Unreal Engine dostępny za darmo
Amerykańska firma Epic Games zrezygnowała z pobierania abonamentu i opłat licencyjnych od producentów gier komputerowych korzystających z popularnego silnika Unreal Engine 4. Decyzja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony autorów gier niezależnych.
Amerykański koncern Epic Games zdecydował się na całkowicie nieodpłatne udostępnienie stworzonego przez siebie silnika Unreal Engine 4 do celów niekomercyjnych i na obniżenie tantiem dla dochodowych projektów. Bezpłatne mają być również wszystkie przyszłe aktualizacje silnika. Od teraz każdy zainteresowany twórca gier wideo będzie mógł wykorzystać Unreal Engine w swojej pracy bez konieczności wykupywania licencji lub opłacania abonamentu. Warunkiem jest odstąpienie firmie Epic Games 5 proc. przychodów z gry za każdy kwartał, w którym dany tytuł zarobi ponad 3 tys. dolarów.
Informacja została podana przez CEO firmy Tima Sweeneya na oficjalnym blogu Unreal Engine. "Jest to prosty układ, w którym osiągniemy sukces tylko wtedy, gdy wy osiągniecie sukces" - napisał Sweeney, zwracając się bezpośrednio do deweloperów. Jak podaje serwis Gamasutra, duże studia deweloperskie wciąż mogą negocjować z producentem silnika umowy zmniejszające lub kompletnie znoszące tantiemy.
Pierwszy krok w kierunku darmowego udostępnienia Unreal Engine firma wykonała w marcu 2014 roku, kiedy zdecydowała, że nowa wersja ich silnika będzie dostępna w zamian za 5 proc. od sprzedaży produktów stworzonych przy jego pomocy (zamiast 25 proc., jak było wcześniej) oraz niewielki miesięczny abonament. Ponadto od września 2014 roku Epic Games rozpoczął udostępnianie darmowych studenckich wersji oprogramowania do użytku w celach edukacyjnych.
W otwartym dostępie do Unreal Engine 4 Sweeney upatruje szansy na spopularyzowanie silnika przede wszystkim wśród niezależnych twórców gier. "Wiadomość ta pojawia się w bezprecedensowym okresie dla naszego przemysłu, pośród rewolucji w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości oraz w obecności największej społeczności niezależnych deweloperów w dziejach, którzy muszą stawić czoła przepełnionemu rynkowi oraz znaleźć okazję, aby wyodrębnić się z tłumu" - powiedział Sweeney. Reakcje twórców i wielbicieli gier niezależnych, skupionych m.in. w serwisie Indie DB, są równie entuzjastyczne.
Epic Games zadeklarowało zwrot pieniędzy za ostatni miesiąc wszystkim użytkownikom, którzy przed ogłoszeniem informacji mieli wykupiony abonament Unreal Engine 4. Z kolei każdy użytkownik, który kiedykolwiek zapłacił za abonament, otrzyma 30 dolarów do wydania w Unreal Engine Marketplace.
Unreal Engine 4 jest najnowszą wersją silnika graficznego stworzonego przez Epic Games. W oparciu o różne wersje Unreal Engine działają liczne gry wysokobudżetowe, m.in. "BioShock Infinite" oraz serie "Batman: Arkham", "Gears of War" i "Unreal Tournament". Silnik posłużył również do stworzenia wielu głośnych gier niezależnych, m.in. "Goat Simulator" oraz polskiej gry "The Vanishing of Ethan Carter". (PAP)
Zobacz także
Polacy stworzyli pierwszą responsywną stronę z wynikami sportowymi
2015-12-06, 12:51Polacy stworzyli pierwszy na świecie responsywny serwis z wynikami sportowymi, również tymi z niższych klas. Responsywny, czyli dopasowujący się do urządzenia, na którym stronę się ogląda - tłumaczył PAP współzałożyciel mWyniki.pl… Czytaj dalej »
DDoS najtańszą i najbardziej paraliżującą formą ataku w sieci
2015-12-06, 12:50Asymetria między kosztami przeprowadzenia ataku DDoS a stratami ponoszonymi przez jego ofiary prowadzi do lawinowego wzrostu stosowania tej metody ataku. Wykonanie DDoS zlecić można już za kilka dolarów. Grupa Armada Collective przeprowadziła… Czytaj dalej »
Estonia stawia na technologię chmury w trosce o cyberbezpieczeństwo
2015-12-04, 16:37W trosce o cyberbezpieczeństwo Estonia zamierza przenieść znaczną część rządowych danych do chmur obliczeniowych, by - jeśli zajdzie taka potrzeba - móc nawet zarządzać krajem z zagranicy - pisze w piątek Reuters. Czytaj dalej »
Na rynku tabletów jedynie urządzenia profesjonalne notują wzrost sprzedaży
2015-12-04, 10:13W 2015 r. sprzedanych zostanie o 8 proc. mniej tabletów niż w roku ubiegłbym roku; rośnie natomiast branża tabletów profesjonalnych oraz urządzeń z odłączaną klawiaturą sprzętową, co może być szansą dla Apple i Microsoftu… Czytaj dalej »
Mobilna wersja "World of Tanks" trafi na PC
2015-12-04, 10:09Mobilna wersja popularnej gry MMO 'World of Tanks Blitz' wkrótce zostanie udostępniona na Windows 10. Ma to pozwolić na międzyplatformową rozgrywkę użytkownikom smartfonów, tabletów oraz PC z systemem Microsoftu. Czytaj dalej »