Rozstrzygnięto polski Imagine Cup
Inteligentne lusterka motocyklowe zmieniające ustawienie razem z pozycją motocyklisty, robot, który uczy dzieci logiki i gra Bandbarian - to projekty, które w czwartek w Warszawie zwyciężyły w polskiej edycji konkursu dla młodych innowatorów Imagine Cup.
Imagine Cup, organizowany przez firmę Microsoft, to największy na świecie konkurs technologiczny dla studentów. W jego dotychczasowych edycjach udział wzięło niemal 2 miliony studentów ze 190 krajów. W tym roku zawodnicy rywalizują w trzech kategoriach: Gry, Innowacje i Projekty społeczne.
Wyłonione w czwartek w Warszawie zwycięskie projekty polskiej edycji Imagine Cup awansowały do światowych półfinałów. Jeśli im się powiedzie, dostaną się do finału. Poza tym biorącymi udział w konkursie projektami o największym potencjale biznesowym już zainteresowali się inwestorzy.
"Dla Ministerstwa Gospodarki ważne jest, że ścigacie się nie tylko na pomysły, ale i na pomysły marketingowe i na pomysły na rynek" - powiedział uczestnikom konkursu wiceminister gospodarki Arkadiusz Bąk.
W kategorii Innowacje zwyciężył projekt Smart Mirrors. Młodzi konstruktorzy z Poznania i Warszawy stworzyli rozwiązanie przeznaczone dla motocyklistów. Pozwala ono na synchronizację ustawienia lusterek motocykla z ruchami kierowcy. "Im szybciej jedziemy, tym bardziej się musimy pochylić na motocyklu. A problem jest taki, że lusterka są statyczne i wyregulowane do jednej pozycji - zazwyczaj wyprostowanej sylwetki. Im bardziej się więc pochylimy, tym słabiej widzimy w lusterkach to, co dzieje się z tyłu"- tłumaczył w rozmowie z PAP jeden z twórców projektu, Bartosz Ambrożkiewicz, licealista z Zespołu Szkół Komunikacji w Poznaniu. Tymczasem system Smart Mirrors wykorzystuje informacje z aplikacji umieszczonej w telefonie kierowcy i automatycznie dostosowuje układ lusterek do pozycji motocyklisty. Wystarczy umieścić telefon z aplikacją w kieszeni na klatce piersiowej. Autorami projektu, oprócz Ambrożkiewicza, są Aleksandra Olszewska (Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu), Michał Cwojdziński (Wyższa Szkoła Zarządzania w Warszawie) i Mikołaj Owczarczak (Politechnika Poznańska).
W kategorii Gry główna nagroda trafiła do zespołu Serious English Name. Studenci Uniwersytetu Łódzkiego - Bartosz Jędrasik, Renata Ciesielska, Łukasz Kraśniewski i Piotr Rachubiński - opracowali grę komputerową Bandbarian. Motywować ma ona gracza do dbania o swoją kondycję. Wojownik, aby osiągnąć cel w grze, musi stawać się coraz silniejszy. A jest to możliwe wtedy, kiedy gracz ćwiczy wspólnie z wojownikiem. Gra śledzi postępy poprzez specjalną opaskę zakładaną przez gracza.
W kategorii projektów społecznych główną nagrodę zdobył zespół Toast and Brains z Politechniki Białostockiej (Michał Bogucki, Krzysztof Dziemiańczuk, Michał Grześ i Marcin Joka) ze swoim projektem Photon. "Stworzyliśmy robota, który ma edukować kolejne pokolenia - ma nauczyć dzieci myśleć logicznie i wprowadzić je w świat nowych technologii i programowania" - powiedział jeden z członków zespołów Marcin Joka. Robot jest zintegrowany z aplikacją, która wyznacza dzieciom (w wieku 7-15 lat) coraz trudniejsze zadania.
Rafał Albin z Microsoft Polska chwalił w rozmowie z PAP udział Polaków we wcześniejszych światowych edycjach Imagine Cup. "Od 2005 r. 23 razy stawaliśmy na podium, 7 razy zdobywaliśmy pierwsze miejsce. Mamy duże tradycje udowadniające, że polska edukacja informatyczna stoi na naprawdę wysokim poziomie. Mamy fantastycznych studentów, musimy ich nauczyć, by dzięki swoim pomysłom zarabiali pieniądze" - mówił.
Zobacz także
Od niedzieli pod Grunwaldem poszukiwania śladów krzyżackiego obozu
2015-08-15, 16:46Od niedzieli pod Grunwaldem naukowcy i archeolodzy rozpoczną poszukiwania krzyżackiego obozu z 1410 roku. W br. uczestnicy badań przez tydzień będą szukać także miejsc, w których w 1410 roku pod Stębarkiem toczyły się najcięższe… Czytaj dalej »
11 Bit Studios wciąż w formie
2015-08-15, 12:02Grupa 11 Bit Studios zarobiła w I półroczu 7,62 mln zł netto. Wynik zawdzięcza wciąż wysokiej sprzedaży gry „This War of Mine” oraz coraz lepszej pozycji 11 Bit Launchpad i Games Republic. Jesienią br. ukaże się „TWoM” na… Czytaj dalej »
Od września dzięki aplikacji mobilnej będzie można korzystać z danych GUS
2015-08-14, 08:37Od września, dzięki mobilnej aplikacji, będzie można korzystać z zasobów portalu geo.stat.gov.pl, gdzie w formie graficznej prezentowane są dane zebrane przez GUS - poinformował w czwartek dyrektor departamentu programowania i koordynacji… Czytaj dalej »
Palestyńczycy coraz bliżej sieci 3G
2015-08-14, 08:36Izrael poinformował władze Autonomii Palestyńskiej o możliwości przydzielenia pasm radiowych, które umożliwiłyby udostępnienie mieszkańcom Zachodniego Brzegu sieci 3G. Palestyńscy operatorzy mogą obecnie zaoferować swoim klientom… Czytaj dalej »
![](public/info/2015/thumb_480_0/2015-08-13_1439466961.jpg)
Marsjański łazik z UTP zmierzy się z konkurentami z całej Europy
2015-08-13, 13:52Studenci Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy wystartują w największych w Europie zawodach konstruktorów łazików marsjańskich. Stworzone przez młodych ludzi roboty będą musiały wykonać 5 zadań w terenie, a oceniać… Czytaj dalej »