Unreal Engine dostępny za darmo
Amerykańska firma Epic Games zrezygnowała z pobierania abonamentu i opłat licencyjnych od producentów gier komputerowych korzystających z popularnego silnika Unreal Engine 4. Decyzja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony autorów gier niezależnych.
Amerykański koncern Epic Games zdecydował się na całkowicie nieodpłatne udostępnienie stworzonego przez siebie silnika Unreal Engine 4 do celów niekomercyjnych i na obniżenie tantiem dla dochodowych projektów. Bezpłatne mają być również wszystkie przyszłe aktualizacje silnika. Od teraz każdy zainteresowany twórca gier wideo będzie mógł wykorzystać Unreal Engine w swojej pracy bez konieczności wykupywania licencji lub opłacania abonamentu. Warunkiem jest odstąpienie firmie Epic Games 5 proc. przychodów z gry za każdy kwartał, w którym dany tytuł zarobi ponad 3 tys. dolarów.
Informacja została podana przez CEO firmy Tima Sweeneya na oficjalnym blogu Unreal Engine. "Jest to prosty układ, w którym osiągniemy sukces tylko wtedy, gdy wy osiągniecie sukces" - napisał Sweeney, zwracając się bezpośrednio do deweloperów. Jak podaje serwis Gamasutra, duże studia deweloperskie wciąż mogą negocjować z producentem silnika umowy zmniejszające lub kompletnie znoszące tantiemy.
Pierwszy krok w kierunku darmowego udostępnienia Unreal Engine firma wykonała w marcu 2014 roku, kiedy zdecydowała, że nowa wersja ich silnika będzie dostępna w zamian za 5 proc. od sprzedaży produktów stworzonych przy jego pomocy (zamiast 25 proc., jak było wcześniej) oraz niewielki miesięczny abonament. Ponadto od września 2014 roku Epic Games rozpoczął udostępnianie darmowych studenckich wersji oprogramowania do użytku w celach edukacyjnych.
W otwartym dostępie do Unreal Engine 4 Sweeney upatruje szansy na spopularyzowanie silnika przede wszystkim wśród niezależnych twórców gier. "Wiadomość ta pojawia się w bezprecedensowym okresie dla naszego przemysłu, pośród rewolucji w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości oraz w obecności największej społeczności niezależnych deweloperów w dziejach, którzy muszą stawić czoła przepełnionemu rynkowi oraz znaleźć okazję, aby wyodrębnić się z tłumu" - powiedział Sweeney. Reakcje twórców i wielbicieli gier niezależnych, skupionych m.in. w serwisie Indie DB, są równie entuzjastyczne.
Epic Games zadeklarowało zwrot pieniędzy za ostatni miesiąc wszystkim użytkownikom, którzy przed ogłoszeniem informacji mieli wykupiony abonament Unreal Engine 4. Z kolei każdy użytkownik, który kiedykolwiek zapłacił za abonament, otrzyma 30 dolarów do wydania w Unreal Engine Marketplace.
Unreal Engine 4 jest najnowszą wersją silnika graficznego stworzonego przez Epic Games. W oparciu o różne wersje Unreal Engine działają liczne gry wysokobudżetowe, m.in. "BioShock Infinite" oraz serie "Batman: Arkham", "Gears of War" i "Unreal Tournament". Silnik posłużył również do stworzenia wielu głośnych gier niezależnych, m.in. "Goat Simulator" oraz polskiej gry "The Vanishing of Ethan Carter". (PAP)
Zobacz także
Pojazd, komponenty, produkcja, rynek - filary projektu auta na prąd
2017-08-30, 19:12Pojazd, komponenty do niego, wariant produkcji oraz rynek na produkt finalny - to cztery filary projektu budowy polskiego samochodu elektrycznego. Pracująca nad nim spółka Electromobility Poland przedstawiła w środę plany na najbliższą… Czytaj dalej »
Raport: Polska wśród krajów z najwolniejszym internetem w UE
2017-08-08, 12:58Polska ma jedno z najwolniejszych połączeń internetowych wśród państw UE - wynika z opublikowanego we wtorek raportu brytyjskiej firmy Cable.co.uk. Pod względem szybkości połączenia Polska jest 21. w Unii i przedostatnia w Europie… Czytaj dalej »
E-sport w Chinach wart 3 mld dol.
2017-08-06, 12:31Chiński rynek e-sportu jest szacowany na 3 mld dol. i wciąż jego wartość rośnie. Od września kraj będzie gościł MŚ w grze 'League of Legends', finał odbędzie w listopadzie na stadionie olimpijskim w Pekinie. Czytaj dalej »
CBOS: Polacy częściej używają smartfonów, niż klasycznych telefonów komórkowych
2017-08-01, 11:5992 proc. Polaków korzysta z telefonów komórkowych - wynika z najnowszego badania CBOS. Powodzeniem bardziej cieszą się smartfony - ponad 57 proc., niż klasyczne telefony komórkowe - 43 proc. Telefonu głównie używamy do prowadzenia… Czytaj dalej »
Google ostrzega przed dynamicznym rozwojem ransomware
2017-07-27, 18:14Ponad 19 milionów funtów (91 milionów złotych) zarobili w ciągu ostatnich dwóch lat hakerzy odpowiedzialni za szkodliwe oprogramowanie domagające się okupu za odzyskanie zainfekowanych plików (ransomware) - wynika z raportu opublikowanego… Czytaj dalej »