IBM wprowadza rozwiązanie chroniące prywatność użytkowników
IBM ogłosił właśnie wprowadzenie nowego rozwiązania w chmurze, pozwalającego na lepszą ochronę prywatności w sieci. Eksperci oceniają podobne działania jako krok we właściwym kierunku, podkreślając jednocześnie, że wciąż za mało mówi się o ochronie danych i prywatności użytkowników.
Produkt skierowany jest do deweloperów, a jego działanie oparte jest na algorytmie kryptograficznym, pozwalającym chronić dane użytkowników Internetu, takie jak data urodzenia, adres domowy czy numer karty kredytowej. IBM Identity Mixer pozwala na szyfrowanie danych użytkownika, takich jak wiek, narodowość czy adres w sposób, który umożliwia przekazywanie dostawcom serwisów online tylko tych danych, które są całkowicie niezbędne do korzystania z ich usług.
W rozmowie z PAP przedstawiciel Fundacji Panoptykon przyznaje, że rozwiązanie takie jak Identity Mixer należy ocenić pozytywnie. Zwraca jednak uwagę na ryzyko, które rodzi zcentralizowany model przechowywania danych. "Ochrona prywatności użytkowników to oczywiście szczytna idea, ale w wykonaniu jednej firmy biorącej na siebie przetwarzanie i ochronę danych innych firm nosi ze sobą pewne ryzyka" - zauważa Kamil Śliwowski z Fundacji Panoptykon.
"Propozycja IBM również będzie wymagać przesyłania i przechowywania wrażliwych danych w chmurze i choć firma być może jest w stanie zabezpieczyć je lepiej od mniejszych podmiotów, to w przypadku wycieku czy naruszenia naszych danych, odpowiedzialność będzie się rozmywać" - dodaje. I przypomina, że doniesienia o kolejnych wyciekach lub włamaniach do systemów chmurowych korporacji (Adobe, Sony) świadczą o tym, że trudno jest w pełni je zabezpieczyć.
Specjaliści z IBM przekonują, że nie ma czego się obawiać. „Rozwijaliśmy ten produkt, aby użytkownicy mogli ujawniać tylko te prywatne dane, które są absolutnie niezbędne do korzystania z usług online. Rozwiązanie jest dostępne w modelu cloud, co oznacza, że łatwo z niego korzystać zarówno na komputerze, jak i na urządzeniach mobilnych” – zapewnia kryptograf Jan Camenisch, jeden ze współtwórców Identity Mixer.
IBM donosi, że Identity Mixer już dziś jest testowany w niemieckim Czerwonym Krzyżu. Organizacja posiada wrażliwe dane na temat pacjentów, między innymi wyniki badań, przyjmowane leki, kontakty do rodzin. Dzięki rozwiązaniu IBM pracownicy Czerwonego Krzyża otrzymują dostęp tylko do tych informacji, które w danym momencie są niezbędne do właściwej opieki nad pacjentem. (PAP)
Zobacz także
Politechnika Rzeszowska buduje motoszybowiec z napędem wodorowym
2018-01-20, 12:50Motoszybowiec z napędem wodorowym powstaje na Politechnice Rzeszowskiej. To kolejny etap prowadzonych od kilku lat badań nad alternatywnymi źródłami energii dla lotnictwa. Do pierwszego samodzielnego lotu motoszybowiec ma być gotowy… Czytaj dalej »
Prezydent: elektromobilność to skuteczna metoda walki ze smogiem
2018-01-17, 16:23Samochody elektryczne oznaczają brak emisji, jeżeli przejdziemy na elektromobilność będziemy w stanie zapewnić czystsze powietrze - podkreślił prezydent Andrzej Duda. Jego zdaniem, na tym polu możemy też skutecznie konkurować z… Czytaj dalej »

Powraca wystawa "Kalejdoskop" w Młynie Wiedzy w Toruniu
2018-01-16, 08:47Wystawa 'Kalejdoskop' ponownie otwarta w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu. Instytucja przygotowała także towarzyszącą ekspozycji ścieżkę zwiedzania dla dzieci i młodzieży - na 30 stanowiskach prezentowane będą elementy… Czytaj dalej »
Nadciąga Noc Biologów: 12 stycznia atrakcje w ok. 30 ośrodkach
2018-01-09, 14:46Piątek 12 stycznia to data, której nie powinien przegapić żaden miłośnik biologii. Ok. 30 jednostek akademickich w kraju przygotowuje wtedy moc atrakcji z okazji Nocy Biologów. W planach są prelekcje, wycieczki i pokazy. Na część… Czytaj dalej »
Hyundai do 2021 r. ma zacząć sprzedawać samochody autonomiczne
2018-01-04, 14:36Koreański koncern motoryzacyjny Hyundai Motor we współpracy z amerykańskim start-upem Aurora Innovation do 2021 r. zacznie sprzedawać pierwsze auta poruszające się bez kierowcy - poinformowała w czwartek agencja Kyodo. Czytaj dalej »