IBM wprowadza rozwiązanie chroniące prywatność użytkowników
IBM ogłosił właśnie wprowadzenie nowego rozwiązania w chmurze, pozwalającego na lepszą ochronę prywatności w sieci. Eksperci oceniają podobne działania jako krok we właściwym kierunku, podkreślając jednocześnie, że wciąż za mało mówi się o ochronie danych i prywatności użytkowników.
Produkt skierowany jest do deweloperów, a jego działanie oparte jest na algorytmie kryptograficznym, pozwalającym chronić dane użytkowników Internetu, takie jak data urodzenia, adres domowy czy numer karty kredytowej. IBM Identity Mixer pozwala na szyfrowanie danych użytkownika, takich jak wiek, narodowość czy adres w sposób, który umożliwia przekazywanie dostawcom serwisów online tylko tych danych, które są całkowicie niezbędne do korzystania z ich usług.
W rozmowie z PAP przedstawiciel Fundacji Panoptykon przyznaje, że rozwiązanie takie jak Identity Mixer należy ocenić pozytywnie. Zwraca jednak uwagę na ryzyko, które rodzi zcentralizowany model przechowywania danych. "Ochrona prywatności użytkowników to oczywiście szczytna idea, ale w wykonaniu jednej firmy biorącej na siebie przetwarzanie i ochronę danych innych firm nosi ze sobą pewne ryzyka" - zauważa Kamil Śliwowski z Fundacji Panoptykon.
"Propozycja IBM również będzie wymagać przesyłania i przechowywania wrażliwych danych w chmurze i choć firma być może jest w stanie zabezpieczyć je lepiej od mniejszych podmiotów, to w przypadku wycieku czy naruszenia naszych danych, odpowiedzialność będzie się rozmywać" - dodaje. I przypomina, że doniesienia o kolejnych wyciekach lub włamaniach do systemów chmurowych korporacji (Adobe, Sony) świadczą o tym, że trudno jest w pełni je zabezpieczyć.
Specjaliści z IBM przekonują, że nie ma czego się obawiać. „Rozwijaliśmy ten produkt, aby użytkownicy mogli ujawniać tylko te prywatne dane, które są absolutnie niezbędne do korzystania z usług online. Rozwiązanie jest dostępne w modelu cloud, co oznacza, że łatwo z niego korzystać zarówno na komputerze, jak i na urządzeniach mobilnych” – zapewnia kryptograf Jan Camenisch, jeden ze współtwórców Identity Mixer.
IBM donosi, że Identity Mixer już dziś jest testowany w niemieckim Czerwonym Krzyżu. Organizacja posiada wrażliwe dane na temat pacjentów, między innymi wyniki badań, przyjmowane leki, kontakty do rodzin. Dzięki rozwiązaniu IBM pracownicy Czerwonego Krzyża otrzymują dostęp tylko do tych informacji, które w danym momencie są niezbędne do właściwej opieki nad pacjentem. (PAP)
Zobacz także
Lego X - prototyp "cyfrowych" klocków analogowych
2015-02-16, 11:11Londyńskie studio projektowe Gravity Research Club zaprezentowało prototyp klocków Lego wyposażonych w czujniki, które umożliwiają utworzenie w czasie rzeczywistym na ekranie komputera cyfrowej kopii budowanego przedmiotu. Czytaj dalej »
Cyberprzestępcy wykradli z banków ok. 1 mld dolarów
2015-02-16, 11:08Grupa hakerów wykradła z banków na całym świecie do miliarda dolarów - poinformowała w poniedziałkowym raporcie rosyjska firma zajmująca się bezpieczeństwem cybernetycznym i ochroną przed wirusami komputerami. Ofiarą przestępców… Czytaj dalej »
W technologii druku 3D powstaje kopia płaskorzeźby przypisywanej Stwoszowi
2015-02-15, 13:03Dzięki wykorzystaniu techniki drukowania 3D powstaje dokładne odzwierciedlenie płaskorzeźby przedstawiającej modlącego się w Ogrojcu Chrystusa, pochodzącej z kościoła pw. Wszystkich Świętych w Ptaszkowej (Małopolska). Dzieło… Czytaj dalej »
Dotykowe ekrany wsparciem dla firmowej komunikacji wewnętrznej
2015-02-15, 12:20Umieszczone w firmowej kuchni ekrany dotykowe z wyświetlanymi na nich istotnymi informacjami to lepszy sposób na dotarcie do pracowników niż newslettery czy intranet - przekonują twórcy nowego systemu SPARK. Ich produkt ma usprawnić… Czytaj dalej »
YouTube ma 10 lat i ponad miliard użytkowników
2015-02-14, 13:5514 lutego 2005 roku została zarejestrowana domena YouTube.com. Serwis umożliwia bezpłatne umieszczanie i odtwarzanie filmów. Obecne korzysta z niego ponad miliard użytkowników. A co minutę do serwisu trafia 300 godzin filmów. Czytaj dalej »