Artystka krytycznie odpowiada na spam zalewający nasze skrzynki mailowe
Artystka Winnie Soon na każdy adres, z którego wysłany został spam, odpowiada mejlem zawierającym fragment wiersza. Do świata maszyn chciałam wprowadzić element ludzki - tłumaczy PAP. Swój projekt "Hello Zombies" Soon pokazała na berlińskim festiwalu cyfrowej kultury i sztuki nowych mediów.
"Spam jest niczym zombie - nie ma duszy, najczęściej wysyłany jest przez automatyczne programy, inne systemy dbają z kolei o to, by jak najmniejsza jego część znalazła się w naszej skrzynce odbiorczej. Mimo że spam odpowiada za 70 proc. poczty e-mail w USA i Chinach, wydaje nam się, że to zjawisko zupełnie nas nie dotyczy" - wyjaśnia Winnie Soon, artystka i badaczka związana obecnie z duńskim Aarhus University i City University of Hongkong.
Projekt "Hello Zombies" składa się z szeregu programów wyszukujących adresy e-mailowe, z których wysyłana jest poczta, po czym automatycznie odpowiadają listami elektronicznymi zawierającymi losowo generowane wiersze, wysyłane na te adresy. Za ich powstawanie odpowiedzialny jest inny algorytm.
Cały system powstał jako instalacja artystyczna składająca się z kilku stacji roboczych - komputerów podłączonych do internetu i monitorów z początku XXI w. Instalację zaprezentowano po raz pierwszy podczas festiwalu "Tracing Data - Connecting Space", odbywającego się w październiku w Hongkongu.
"Ruch spamu przebiega właściwie bez ludzkiej interwencji - maszyny chcą przechytrzyć inne maszyny, by dostarczyć do naszej skrzynki mejlowej kolejną reklamę czy ofertę handlową. Tworząc +Hello Zombies+, chciałam nie tylko przyjrzeć się mechanizmom odpowiedzialnym za działania spamu, który jest istotną częścią cyfrowej ekonomii, ale także wprowadzić do tego świata pierwiastek ludzki, jakim jest poezja" - tłumaczy w rozmowie z PAP Soon.
Mottem tegorocznej edycji festiwalu zostało hasło "Capture All" (gromadzenie wszystkiego lub raczej wszystkiego tego, co się da). Goście oraz uczestnicy wydarzenia (artyści, krytycy, naukowcy) mają krytycznie odpowiedzieć na postępującą "datafikację" naszej cywilizacji - sprowadzenia do zbiorów danych współczesnej kultury, ekonomii, relacji społecznych. W festiwalu, odbywającym się do 2 lutego w Haus der Kulturen der Welt, bierze udział kilka tysięcy gości.
Z Berlina Łukasz Mirocha (PAP)
Zobacz także
Messenger i WhatsApp osiągnęły popularność portali społecznościowych
2015-04-17, 12:15BI Intelligence informuje, że pod koniec marca 2015 r. po raz pierwszy z czterech najpopularniejszych komunikatorów skorzystało tyle samo osób co z Twittera, Facebooka, Instagrama i LinkedIn razem wziętych - czyli ponad 2 miliardy os… Czytaj dalej »
Eksperci: Europa Środkowo-Wschodnia potrzebuje rozwoju opartego na wiedzy
2015-04-16, 15:23Powszechny dostęp do wiedzy może być kluczem do dalszego rozwoju Europy Środkowo-Wschodniej, pod warunkiem, że społeczeństwu obywatelskiemu uda się zmusić władzę do przejrzystych działań i społecznej partycypacji - uważają… Czytaj dalej »
Google broni się przed niektórymi zarzutami KE; wskazuje na Apple
2015-04-16, 13:48W odpowiedzi na wszczęcie przez Komisję Europejską postepowania wyjaśniającego ws. mobilnego systemu operacyjnego Android Google zwrócił uwagę, że konkurencja korzysta z podobnych mechanizmów o jakie sam jest oskarżany, wymieniając… Czytaj dalej »
Cyfrowa karcianka „Hearthstone” trafia na smartfony
2015-04-16, 08:08Internetowa gra karciana „Hearthstone: Heroes of Warcraft” w rok od premiery doczekała się wersji na telefony komórkowe. Dotychczasowa liczba graczy „HS” przekracza 25 mln osób, a przychody w pierwszym roku kalendarzowym szacowane… Czytaj dalej »
Sprzedaż „Cities: Skylines” zagraża pozycji „SimCity”
2015-04-16, 08:07W miesiąc po premierze sprzedano ponad 1 mln kopii gry komputerowej „Cities: Skylines”, tym samym zbliżając się do wyników konkurencyjnego „SimCity” Electronic Arts z 2013 - dotychczasowego lidera rynku. Czytaj dalej »