IBM wprowadza rozwiązanie chroniące prywatność użytkowników
IBM ogłosił właśnie wprowadzenie nowego rozwiązania w chmurze, pozwalającego na lepszą ochronę prywatności w sieci. Eksperci oceniają podobne działania jako krok we właściwym kierunku, podkreślając jednocześnie, że wciąż za mało mówi się o ochronie danych i prywatności użytkowników.
Produkt skierowany jest do deweloperów, a jego działanie oparte jest na algorytmie kryptograficznym, pozwalającym chronić dane użytkowników Internetu, takie jak data urodzenia, adres domowy czy numer karty kredytowej. IBM Identity Mixer pozwala na szyfrowanie danych użytkownika, takich jak wiek, narodowość czy adres w sposób, który umożliwia przekazywanie dostawcom serwisów online tylko tych danych, które są całkowicie niezbędne do korzystania z ich usług.
W rozmowie z PAP przedstawiciel Fundacji Panoptykon przyznaje, że rozwiązanie takie jak Identity Mixer należy ocenić pozytywnie. Zwraca jednak uwagę na ryzyko, które rodzi zcentralizowany model przechowywania danych. "Ochrona prywatności użytkowników to oczywiście szczytna idea, ale w wykonaniu jednej firmy biorącej na siebie przetwarzanie i ochronę danych innych firm nosi ze sobą pewne ryzyka" - zauważa Kamil Śliwowski z Fundacji Panoptykon.
"Propozycja IBM również będzie wymagać przesyłania i przechowywania wrażliwych danych w chmurze i choć firma być może jest w stanie zabezpieczyć je lepiej od mniejszych podmiotów, to w przypadku wycieku czy naruszenia naszych danych, odpowiedzialność będzie się rozmywać" - dodaje. I przypomina, że doniesienia o kolejnych wyciekach lub włamaniach do systemów chmurowych korporacji (Adobe, Sony) świadczą o tym, że trudno jest w pełni je zabezpieczyć.
Specjaliści z IBM przekonują, że nie ma czego się obawiać. „Rozwijaliśmy ten produkt, aby użytkownicy mogli ujawniać tylko te prywatne dane, które są absolutnie niezbędne do korzystania z usług online. Rozwiązanie jest dostępne w modelu cloud, co oznacza, że łatwo z niego korzystać zarówno na komputerze, jak i na urządzeniach mobilnych” – zapewnia kryptograf Jan Camenisch, jeden ze współtwórców Identity Mixer.
IBM donosi, że Identity Mixer już dziś jest testowany w niemieckim Czerwonym Krzyżu. Organizacja posiada wrażliwe dane na temat pacjentów, między innymi wyniki badań, przyjmowane leki, kontakty do rodzin. Dzięki rozwiązaniu IBM pracownicy Czerwonego Krzyża otrzymują dostęp tylko do tych informacji, które w danym momencie są niezbędne do właściwej opieki nad pacjentem. (PAP)
Zobacz także
Facebook i Google powinny płacić nam za korzystanie z ich darmowych usług?
2015-02-02, 08:21Spędzanie czasu na portalach społecznościowych to w istocie praca na rzecz sukcesu finansowego korporacji takich jak Facebook czy Google - pobrzmiewa coraz częściej wśród ekspertów. Pora zacząć wynagradzać użytkowników za dzielenie… Czytaj dalej »
Biblioteka Uniwersytecka we Wrocławiu udostępniła w internecie unikatowe zbiory
2015-01-30, 14:56Ponad 400 tys. plików, obrazujących 3 tysiące obiektów, w tym 1100 średniowiecznych rękopisów, udostępniła w internecie Biblioteka Uniwersytecka. To efekt projektu 'Dziedzictwo Regionu i Europy', który polega na dygitalizacji najcenniejszych… Czytaj dalej »
CTP-Locker - Wirus z fakturą za 6 tys. zł
2015-01-30, 13:54Udaje maile z fakturą lub informacje od znanych instytucji. Za błąd użytkownika, który go otworzył każe płacić nawet 6 tys. zł okupu. Wirus CTB-Locker potrafi na dobre zablokować komputer. Polska jest jednym z trzech krajów, gdzie… Czytaj dalej »
Innowacje technologiczne a przenikanie się sfer pracy i wypoczynku. Co przyniesie przyszłość?
2015-01-30, 09:55W obliczu zmian wywołanych nowymi technologiami sfery pracy i czasu wolnego coraz bardziej nakładają się na siebie - zdaniem ekspertów biorących udział w festiwalu Transmediale jesteśmy obecnie świadkami takiej ewolucji podejścia… Czytaj dalej »
W 2014 r. ponad 22 tys. internetowych oszustw
2015-01-30, 09:52Z roku na rok wzrasta liczba przestępstw popełnianych w internecie; oszuści wybierają 'sieć', bo łatwiej zacierać ślady, a zyski mogą być znacznie większe. Tylko w 2014 r. policja odnotowała ponad 22 tys. internetowych oszustw. Czytaj dalej »