Facebook i Google powinny płacić nam za korzystanie z ich darmowych usług?
Spędzanie czasu na portalach społecznościowych to w istocie praca na rzecz sukcesu finansowego korporacji takich jak Facebook czy Google - pobrzmiewa coraz częściej wśród ekspertów. Pora zacząć wynagradzać użytkowników za dzielenie się treściami - uważa badaczka nowych mediów Laurel Ptak.
Ptak, aktywistka i badaczka związana obecnie z nowojorską New School, autorka strony Wagesforfacebook.com, przedstawiła swoją tezę podczas jednego z paneli dyskusyjnych tegorocznego festiwalu Transmediale. Impreza odbywa się w Berlinie na przełomie stycznia i lutego 2015 r.
"Miliony ludzi codziennie udostępniają na Facebooku swoje zdjęcia, statusy, meldują się w różnych lokalizacjach. W wyniku czego stał się on właścicielem nie tylko naszych zdjęć, ale także zapisu naszych przekonań, relacji towarzyskich, preferencji seksualnych" - mówiła w Berlinie Ptak.
"Aktywność użytkowników portalu przekłada się na jego popularność, co pozwoliło uczynić z Facebooka jedną z najbardziej liczących się platform reklamowych. Uważam, że korporacje, które zbudowały na tej podstawie miliardowy biznes, powinny podzielić się z nami częścią zysków" - podkreśliła.
Google, Amazon, Facebook opracowują coraz doskonalsze narzędzia do analizy danych generowanych przez użytkowników, zwiększając równocześnie gamę swoich usług (aplikacje mobilne, programy partnerskie). To sprawia, że użytkownicy spędzają coraz więcej czasu w kontrolowanym przez korporacje ekosystemie informacyjnym. Choć większość usług nie wymaga od nas opłaty pieniężnej, płacimy za nie czymś dużo cenniejszym - naszym czasem oraz osobistymi informacjami - zgodnie ocenili eksperci biorący udział w berlińskim panelu "Przyszłość pracy: logistyka, prawa i dylematy".
"Godziny przeznaczone na korzystanie z darmowych narzędzi Google'a czy Facebooka to praca, o której nie myślimy w tych kategoriach. Traktujemy ją jako integralny element naszego nowego, cyfrowego życia. Czas zmienić nasze myślenie" - apelowała Ptak.
Badaczka wyjaśnia przy tym, że jej celem nie jest prosty podział zysków i uczynienie z użytkowników darmowych usług wasali, otrzymujących procent zysków pana. Ptak, wprowadzając do debaty aspekt finansowy, mówiła, że chce zwrócić uwagę na znaczenie zjawiska ukrytych form pracy. "Mamy obecnie problem 1 proc. najbogatszych, który zagarnia większość zysków generowanych globalnie. Jeśli chcemy zrobić coś z szalenie nierówną dystrybucją dóbr, zacznijmy od walki o uznanie różnych przejawów cyfrowej pracy za istotny element dzisiejszej ekonomii" - wskazywała.
Podczas festiwalu nowych mediów i cyfrowej kultury Transmediale, odbywającego się w dniach 28 stycznia - 2 lutego w Berlinie, eksperci oraz artyści odnieśli się do zmian w społeczeństwie i kulturze, jakie przyniosły innowacje technologiczne.
Z Berlina Łukasz Mirocha (PAP)
Zobacz także
Najbliższej nocy (27/28.09) całkowite zaćmienie Księżyca
2015-09-27, 10:52Miłośników zjawisk astronomicznych czeka nieprzespana noc. Nie dość, że na niebie zobaczymy całkowite zaćmienie Księżyca, to jeszcze nasz satelita będzie większy niż zwykle, znajdzie się bowiem najbliżej Ziemi w całym 2015… Czytaj dalej »
Instagram ma już ponad 400 mln użytkowników
2015-09-23, 19:16Instagram ma powód do świętowania - w środę serwis umożliwiający dzielenie się zdjęciami i filmami poinformował, że ma już ponad 400 mln aktywnych użytkowników miesięcznie. To blisko o 100 mln użytkowników więcej niż ma… Czytaj dalej »
Microsoft i Orange podpisały porozumienie ws. inteligentnych miast
2015-09-23, 14:17Dyrektor polskiego oddziału Microsoft Ronald Binkofski i wiceprezes zarządu Orange Polska Mariusz Gaca podpisali w środę podczas warszawskiego forum Smart City porozumienie o współpracy i dzieleniu się wiedzą ekspercką w obszarze… Czytaj dalej »
Wielka awaria komunikatora Skype
2015-09-21, 17:29W Skype ie wystąpiła w poniedziałek awaria uniemożliwiająca wykonywanie połączeń - przyznał właściciel popularnego komunikatora internetowego firma Microsoft, potwierdzając nieprawidłowości zgłaszane przez użytkowników na… Czytaj dalej »
Profile stałych klientów podstawą sukcesu sklepów internetowych
2015-09-20, 10:38Sklepy internetowe są w stanie budować profile preferencji swoich klientów w oparciu o dane pozostawiane w trakcie zakupów. Kluczem do ich sukcesu jest znajomość preferencji stałych klientów - twierdzi ekspert w rozmowie z PAP. Czytaj dalej »