Unreal Engine dostępny za darmo
Amerykańska firma Epic Games zrezygnowała z pobierania abonamentu i opłat licencyjnych od producentów gier komputerowych korzystających z popularnego silnika Unreal Engine 4. Decyzja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony autorów gier niezależnych.
Amerykański koncern Epic Games zdecydował się na całkowicie nieodpłatne udostępnienie stworzonego przez siebie silnika Unreal Engine 4 do celów niekomercyjnych i na obniżenie tantiem dla dochodowych projektów. Bezpłatne mają być również wszystkie przyszłe aktualizacje silnika. Od teraz każdy zainteresowany twórca gier wideo będzie mógł wykorzystać Unreal Engine w swojej pracy bez konieczności wykupywania licencji lub opłacania abonamentu. Warunkiem jest odstąpienie firmie Epic Games 5 proc. przychodów z gry za każdy kwartał, w którym dany tytuł zarobi ponad 3 tys. dolarów.
Informacja została podana przez CEO firmy Tima Sweeneya na oficjalnym blogu Unreal Engine. "Jest to prosty układ, w którym osiągniemy sukces tylko wtedy, gdy wy osiągniecie sukces" - napisał Sweeney, zwracając się bezpośrednio do deweloperów. Jak podaje serwis Gamasutra, duże studia deweloperskie wciąż mogą negocjować z producentem silnika umowy zmniejszające lub kompletnie znoszące tantiemy.
Pierwszy krok w kierunku darmowego udostępnienia Unreal Engine firma wykonała w marcu 2014 roku, kiedy zdecydowała, że nowa wersja ich silnika będzie dostępna w zamian za 5 proc. od sprzedaży produktów stworzonych przy jego pomocy (zamiast 25 proc., jak było wcześniej) oraz niewielki miesięczny abonament. Ponadto od września 2014 roku Epic Games rozpoczął udostępnianie darmowych studenckich wersji oprogramowania do użytku w celach edukacyjnych.
W otwartym dostępie do Unreal Engine 4 Sweeney upatruje szansy na spopularyzowanie silnika przede wszystkim wśród niezależnych twórców gier. "Wiadomość ta pojawia się w bezprecedensowym okresie dla naszego przemysłu, pośród rewolucji w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości oraz w obecności największej społeczności niezależnych deweloperów w dziejach, którzy muszą stawić czoła przepełnionemu rynkowi oraz znaleźć okazję, aby wyodrębnić się z tłumu" - powiedział Sweeney. Reakcje twórców i wielbicieli gier niezależnych, skupionych m.in. w serwisie Indie DB, są równie entuzjastyczne.
Epic Games zadeklarowało zwrot pieniędzy za ostatni miesiąc wszystkim użytkownikom, którzy przed ogłoszeniem informacji mieli wykupiony abonament Unreal Engine 4. Z kolei każdy użytkownik, który kiedykolwiek zapłacił za abonament, otrzyma 30 dolarów do wydania w Unreal Engine Marketplace.
Unreal Engine 4 jest najnowszą wersją silnika graficznego stworzonego przez Epic Games. W oparciu o różne wersje Unreal Engine działają liczne gry wysokobudżetowe, m.in. "BioShock Infinite" oraz serie "Batman: Arkham", "Gears of War" i "Unreal Tournament". Silnik posłużył również do stworzenia wielu głośnych gier niezależnych, m.in. "Goat Simulator" oraz polskiej gry "The Vanishing of Ethan Carter". (PAP)
Zobacz także
Zuckerbergowie przeznaczą 3 mld USD na badania medyczne
2016-09-22, 10:03Założyciel Facebooka Mark Zuckerberg i jego żona Priscilla Chan zadeklarowali, że w ciągu dekady przeznaczą 3 mld dolarów na badania medyczne. Jak oświadczyli, ich celem jest 'zapobieżenie i wyleczenie wszystkich chorób do końca… Czytaj dalej »
Twitter łagodzi limit 140 znaków w wiadomościach
2016-09-20, 14:06Limit obowiązujący przy komponowaniu tweetów nadal będzie wynosił 140 znaków, ale Twitter nie będzie już wliczał do niego załączników - takich jak pliki wideo i zdjęcia - czy cytowanych wiadomości, poinformował serwis mikro… Czytaj dalej »
Eksperci: nowotwory głowy i szyi coraz częstsze u młodych dorosłych
2016-09-19, 18:17Na nowotwory głowy i szyi, do których zalicza się np. raka nosa, jamy ustnej, krtani, gardła (z wyjątkiem nowotworów mózgu i oka), cierpi coraz więcej młodych dorosłych przed 40. rokiem życia - alarmowali eksperci w poniedziałek… Czytaj dalej »
Polskie łaziki marsjańskie nie tylko dla branży kosmicznej
2016-09-15, 08:14Choć trudno wyobrazić sobie, że budowa łazików marsjańskich będzie komercyjnym przedsięwzięciem, to zastosowane w nich technologie mogą być wykorzystywane na co dzień - np. przez wojsko, policję czy przemysł samochodowy. Łaziki… Czytaj dalej »
Spór o prawa autorskie: czy Google powinien płacić wydawcom za treści
2016-09-06, 08:36UE rozważa, czy nakazać agregatorom treści - takim jak Google News - płacenie wydawcom za wykorzystywane fragmenty tekstów. Według wydawców byłoby to naprawienie niesprawiedliwości, kładące kres żerowaniu na cudzej pracy; zwolennicy… Czytaj dalej »