Sony inwestuje w rzeczywistość wirtualną
Podczas odbywającej się w San Francisco Game Developers Conference firma Sony zaprezentowała najnowszy prototyp Project Morpheus - gogli do rzeczywistości wirtualnej opracowanych z myślą o konsoli PlayStation 4. Produkt ma trafić na rynek w pierwszej połowie przyszłego roku.
Pierwsza zapowiedź Project Morpheus miała miejsce przed rokiem. Od tego czasu liczne firmy wyraziły zainteresowanie rozwijaniem technologii rzeczywistości wirtualnej. Do najważniejszych graczy na rynku należą Microsoft pracujący nad goglami HoloLens oraz Valve. Ta ostatnia firma wspólnie z HTC opracowała gogle Vive, które prezentowano podczas GDC razem z technologią Lighthouse mającą stanowić podstawę systemu Steam VR zapowiadanego na koniec 2015 r. Jeszcze w tym roku na rynek ma trafić również komercyjna wersja gogli Oculus Rift.
Mimo znacznej konkurencji eksperci tacy jak Ben Kuchera z Polygon twierdzą, że to Sony jest faworytem w wyścigu o podbój rynku. Zdaniem Kuchery wyższość produktu Sony nie tkwi w osiągach, ale w stopniu ukończenia i samowystarczalności projektu. W porównaniu z konkurencją Sony już teraz dysponuje odpowiednią technologią umożliwiającą sprawną obsługę VR. Dodatkową przewagą jest zaplecze produkcyjne i dystrybucyjne oraz wynikająca z tego niezależność od partnerów, na którą nie może sobie pozwolić Valve związane z HTC i innymi wytwórcami sprzętu. Wszystkie te czynniki mogą się złożyć na sukces rynkowy Project Morpheus.
Pierwotna wersja Project Morpheus prezentowana rok temu dysponowała 5-calowym ekranem o rozdzielczości 1920x1080 przy 90-stopniowym kącie widzenia. Tegoroczny prototyp jest znacznie bardziej zaawansowany - obejmuje wyświetlacz OLED o przekątnej 5,7 cali, zapewniający ok. 100-stopniowy kąt widzenia. Częstotliwość odświeżania obrazu to 120 Hz. Project Morpheus ma również obsługiwać wyświetlanie gier przy 120 klatkach/sekundę, z możliwością zamieniania na wyświetlaczu 60 fps na 120 fps.
Jak twierdzą przedstawiciele Sony na czele z prezesem Shuhei Yoshidą, 120 klatek na sekundę jest właściwym standardem, z myślą o którym opracowano PlayStation 4. Nowy sprzęt ma również pozwalać na ograniczenie opóźnienia wyświetlania do mniej niż 18 milisekund (o połowę niższego niż w wersji ubiegłorocznej). Takie ustawienia mają zapewnić wysoką płynność wyświetlanego obrazu i tym samym poprawić doświadczenie użytkowników gogli.
Nie wiadomo dotychczas, jaka będzie cena komercyjnej wersji gogli Project Morpheus. Jak twierdzi Yoshida w wywiadzie dla Polygon.com, niska cena nie była priorytetem firmy. Zapewnia równocześnie, że niezależnie od ceny początkowej, z czasem produkt powinien tanieć, podobnie jak to było wcześniej z PlayStation 4. Zdaniem Yoshidy głównym wyzwaniem stojącym przed produktem będzie zachęcenie ludzi do wypróbowania rzeczywistości wirtualnej. Project Morpheus ma trafić do sprzedaży detalicznej w pierwszej połowie 2016, najpewniej w drugim kwartale roku.
Poza nową wersją Project Morpheus w trakcie GDC Sony przedstawiło również najnowsze wyniki sprzedaży konsoli PlayStation 4. Od premiery w listopadzie 2013 roku sprzedała się ona już w 20,2 mln egzemplarzy na całym świecie. Poprzednie informacje dotyczące wyników PlayStation 4, opublikowane na początku 2015 roku, mówiły o 18,5 mln sprzedanych egzemplarzy. Oznacza to, że od końca listopada 2014 roku konsola znalazła kolejne 4,1 mln nabywców. Tym samym PlayStation 4 pozostaje najlepiej sprzedającą się konsolą do gier nowej generacji. (PAP)
Zobacz także
Cybernetyczny atak na firmy energetyczne, ślady prowadzą do Rosji
2014-07-01, 16:46Systemy kontrolne setek europejskich i amerykańskich firm z branży energetycznej zostały zaatakowane z użyciem nowoczesnej broni cybernetycznej przez hakerów, najprawdopodobniej powiązanych z Rosją - informuje 'Financial Times'. Czytaj dalej »
Pierwsze "górnicze czarne skrzynki" w pięciu kopalniach
2014-06-30, 17:25W pięciu kopalniach zainstalowano tzw. górnicze czarne skrzynki - urządzenia dostarczające informacji o podziemnych zagrożeniach i warunkach klimatycznych. Działając niezależnie od kopalnianych przyrządów mają m.in. ukrócić proceder… Czytaj dalej »
![](public/info/2014/thumb_480_0/2014-06-29_1404040651.jpg)
Test marsjańskiego statku nad Hawajami [wideo]
2014-06-29, 13:13Potocznie mówiono, że to latający talerz. Tak naprawdę był to nowoczesny statek NASA, który testował technologie niezbędne do dalszego podboju Marsa i dostarczania na tę planetę sprzętu lądującego na spadochronach. Czytaj dalej »
Przemoc w grach może „zwiększać moralną wrażliwość”
2014-06-29, 13:11Nienawiść czy przemoc w grach komputerowych mogą zwiększać moralną wrażliwość u grających. Do takich zaskakujących wniosków doszedł amerykański ekspert, który badał poczucie winy u wielbicieli gier. Czytaj dalej »
Google zaczyna stosować "prawo do bycia zapomnianym"
2014-06-26, 13:55Koncern Google zaczął w tym tygodniu, na żądanie użytkowników, usuwać z wyników podawanych przez jego wyszukiwarkę niektóre pozycje, stosując się do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE, który w maju zdecydował o 'prawie… Czytaj dalej »