Mobilna usługa zamawiania taksówki, czyli kto jeździ dla Ubera
Uber opublikował wyniki raportu badającego kierowców wykonujących usługę zamawiania transportu samochodowego. Dla większości z nich współpraca z firmą jest drugim, a czasami nawet trzecim zawodem wykonywanym równocześnie - kierowcy cenią sobie przede wszystkim dużą niezależność i elastyczny czas pracy.
Aplikacja mobilna Uber służy do zamawiania usług transportu samochodowego poprzez kojarzenie pasażerów z kierowcami korzystającymi z aplikacji. W grudniu wyceniono firmę na 41 miliardów dolarów. Usługa dostępna jest obecnie w 54 krajach (kilkaset miast). W Polsce samochody Ubera możemy zamówić na razie jedynie w Warszawie.
87 proc. ankietowanych kierowców jako główny powód wyboru tej formy zarobku wskazało na chęć "bycia swoim własnym szefem". Uber nie narzuca bowiem minimalnego limitu kilometrów czy też godzin pracy. Kierowca świadczący usługi pod tą marką przypomina de facto kierowcę jednoosobowej firmy. Posiadając pełną kontrolę nad swoim biznesem, 71 proc. badanych stwierdziło, że ich sytuacja finansowa poprawiła się dzięki współpracy z Uberem.
Kierowców Ubera można podzielić na pięć grup. Największą z nich tworzą osoby, dla których jest to dodatkowe źródło dochodu (52 proc.), znacznie mniejszą grupę tworzą profesjonalne firmy, dla których Uber jest jedynie jednym z wielu modeli prowadzenia biznesu (18 proc.). Grupę pozostałych 30 proc. tworzą ci kierowcy, którzy współpracują z firmą nie dłużej niż pół roku. Nieco ponad połowę pracowników floty samochodów Ubera stanowią kierowcy, którzy nigdy wcześniej nie pracowali w tej branży.
Niezależnie od wieku i płci ankietowani podkreślali, że głównym powodem współpracy z Uberem jest kontrola nad czasem pracy i duża niezależność, jaką oferuje firma. Działalność Ubera wpisuje się w założenia nowych modeli biznesowych, które opierają się na potencjale mobilnych urządzeń i aplikacji, płatności bezgotówkowych oraz możliwości bezpośredniego kontaktu dostawcy usług z klientem - z pominięciem pośredników. Dlatego spotykają się one z krytyką ze strony tradycyjnych usługodawców, którymi w przypadku Ubera są przede wszystkim korporacje taksówkarskie.
Badanie przeprowadzono w grudniu ubiegłego roku na próbie sześciuset kierowców działających w dwudziestu miastach na ternie USA.
Badanie na zlecenie firmy przeprowadziła Benenson Strategy Group, zaś do jego analizy zaangażowano ekonomistę z Uniwersytetu Princeton Alana Kruegera. (PAP)
Zobacz także
Studenci z Rzeszowa konstruują łazika na zawody robotów w USA
2014-04-20, 13:56Studenci Politechniki Rzeszowskiej konstruują łazika marsjańskiego, z którym chcą wystartować na międzynarodowych zawodach robotów University Rover Challenge 2014. Odbędą się one w maju w USA, na pustyni w stanie Utah. Czytaj dalej »
Odkryto planetę najbardziej podobną do Ziemi
2014-04-17, 22:50Międzynarodowa ekipa astronomów odkryła w Gwiazdozbiorze Łabędzia planetę najbardziej podobną jak dotąd do Ziemi. Nieznaną dotąd planetę spoza Układu Słonecznego nazwano Kepler-186f. Czytaj dalej »
Nokia: ładowarki do tabletu Lumia 2520 mogą powodować porażenie prądem
2014-04-17, 16:23Fińska firma Nokia wydała w czwartek ostrzeżenie dla 30 tys. użytkowników tabletu Lumia 2520. Zaapelowała, by nie używali ładowarki do tego urządzenia, gdyż grozi to porażeniem prądem. Czytaj dalej »
Studenci opracowali niedrogi system, który zastąpi klawiaturę i myszkę
2014-04-12, 11:21Niedrogi system, który pozwoli na sterowanie komputerem bez użycia myszki czy klawiatury - tylko za pomocą mimiki, ruchów głowy i komend głosowych opracowali studenci z Politechniki Rzeszowskiej. System ma służyć m.in. osobom spa… Czytaj dalej »
Pomysłowi studenci nagrodzeni w polskim finale Imagine Cup
2014-04-11, 08:17Projekt pomocny w skuteczniejszym radzeniu sobie z fobiami, system do kontrolowania komputera mimiką i ruchami głowy oraz gra 'Lore' - te projekty zwyciężyły w polskich finałach Imagine Cup - konkursu technologicznego dla studentów. Czytaj dalej »