Lego X - prototyp "cyfrowych" klocków analogowych
Londyńskie studio projektowe Gravity Research Club zaprezentowało prototyp klocków Lego wyposażonych w czujniki, które umożliwiają utworzenie w czasie rzeczywistym na ekranie komputera cyfrowej kopii budowanego przedmiotu.
Projektanci wyposażyli kilkadziesiąt klocków Lego Duplo w czujniki i żyroskop. Pozwalają one przesyłać w czasie rzeczywistym informacje na temat położenia klocków względem siebie i w przestrzeni. Aplikacja na komputerze lub tablecie, dzięki analizie tych danych, konstruuje cyfrowy obraz budowanego przedmiotu.
Dzięki kolorowej grafice 3D, obraz prostych konstrukcji rysowany jest na ekranie urządzenia w czasie rzeczywistym. Aplikacja umożliwia także zapisanie projektu oraz jego wydrukowanie w technologii druku 3D - w dowolnej skali i z zachowaniem pożądanego poziomu szczegółów. Projektanci pracują teraz nad dalszą miniaturyzacją elektronicznych komponentów, w które można byłoby samodzielne wyposażyć klocki kupione w dowolnym sklepie.
Lego X (zaprezentowane w grudniu 2014 r.) ma w zamierzeniu twórców przyczynić się do zatarcia granicy między tym, co cyfrowe i fizyczne - wprowadzić proces projektowania przedmiotów do nowej ery. “Zamiast pracować wyłącznie w programach projektowanych, użytkownicy za pomocą kilku ruchów, będą mogli zobaczyć, jak dane działanie zmienia cały projekt - bryłę domu, mebla, czy pojazdu” - tłumaczy Oluwaseyi Sosanya, członkini zespołu Gravity Research Club.
“Już teraz możemy wykorzystywać druk 3D do materializowania pomysłów, ale klocki stają się interfejsem, który pozwala na szybszą i zdecydowanie bardziej żywą interakcję z oprogramowaniem. Wykorzystują zabawę - bez względu na wiek bawiących się - jednocześnie dając możliwość zapisywania różnych wariantów, zanim skorzystamy z drukarki, albo budowania wstępnych wersji, które można udoskonalać za pomocą aplikacji” - tłumaczy dr Grzegorz D. Stunża, ekspert edukacji medialnej z Uniwersytetu Gdańskiego.
Twórcy podkreślają, że choć obecnie projekt znajduje się w fazie prototypu, już dziś dostrzegają szereg zastosowań dla Lego X - prototypowanie, edukacja, projektowanie. Na stronie internetowej studia umieszczono film prezentujący możliwości obecnego prototypu (gravitysketch.com/research-club).
“Tego rodzaju sprzęt mógłby być wykorzystywany w szkołach, dając szansę na rozwijanie kompetencji technicznych w połączeniu z informatycznymi i medialnymi. Mam nadzieję, że pojawi się konkurencja dla Lego i tego rodzaju udoskonalone narzędzia będą już niebawem szeroko dostępne za niewygórowaną cenę” - dodaje w rozmowie z PAP dr Stunża.
Gravity Research Club Studio powstało w Londynie w 2013 r. (PAP)
Zobacz także
Google zaczyna stosować "prawo do bycia zapomnianym"
2014-06-26, 13:55Koncern Google zaczął w tym tygodniu, na żądanie użytkowników, usuwać z wyników podawanych przez jego wyszukiwarkę niektóre pozycje, stosując się do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE, który w maju zdecydował o 'prawie… Czytaj dalej »
Nowości i kłopoty Google’a
2014-06-26, 09:51Firma Google zapowiada, że na rynku pojawią się inteligentne zegarki i inne urządzenia z jej systemem operacyjnym Android. Informacje te podano na biznesowej konferencji I/O w San Francisco. Imprezie towarzyszyły protesty. Czytaj dalej »
Koniec z uciążliwym parkowaniem. W Düsseldorfie zrobi to robot [wideo]
2014-06-24, 08:34Koniec z uciążliwymi manewrami i krzywym parkowaniem - na lotnisku w Düsseldorfie czynność tę za kierowców wykona robot. Czytaj dalej »
Zmarła Stephanie Kwolek, wynalazczyni kevlaru
2014-06-21, 09:24W wieku 90 lat zmarła w USA chemiczka polskiego pochodzenia Stephanie Kwolek, która w 1965 wraz ze swym zespołem wynalazła kevlar - wyjątkowo silne włókna, dziś stosowane m.in. w kamizelkach kuloodpornych. Czytaj dalej »

Gry komputerowe rozwijają kreatywność, ale jednocześnie utrudniają naukę
2014-06-19, 16:36Dzięki grom komputerowym dzieci rozwijają kreatywność i budują relacje towarzyskie. Jednocześnie trudniej im się uczyć, gdyż przyzwyczajają się do szybkich sukcesów i schematów - wynika z badania Instytutu Badań Edukacyjnych… Czytaj dalej »