Oculus Rift jednak nie w tym roku?
Technologia rzeczywistości wirtualnej znalazła się w centrum zainteresowania liderów branży komputerowej. Tymczasem data premiery komercyjnej wersji gogli do wirtualnej rzeczywistości Oculus Rift może ulec opóźnieniu – wynika z wypowiedzi twórców podczas odbywającego się w Austin w Teksasie festiwalu South by Southwest.
Założyciel firmy Oculus Palmer Luckey, pytany, czy wciąż potwierdza podawany przez niego wcześniej tegoroczny termin publikacji, powiedział, że komunikat o dacie premiery wygłosił „jeszcze przed dokonaniem licznych zmian w planie działania”.
Luckey dodał, że od tego czasu „ambicje firmy związane z projektem i jego możliwościami znacznie wzrosły”. Jakkolwiek Luckey zapewnił, że prace nad Oculus Rift idą jak najlepiej i nie wystąpiły żadne nieprzewidziane trudności, jego wypowiedź jest odczytywana przez ekspertów jako próba wycofania się z wcześniejszych deklaracji i sugestia przesunięcia daty premiery gogli VR na przyszły rok. Dotychczas nie podano żadnego oficjalnego terminu trafienia komercyjnej wersji Oculus Rift do sklepów.
Oculus rozpoczęło działalność jako niezależna firma korzystająca z finansowania społecznościowego. We wrześniu 2012 roku oryginalny projekt Oculus Rift jako gogli VR dla graczy uzyskał ponad 2,4 mln dolarów za pośrednictwem serwisu Kickstarter. Celem zbiórki było sfinansowanie wstępnej wersji gogli przeznaczonej dla projektantów zainteresowanych wykorzystaniem rzeczywistości wirtualnej. Na początku 2014 roku Mark Zuckerberg ogłosił zamiar wykupienia firmy Oculus VR. Transakcję sfinalizowano w połowie ubiegłego roku. Lider technologii VR został wykupiony za ok. 2 mld dolarów, głównie w akcjach Facebooka. Początkowo Oculus Rift ma być wykorzystywany przede wszystkim do gier i filmów, jednak zgodnie z zapowiedziami Zuckerberga, docelowo technologia miałaby znaleźć szersze zastosowanie w wielu innych dziedzinach, m.in. w edukacji. Dzięki współpracy z FB nad rozwojem Oculus Rift pracuje obecnie ok. 300 osób.
Sprzęt, gry i filmy wykorzystujące technologię rzeczywistości wirtualnej należały do głównych tematów poruszanych na tegorocznych branżowych targach Game Developers Conference, które odbyły się na początku marca. Podobną tendencję można było zaobserwować na PAX East oraz na SXSW w Teksasie. Podczas paneli dyskusyjnych rozważano perspektywy, jakie rozwój technologii VR otwiera przed przemysłem rozrywkowym i nie tylko. W czasie GDC ujawniono również nowe informacje dotyczące m.in. Microsoft Hololens, Sony Project Morpheus oraz HTC Vive i Steam VR. Po raz pierwszy podano także do publicznej wiadomości, że najnowszy prototyp Oculus Rift nazwany Crescent Bay wykorzystuje dwa wbudowane ekrany, a nie jak dotychczas – jeden.
Data premiery Oculus Rift w sprzedaży detalicznej pozostaje niepewna. Tymczasem prototyp HTC Vive korzystający z technologii Steam VR Valve ma trafić do projektantów w pierwszej połowie bieżącego roku, na kilka miesięcy przed wersją komercyjną planowaną na schyłek 2015. Również gogle VR Microsoft HoloLens mają trafić do sprzedaży przed końcem tego roku, niedługo po pełnej wersji systemu Windows 10. Zgodnie z zapowiedziami Sony zintegrowany z Playstation 4 Project Morpheus ukaże się później, w połowie 2016 roku. Od niedawna w sprzedaży dostępne są natomiast opracowane z zastosowaniem technologii Oculus Rift gogle Samsung Gear VR, jako wyświetlacz wykorzystujące smartfon Samsung Galaxy Note 4. (PAP)
Zobacz także
"Forbes": Samsung Galaxy S5 ma poważną lukę bezpieczeństwa
2015-04-24, 10:40Samsung Galaxy S5 ma lukę, która może prowadzić do przechwycenia przez cyberprzestępców kopii danych dotyczących odcisków palców użytkownika smartfona - wynika z badania firmy FireEye opublikowanego przez magazyn 'Forbes'. Samsung… Czytaj dalej »
Smartfony Apple'a podatne na zdalne ataki przez sieć bezprzewodową
2015-04-24, 10:24Analitycy firmy Skycure zajmującej się bezpieczeństwem internetowym odkryli, że smartfony iPhone są podatne na ataki prowadzone za pomocą bezprzewodowych sieci Wi-Fi. W ich konsekwencji system operacyjny urządzeń koncernu Apple przestaje… Czytaj dalej »
Google: dochód w pierwszym kwartale wyniósł 17,3 mld dolarów
2015-04-24, 08:46Amerykański koncern Google ogłosił, że dochód w pierwszym kwartale 2015 roku wyniósł 17,3 mld dolarów, co stanowi wzrost w porównaniu z I kwartałem zeszłego roku, w którym osiągnięto dochód 15,4 mld. Mimo to wyniki są gorsze… Czytaj dalej »
Apple Watch trafia do sprzedaży mimo problemów z zapasami
2015-04-24, 08:01Po dwóch tygodniach przedsprzedaży Apple Watch trafia w piątek do wybranych, specjalnych sklepów na całym świecie w tym w Berlinie, Londynie, Los Angeles czy Tokio. Urządzenie na razie nie będzie sprzedawane w zwykłych sklepach koncernu… Czytaj dalej »
Politechnika Łódzka ma nowoczesne Centrum Technologii Informatycznych
2015-04-23, 12:2821 wysokospecjalistycznych laboratoriów z obszaru informatyki, klaster obliczeniowy i jaskinia 3D znalazły się w nowoczesnym Centrum Technologii Informatycznych Politechniki Łódzkiej, które w czwartek uroczyście otwarto w Łodzi. Jego… Czytaj dalej »