5 łatwych rozwiązań zabezpieczających prywatność użytkowników sieci i urządzeń
Szyfrowanie dysku, programy zapamiętujące hasła, dwustopniowa autoryzacja - te rozwiązania znalazły się na liście eksperta TED Ideas, który radzi jak bez dużej wiedzy technicznej zadbać dziś o zwiększenie swojej prywatności.
Christopher Soghoian, ekspert TED, instytucji znanej z firmowanego przez nią cyklu konferencji popularyzujących naukę, przygotował listę pięciu prostych sposobów, które mogą zagwarantować użytkownikom większy zakres prywatności podczas korzystania z urządzeń oraz w czasie surfowania w sieci.
Na pierwszym miejscu zestawienia znalazły się specjalne programy, które zapisują w swojej pamięci hasła do sieciowych usług, kont mejlowych czy kart kredytowych. Pozwalają one także na losowe generowanie skomplikowanych haseł, które składają się z symboli, cyfr i liter, przez co ich złamanie jest dużo trudniejsze. Aplikacje wykorzystują zaawansowane narzędzie szyfrowania tych danych, przechowując w swojej pamięci wszystkie hasła użytkownika, który musi zapamiętać jedynie hasło główne, umożliwiające dostęp do programu. Przykładami takiego oprogramowania są np. 1Password czy LastPass.
Soghoian doradza także stosowanie dwustopniowej autoryzacji w usługach sieciowych. Polega ona na konieczności dostarczenia dodatkowego hasła przesyłanego użytkownikowi na inny adres e-mail lub w formie wiadomości na telefon komórkowy. Takie rozwiązanie stosują banki przy autoryzacji przelewów, Google i Facebook.
Szyfrowanie dysku urządzenia jest jednym z łatwiejszych sposobów na zwiększenie swojego bezpieczeństwa. Urządzenia z systemem iOS posiadają funkcję automatycznego szyfrowania treści. System Android, Microsoft Windows i OS X wymagają ręcznego uruchomienia tego rozwiązania przez użytkownika.
Soghoian sugeruje także zaklejenie kamery internetowej urządzenia w czasie, gdy nie prowadzimy wideo-rozmów. Istnieje oprogramowanie inwigilacyjne, które może rejestrować i przesyłać obraz z kamery bez wiedzy użytkownika. Dużo trudniej jest w ten sposób zakleić mikrofon urządzenia - w komputerach często umieszczony jest on wewnątrz obudowy, natomiast zasłanianie mikrofonu w telefonach komórkowych pozbawia użytkownika jego głównej funkcjonalności.
Zestawienie eksperta zamyka szyfrowanie rozmów telefonicznych i wiadomości tekstowych. W obliczu informacji ujawnionych przez Edwarda Snowdena, pojawia się konieczność ochrony naszej cyfrowej komunikacji - zarówno przed inwigilacją prowadzoną przez agendy rządowe, jak i hakerów. Soghoian przypomina zatem, że FaceTime dostarczany przez Apple oraz komunikator WhatsApp posiadają wbudowane algorytmy szyfrujące, zaś dzięki aplikacjom RedPhone i TextSecure zaszyfrujemy rozmowy i SMS-y w systemie Android. (PAP)
Zobacz także
Samolot słoneczny wystartował w pierwszy lot dookoła świata
2015-03-09, 08:19Samolot o napędzie słonecznym Solar Impulse 2 wystartował z Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich rozpoczynając pierwszy lot dookoła świata. Celem pięciomiesięcznej podróży jest promowanie energii ze źródeł odnawialnyc… Czytaj dalej »
Eksperci: w tym roku ponad 60 proc. Polaków będzie miało smartfona
2015-03-08, 13:55W 2015 r. ponad 60 proc. Polaków może posiadać smartfony - wynika z szacunków ekspertów. Według prognoz w 2019 r. w Europie będzie blisko 760 mln smartfonów, a na świecie będą one stanowiły ponad 80 proc. wszystkich telefonów… Czytaj dalej »
Sony inwestuje w rzeczywistość wirtualną
2015-03-08, 13:54Podczas odbywającej się w San Francisco Game Developers Conference firma Sony zaprezentowała najnowszy prototyp Project Morpheus - gogli do rzeczywistości wirtualnej opracowanych z myślą o konsoli PlayStation 4. Produkt ma trafić na… Czytaj dalej »
We Wrocławiu zbudowano nieinwazyjny aparat wykrywający zagrożenie osteoporozą
2015-03-07, 12:15Wrocławscy wynalazcy zbudowali aparat do wykrywania u pacjenta stanu zagrożenia osteoporozą. Urządzenie firmy Bone Vitae jest nieinwazyjne i uzyskało pod koniec lutego 2015 r. znak CE, który pozwoli na jego sprzedaż w całej Unii E… Czytaj dalej »
Unreal Engine dostępny za darmo
2015-03-04, 10:24Amerykańska firma Epic Games zrezygnowała z pobierania abonamentu i opłat licencyjnych od producentów gier komputerowych korzystających z popularnego silnika Unreal Engine 4. Decyzja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony… Czytaj dalej »