Lego X - prototyp "cyfrowych" klocków analogowych
Londyńskie studio projektowe Gravity Research Club zaprezentowało prototyp klocków Lego wyposażonych w czujniki, które umożliwiają utworzenie w czasie rzeczywistym na ekranie komputera cyfrowej kopii budowanego przedmiotu.
Projektanci wyposażyli kilkadziesiąt klocków Lego Duplo w czujniki i żyroskop. Pozwalają one przesyłać w czasie rzeczywistym informacje na temat położenia klocków względem siebie i w przestrzeni. Aplikacja na komputerze lub tablecie, dzięki analizie tych danych, konstruuje cyfrowy obraz budowanego przedmiotu.
Dzięki kolorowej grafice 3D, obraz prostych konstrukcji rysowany jest na ekranie urządzenia w czasie rzeczywistym. Aplikacja umożliwia także zapisanie projektu oraz jego wydrukowanie w technologii druku 3D - w dowolnej skali i z zachowaniem pożądanego poziomu szczegółów. Projektanci pracują teraz nad dalszą miniaturyzacją elektronicznych komponentów, w które można byłoby samodzielne wyposażyć klocki kupione w dowolnym sklepie.
Lego X (zaprezentowane w grudniu 2014 r.) ma w zamierzeniu twórców przyczynić się do zatarcia granicy między tym, co cyfrowe i fizyczne - wprowadzić proces projektowania przedmiotów do nowej ery. “Zamiast pracować wyłącznie w programach projektowanych, użytkownicy za pomocą kilku ruchów, będą mogli zobaczyć, jak dane działanie zmienia cały projekt - bryłę domu, mebla, czy pojazdu” - tłumaczy Oluwaseyi Sosanya, członkini zespołu Gravity Research Club.
“Już teraz możemy wykorzystywać druk 3D do materializowania pomysłów, ale klocki stają się interfejsem, który pozwala na szybszą i zdecydowanie bardziej żywą interakcję z oprogramowaniem. Wykorzystują zabawę - bez względu na wiek bawiących się - jednocześnie dając możliwość zapisywania różnych wariantów, zanim skorzystamy z drukarki, albo budowania wstępnych wersji, które można udoskonalać za pomocą aplikacji” - tłumaczy dr Grzegorz D. Stunża, ekspert edukacji medialnej z Uniwersytetu Gdańskiego.
Twórcy podkreślają, że choć obecnie projekt znajduje się w fazie prototypu, już dziś dostrzegają szereg zastosowań dla Lego X - prototypowanie, edukacja, projektowanie. Na stronie internetowej studia umieszczono film prezentujący możliwości obecnego prototypu (gravitysketch.com/research-club).
“Tego rodzaju sprzęt mógłby być wykorzystywany w szkołach, dając szansę na rozwijanie kompetencji technicznych w połączeniu z informatycznymi i medialnymi. Mam nadzieję, że pojawi się konkurencja dla Lego i tego rodzaju udoskonalone narzędzia będą już niebawem szeroko dostępne za niewygórowaną cenę” - dodaje w rozmowie z PAP dr Stunża.
Gravity Research Club Studio powstało w Londynie w 2013 r. (PAP)
Zobacz także
Najpopularniejsza gra fabularna świata dostępna za darmo w sieci
2015-01-11, 13:09Firma Wizards of the Coast nieodpłatnie udostępniła na swojej stronie internetowej podstawową wersję zasad swojej flagowej gry fabularnej Dungeons & Dragons, której 5. edycja wydana została pod koniec 2014 r. To najnowsza odsłona najsilniejszej… Czytaj dalej »
Kolejne sukcesy polskich niezależnych gier komputerowych
2015-01-10, 14:12Polskie gry „This War of Mine” oraz 'The Vanishing of Ethan Carter' („Zaginięcie Ethana Cartera”) znalazły się w finałach XVII edycji prestiżowego wydarzenia Independent Games Festival. To kolejne z serii wyróżnień dla niezależnych… Czytaj dalej »
Prototyp pojazdu Google pojawi się na drogach Północnej Kalifornii w 2015 r.
2015-01-10, 10:15Nie posiada kierownicy, drążka zmiany biegów czy pedału gazu - Google poinformował o zakończeniu prac nad prototypem w pełni autonomicznego pojazdu. Przez ostatnie miesiące pojazd testowano go na zamkniętych torach, w 2015 r. odbędą… Czytaj dalej »
W 2015 czeka nas boom na internet rzeczy
2015-01-09, 09:402015 będzie należał do internetu rzeczy oraz inteligentnych, autonomicznych urządzeń wykorzystujących sieć Wi-Fi i Bluetooth do wymiany informacji - przewidują eksperci Kickstarter. To będzie rok, w którym w projektowanie urządzeń… Czytaj dalej »
Zdaniem naukowców, 1/3 ropy musi zostać w ziemi - dla klimatu
2015-01-07, 19:27Jedna trzecia globalnych zasobów ropy, połowa gazu i ponad 80 proc. pozostałych zasobów węgla musi pozostać w ziemi, jeśli do połowy XXI w. globalne temperatury mają nie wzrosnąć więcej niż 2 st. C powyżej średniej z czasów… Czytaj dalej »