Facebook i Google powinny płacić nam za korzystanie z ich darmowych usług?
Spędzanie czasu na portalach społecznościowych to w istocie praca na rzecz sukcesu finansowego korporacji takich jak Facebook czy Google - pobrzmiewa coraz częściej wśród ekspertów. Pora zacząć wynagradzać użytkowników za dzielenie się treściami - uważa badaczka nowych mediów Laurel Ptak.
Ptak, aktywistka i badaczka związana obecnie z nowojorską New School, autorka strony Wagesforfacebook.com, przedstawiła swoją tezę podczas jednego z paneli dyskusyjnych tegorocznego festiwalu Transmediale. Impreza odbywa się w Berlinie na przełomie stycznia i lutego 2015 r.
"Miliony ludzi codziennie udostępniają na Facebooku swoje zdjęcia, statusy, meldują się w różnych lokalizacjach. W wyniku czego stał się on właścicielem nie tylko naszych zdjęć, ale także zapisu naszych przekonań, relacji towarzyskich, preferencji seksualnych" - mówiła w Berlinie Ptak.
"Aktywność użytkowników portalu przekłada się na jego popularność, co pozwoliło uczynić z Facebooka jedną z najbardziej liczących się platform reklamowych. Uważam, że korporacje, które zbudowały na tej podstawie miliardowy biznes, powinny podzielić się z nami częścią zysków" - podkreśliła.
Google, Amazon, Facebook opracowują coraz doskonalsze narzędzia do analizy danych generowanych przez użytkowników, zwiększając równocześnie gamę swoich usług (aplikacje mobilne, programy partnerskie). To sprawia, że użytkownicy spędzają coraz więcej czasu w kontrolowanym przez korporacje ekosystemie informacyjnym. Choć większość usług nie wymaga od nas opłaty pieniężnej, płacimy za nie czymś dużo cenniejszym - naszym czasem oraz osobistymi informacjami - zgodnie ocenili eksperci biorący udział w berlińskim panelu "Przyszłość pracy: logistyka, prawa i dylematy".
"Godziny przeznaczone na korzystanie z darmowych narzędzi Google'a czy Facebooka to praca, o której nie myślimy w tych kategoriach. Traktujemy ją jako integralny element naszego nowego, cyfrowego życia. Czas zmienić nasze myślenie" - apelowała Ptak.
Badaczka wyjaśnia przy tym, że jej celem nie jest prosty podział zysków i uczynienie z użytkowników darmowych usług wasali, otrzymujących procent zysków pana. Ptak, wprowadzając do debaty aspekt finansowy, mówiła, że chce zwrócić uwagę na znaczenie zjawiska ukrytych form pracy. "Mamy obecnie problem 1 proc. najbogatszych, który zagarnia większość zysków generowanych globalnie. Jeśli chcemy zrobić coś z szalenie nierówną dystrybucją dóbr, zacznijmy od walki o uznanie różnych przejawów cyfrowej pracy za istotny element dzisiejszej ekonomii" - wskazywała.
Podczas festiwalu nowych mediów i cyfrowej kultury Transmediale, odbywającego się w dniach 28 stycznia - 2 lutego w Berlinie, eksperci oraz artyści odnieśli się do zmian w społeczeństwie i kulturze, jakie przyniosły innowacje technologiczne.
Z Berlina Łukasz Mirocha (PAP)
Zobacz także
Fotony wolniejsze od światła
2015-01-23, 17:06Szkockim naukowcom udało się nadać fotonom prędkość mniejszą od prędkości światła - informuje serwis BBC News. Wyniki ich badań opublikowano na stronie Science Express. Czytaj dalej »
Archeolodzy odnaleźli na Świętym Krzyżu ślady wcześniejszych kościołów
2015-01-23, 13:31Archeolodzy prowadzący prace pod posadzką bazyliki na Świętym Krzyżu odkryli ślady trzech wcześniejszych kościołów, które stały w tym miejscu oraz zawaloną kryptę - prawdopodobnie romańską. Czytaj dalej »
Raport - co poprawia dostępność stron internetowych dla niewidomych i niedowidzących
2015-01-22, 16:52Użycie elektronicznego tekstu, a nie skanów czy zdjęć, nagłówki HTML, alternatywne opisy, właściwy kontrast kolorystyczny - to niektóre sposoby na to, żeby strona internetowa była dostępna dla osób niewidomych i niedowidzący… Czytaj dalej »
Powstaje polski ośrodek terapii protonowej
2015-01-21, 16:29Pierwszy w naszym rejonie Europy ośrodek terapii protonowej rozpocznie działalność w Bronowicach pod Krakowem w trzecim kwartale 2015 r. - poinformowano na konferencji prasowej w Warszawie. Czytaj dalej »
Ciągły rozwój i polski akcent na rynku gier MOBA
2015-01-21, 11:23Popularność gier komputerowych typu MOBA stale rośnie. Baza graczy 'Dota 2' przekroczyła 10 mln osób, a 'League of Legends' - 67 mln osób. Wkrótce na rynek mają także trafić polska gra 'The Witcher Battle Arena' oraz amerykański… Czytaj dalej »