Unreal Engine dostępny za darmo
Amerykańska firma Epic Games zrezygnowała z pobierania abonamentu i opłat licencyjnych od producentów gier komputerowych korzystających z popularnego silnika Unreal Engine 4. Decyzja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony autorów gier niezależnych.
Amerykański koncern Epic Games zdecydował się na całkowicie nieodpłatne udostępnienie stworzonego przez siebie silnika Unreal Engine 4 do celów niekomercyjnych i na obniżenie tantiem dla dochodowych projektów. Bezpłatne mają być również wszystkie przyszłe aktualizacje silnika. Od teraz każdy zainteresowany twórca gier wideo będzie mógł wykorzystać Unreal Engine w swojej pracy bez konieczności wykupywania licencji lub opłacania abonamentu. Warunkiem jest odstąpienie firmie Epic Games 5 proc. przychodów z gry za każdy kwartał, w którym dany tytuł zarobi ponad 3 tys. dolarów.
Informacja została podana przez CEO firmy Tima Sweeneya na oficjalnym blogu Unreal Engine. "Jest to prosty układ, w którym osiągniemy sukces tylko wtedy, gdy wy osiągniecie sukces" - napisał Sweeney, zwracając się bezpośrednio do deweloperów. Jak podaje serwis Gamasutra, duże studia deweloperskie wciąż mogą negocjować z producentem silnika umowy zmniejszające lub kompletnie znoszące tantiemy.
Pierwszy krok w kierunku darmowego udostępnienia Unreal Engine firma wykonała w marcu 2014 roku, kiedy zdecydowała, że nowa wersja ich silnika będzie dostępna w zamian za 5 proc. od sprzedaży produktów stworzonych przy jego pomocy (zamiast 25 proc., jak było wcześniej) oraz niewielki miesięczny abonament. Ponadto od września 2014 roku Epic Games rozpoczął udostępnianie darmowych studenckich wersji oprogramowania do użytku w celach edukacyjnych.
W otwartym dostępie do Unreal Engine 4 Sweeney upatruje szansy na spopularyzowanie silnika przede wszystkim wśród niezależnych twórców gier. "Wiadomość ta pojawia się w bezprecedensowym okresie dla naszego przemysłu, pośród rewolucji w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości oraz w obecności największej społeczności niezależnych deweloperów w dziejach, którzy muszą stawić czoła przepełnionemu rynkowi oraz znaleźć okazję, aby wyodrębnić się z tłumu" - powiedział Sweeney. Reakcje twórców i wielbicieli gier niezależnych, skupionych m.in. w serwisie Indie DB, są równie entuzjastyczne.
Epic Games zadeklarowało zwrot pieniędzy za ostatni miesiąc wszystkim użytkownikom, którzy przed ogłoszeniem informacji mieli wykupiony abonament Unreal Engine 4. Z kolei każdy użytkownik, który kiedykolwiek zapłacił za abonament, otrzyma 30 dolarów do wydania w Unreal Engine Marketplace.
Unreal Engine 4 jest najnowszą wersją silnika graficznego stworzonego przez Epic Games. W oparciu o różne wersje Unreal Engine działają liczne gry wysokobudżetowe, m.in. "BioShock Infinite" oraz serie "Batman: Arkham", "Gears of War" i "Unreal Tournament". Silnik posłużył również do stworzenia wielu głośnych gier niezależnych, m.in. "Goat Simulator" oraz polskiej gry "The Vanishing of Ethan Carter". (PAP)
Zobacz także
Naukowcy chcą wykorzystać antyrakowe składniki lnu w produkcji żywności
2014-11-10, 08:05Metody uzyskiwania z odtłuszczonych nasion lnu aktywnych peptydów i lignanów, mających właściwości antyrakowe oraz obniżające ciśnienie krwi, opracowali olsztyńscy naukowcy. Wyniki tych badań mogą być wykorzystane przy wytwarzaniu… Czytaj dalej »
Polskie urządzenie pomoże sondzie Rosetta
2014-11-09, 12:50Na kluczowy moment misji Rosetta - osadzenie na komecie lądownika Philae - niecierpliwie czekają polscy naukowcy. Wraz z lądownikiem, na powierzchni komety, znajdzie się też skonstruowany przez Polaków przyrząd Mupus, który będzie… Czytaj dalej »
MKiDN zleciło analizę prawną dot. opłaty od czystych nośników
2014-11-03, 20:06Resort kultury zlecił analizę prawną, która ma rozstrzygnąć, czy ewentualne obciążanie producentów smartfonów i tabletów opłatą na rzecz twórców wymagałoby zmian w prawie autorskim. To wynagrodzenie należne artystom, nie wpłynie… Czytaj dalej »
Google Polska: usuwając wyniki wyszukiwania, bierzemy pod uwagę interes publiczny
2014-11-03, 08:16Google bierze pod uwagę interes publiczny przy podejmowaniu decyzji o usunięciu wyników wyszukiwania - mówi Agata Wacławik-Wejman z Google Polska. Członkini Rady Google Lidia Kołucka-Żuk zwraca uwagę, że po wyroku Trybunału Sprawiedliwości… Czytaj dalej »
Resort nauki sprawdzi, jak naukowcy korzystają z Horyzontu 2020
2014-10-29, 13:15Od stycznia 2015 r. resort nauki zacznie monitoring instytucji naukowych pod kątem ich aktywności w unijnym programie Horyzont 2020 i realizacji zainicjowanego przez resort 'Paktu dla Horyzontu 2020' - zapowiedziała w środę minister nauki… Czytaj dalej »