry zaprezentowała nowy mikrokomputer, który według zapowiedzi producenta będzie sześciokrotnie szybszy od poprzednika, utrzymując jego cenę. Raspberry Pi 2 Model B ma obsługiwać także najnowszy system Microsoftu… Czytaj dalej »