Oculus Rift jednak nie w tym roku?
Technologia rzeczywistości wirtualnej znalazła się w centrum zainteresowania liderów branży komputerowej. Tymczasem data premiery komercyjnej wersji gogli do wirtualnej rzeczywistości Oculus Rift może ulec opóźnieniu – wynika z wypowiedzi twórców podczas odbywającego się w Austin w Teksasie festiwalu South by Southwest.
Założyciel firmy Oculus Palmer Luckey, pytany, czy wciąż potwierdza podawany przez niego wcześniej tegoroczny termin publikacji, powiedział, że komunikat o dacie premiery wygłosił „jeszcze przed dokonaniem licznych zmian w planie działania”.
Luckey dodał, że od tego czasu „ambicje firmy związane z projektem i jego możliwościami znacznie wzrosły”. Jakkolwiek Luckey zapewnił, że prace nad Oculus Rift idą jak najlepiej i nie wystąpiły żadne nieprzewidziane trudności, jego wypowiedź jest odczytywana przez ekspertów jako próba wycofania się z wcześniejszych deklaracji i sugestia przesunięcia daty premiery gogli VR na przyszły rok. Dotychczas nie podano żadnego oficjalnego terminu trafienia komercyjnej wersji Oculus Rift do sklepów.
Oculus rozpoczęło działalność jako niezależna firma korzystająca z finansowania społecznościowego. We wrześniu 2012 roku oryginalny projekt Oculus Rift jako gogli VR dla graczy uzyskał ponad 2,4 mln dolarów za pośrednictwem serwisu Kickstarter. Celem zbiórki było sfinansowanie wstępnej wersji gogli przeznaczonej dla projektantów zainteresowanych wykorzystaniem rzeczywistości wirtualnej. Na początku 2014 roku Mark Zuckerberg ogłosił zamiar wykupienia firmy Oculus VR. Transakcję sfinalizowano w połowie ubiegłego roku. Lider technologii VR został wykupiony za ok. 2 mld dolarów, głównie w akcjach Facebooka. Początkowo Oculus Rift ma być wykorzystywany przede wszystkim do gier i filmów, jednak zgodnie z zapowiedziami Zuckerberga, docelowo technologia miałaby znaleźć szersze zastosowanie w wielu innych dziedzinach, m.in. w edukacji. Dzięki współpracy z FB nad rozwojem Oculus Rift pracuje obecnie ok. 300 osób.
Sprzęt, gry i filmy wykorzystujące technologię rzeczywistości wirtualnej należały do głównych tematów poruszanych na tegorocznych branżowych targach Game Developers Conference, które odbyły się na początku marca. Podobną tendencję można było zaobserwować na PAX East oraz na SXSW w Teksasie. Podczas paneli dyskusyjnych rozważano perspektywy, jakie rozwój technologii VR otwiera przed przemysłem rozrywkowym i nie tylko. W czasie GDC ujawniono również nowe informacje dotyczące m.in. Microsoft Hololens, Sony Project Morpheus oraz HTC Vive i Steam VR. Po raz pierwszy podano także do publicznej wiadomości, że najnowszy prototyp Oculus Rift nazwany Crescent Bay wykorzystuje dwa wbudowane ekrany, a nie jak dotychczas – jeden.
Data premiery Oculus Rift w sprzedaży detalicznej pozostaje niepewna. Tymczasem prototyp HTC Vive korzystający z technologii Steam VR Valve ma trafić do projektantów w pierwszej połowie bieżącego roku, na kilka miesięcy przed wersją komercyjną planowaną na schyłek 2015. Również gogle VR Microsoft HoloLens mają trafić do sprzedaży przed końcem tego roku, niedługo po pełnej wersji systemu Windows 10. Zgodnie z zapowiedziami Sony zintegrowany z Playstation 4 Project Morpheus ukaże się później, w połowie 2016 roku. Od niedawna w sprzedaży dostępne są natomiast opracowane z zastosowaniem technologii Oculus Rift gogle Samsung Gear VR, jako wyświetlacz wykorzystujące smartfon Samsung Galaxy Note 4. (PAP)
Zobacz także
PARP będzie współpracowała z Polską Agencją Kosmiczną
2015-06-08, 13:37Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości podpisała w poniedziałek porozumienie z Polską Agencją Kosmiczną ws. rozwoju sektora kosmicznego w naszym kraju. Dzięki temu ma wzrosnąć udział rodzimych firm w innowacyjnych projektach… Czytaj dalej »
Nowy portal i aplikacja ułatwiają podróżnym przekraczanie granicy
2015-06-08, 13:24Czas oczekiwania na odprawę na przejściach granicznych na wschodniej granicy Polski, utrudnienia na drogach dojazdowych - m.in. te informacje zawiera nowy portal granica.gov.pl. Informacje te są dostępne również w specjalnej aplikacji… Czytaj dalej »
Wyniki badania użytkowników smartfonów: najważniejsze usługi służące komunikacji
2015-06-05, 11:01Użytkownicy smartfonów za najważniejsze uważają możliwości komunikacyjne swoich urządzeń oraz szybki dostęp do internetu - wynika z badania preferencji prowadzonego w ramach pilotażowego projektu badawczego. Czytaj dalej »
Bethesda zapowiada kontynuację "Fallouta"
2015-06-04, 14:29Bethesda Game Studios, twórcy m.in. 'The Elder Scrolls V: Skyrim', ujawnili prace nad grą 'Fallout 4' - kontynuacją kultowej serii komputerowych gier RPG. Czytaj dalej »
Eksperci: technologiczna rewolucja w rolnictwie to cywilizacyjna konieczność
2015-06-04, 13:04Internet Rzeczy i analityka danych na farmach, a nawet żywność wytwarzana w fabrykach - bez udziału roślin i zwierząt - dzięki przełomowym osiągnięciom biologii molekularnej - tak zdaniem ekspertów wygląda przyszłość rolnic… Czytaj dalej »