Unreal Engine dostępny za darmo
Amerykańska firma Epic Games zrezygnowała z pobierania abonamentu i opłat licencyjnych od producentów gier komputerowych korzystających z popularnego silnika Unreal Engine 4. Decyzja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony autorów gier niezależnych.
Amerykański koncern Epic Games zdecydował się na całkowicie nieodpłatne udostępnienie stworzonego przez siebie silnika Unreal Engine 4 do celów niekomercyjnych i na obniżenie tantiem dla dochodowych projektów. Bezpłatne mają być również wszystkie przyszłe aktualizacje silnika. Od teraz każdy zainteresowany twórca gier wideo będzie mógł wykorzystać Unreal Engine w swojej pracy bez konieczności wykupywania licencji lub opłacania abonamentu. Warunkiem jest odstąpienie firmie Epic Games 5 proc. przychodów z gry za każdy kwartał, w którym dany tytuł zarobi ponad 3 tys. dolarów.
Informacja została podana przez CEO firmy Tima Sweeneya na oficjalnym blogu Unreal Engine. "Jest to prosty układ, w którym osiągniemy sukces tylko wtedy, gdy wy osiągniecie sukces" - napisał Sweeney, zwracając się bezpośrednio do deweloperów. Jak podaje serwis Gamasutra, duże studia deweloperskie wciąż mogą negocjować z producentem silnika umowy zmniejszające lub kompletnie znoszące tantiemy.
Pierwszy krok w kierunku darmowego udostępnienia Unreal Engine firma wykonała w marcu 2014 roku, kiedy zdecydowała, że nowa wersja ich silnika będzie dostępna w zamian za 5 proc. od sprzedaży produktów stworzonych przy jego pomocy (zamiast 25 proc., jak było wcześniej) oraz niewielki miesięczny abonament. Ponadto od września 2014 roku Epic Games rozpoczął udostępnianie darmowych studenckich wersji oprogramowania do użytku w celach edukacyjnych.
W otwartym dostępie do Unreal Engine 4 Sweeney upatruje szansy na spopularyzowanie silnika przede wszystkim wśród niezależnych twórców gier. "Wiadomość ta pojawia się w bezprecedensowym okresie dla naszego przemysłu, pośród rewolucji w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości oraz w obecności największej społeczności niezależnych deweloperów w dziejach, którzy muszą stawić czoła przepełnionemu rynkowi oraz znaleźć okazję, aby wyodrębnić się z tłumu" - powiedział Sweeney. Reakcje twórców i wielbicieli gier niezależnych, skupionych m.in. w serwisie Indie DB, są równie entuzjastyczne.
Epic Games zadeklarowało zwrot pieniędzy za ostatni miesiąc wszystkim użytkownikom, którzy przed ogłoszeniem informacji mieli wykupiony abonament Unreal Engine 4. Z kolei każdy użytkownik, który kiedykolwiek zapłacił za abonament, otrzyma 30 dolarów do wydania w Unreal Engine Marketplace.
Unreal Engine 4 jest najnowszą wersją silnika graficznego stworzonego przez Epic Games. W oparciu o różne wersje Unreal Engine działają liczne gry wysokobudżetowe, m.in. "BioShock Infinite" oraz serie "Batman: Arkham", "Gears of War" i "Unreal Tournament". Silnik posłużył również do stworzenia wielu głośnych gier niezależnych, m.in. "Goat Simulator" oraz polskiej gry "The Vanishing of Ethan Carter". (PAP)
Zobacz także
Smart City w wydaniu obywatelskim - oddolne inicjatywy i otwarte technologie
2015-03-23, 14:24Przyszłość miast leży w lokalnych, oddolnych działaniach mieszkańców rozumiejących i wykorzystujących technologię dla swoich celów - twierdzi Adam Greenfield z London School of Economics. 'Wizja inteligentnego miasta, którą sprzedają… Czytaj dalej »
Wzrost zysków ze sprzedaży cyfrowej muzyki; spadek wpływów z CD
2015-03-20, 12:59Po raz pierwszy roczne zyski serwisów oferujących streaming muzyki przerosły w USA wpływy ze sprzedaży płyt CD - wynika z raportu amerykańskiego zrzeszenia wydawców muzycznych (RIAA). W 2014 r. wartość sprzedaży cyfrowej muzyki… Czytaj dalej »
Amazon uzyskał zgodę na testowanie dronów w celach komercyjnych
2015-03-20, 09:08Firma sprzedaży wysyłkowej Amazon uzyskała od władz amerykańskich zezwolenie na testowanie samolotów bezzałogowych, które docelowo mają być wykorzystywane do szybkiego dostarczania przesyłek do odbiorców. Czytaj dalej »
„Dying Light” światowym hitem – ponad 3,2 mln graczy
2015-03-20, 08:08W polską grę komputerową „Dying Light” zagrało już ponad 3,2 mln osób na całym świecie - podało studio Techland. Tym samym udało się przebić poprzedni rekord firmy ustanowiony przez serię „Dead Island”. Czytaj dalej »
Google Play wprowadza kategorie wiekowe
2015-03-19, 19:42Google Play zrezygnowało z własnego systemu klasyfikacji gier i aplikacji na system Android na rzecz regionalnych kategorii wiekowych nadawanych m.in. przez PEGI i ESRB. Zmienił się również proces kontroli nad klasyfikacją udostępnianych… Czytaj dalej »