Mobilna usługa zamawiania taksówki, czyli kto jeździ dla Ubera
Uber opublikował wyniki raportu badającego kierowców wykonujących usługę zamawiania transportu samochodowego. Dla większości z nich współpraca z firmą jest drugim, a czasami nawet trzecim zawodem wykonywanym równocześnie - kierowcy cenią sobie przede wszystkim dużą niezależność i elastyczny czas pracy.
Aplikacja mobilna Uber służy do zamawiania usług transportu samochodowego poprzez kojarzenie pasażerów z kierowcami korzystającymi z aplikacji. W grudniu wyceniono firmę na 41 miliardów dolarów. Usługa dostępna jest obecnie w 54 krajach (kilkaset miast). W Polsce samochody Ubera możemy zamówić na razie jedynie w Warszawie.
87 proc. ankietowanych kierowców jako główny powód wyboru tej formy zarobku wskazało na chęć "bycia swoim własnym szefem". Uber nie narzuca bowiem minimalnego limitu kilometrów czy też godzin pracy. Kierowca świadczący usługi pod tą marką przypomina de facto kierowcę jednoosobowej firmy. Posiadając pełną kontrolę nad swoim biznesem, 71 proc. badanych stwierdziło, że ich sytuacja finansowa poprawiła się dzięki współpracy z Uberem.
Kierowców Ubera można podzielić na pięć grup. Największą z nich tworzą osoby, dla których jest to dodatkowe źródło dochodu (52 proc.), znacznie mniejszą grupę tworzą profesjonalne firmy, dla których Uber jest jedynie jednym z wielu modeli prowadzenia biznesu (18 proc.). Grupę pozostałych 30 proc. tworzą ci kierowcy, którzy współpracują z firmą nie dłużej niż pół roku. Nieco ponad połowę pracowników floty samochodów Ubera stanowią kierowcy, którzy nigdy wcześniej nie pracowali w tej branży.
Niezależnie od wieku i płci ankietowani podkreślali, że głównym powodem współpracy z Uberem jest kontrola nad czasem pracy i duża niezależność, jaką oferuje firma. Działalność Ubera wpisuje się w założenia nowych modeli biznesowych, które opierają się na potencjale mobilnych urządzeń i aplikacji, płatności bezgotówkowych oraz możliwości bezpośredniego kontaktu dostawcy usług z klientem - z pominięciem pośredników. Dlatego spotykają się one z krytyką ze strony tradycyjnych usługodawców, którymi w przypadku Ubera są przede wszystkim korporacje taksówkarskie.
Badanie przeprowadzono w grudniu ubiegłego roku na próbie sześciuset kierowców działających w dwudziestu miastach na ternie USA.
Badanie na zlecenie firmy przeprowadziła Benenson Strategy Group, zaś do jego analizy zaangażowano ekonomistę z Uniwersytetu Princeton Alana Kruegera. (PAP)
Zobacz także
NASA udostępnia nagrania audio ze swych misji kosmicznych
2015-02-18, 17:58'Houston, mamy problem' - to słynne zdanie z programu podboju Kosmosu można teraz ściągnąć ze strony amerykańskiej agencji kosmicznej NASA jako dzwonek do telefonu czy komputerowy komunikat. Dostępne są tam również dziesiątki innych… Czytaj dalej »
Optyczny zegar atomowy skonstruowany przez fizyków z UJ, UMK oraz UW
2015-02-18, 14:30Optyczny zegar atomowy - superdokładny wzorzec częstości, którym można synchronizować najbardziej dokładne zegary, został skonstruowany przez fizyków z UJ, UMK oraz UW w ramach projektu 'Polski Optyczny Zegar Atomowy (POZA)' finansowanego… Czytaj dalej »
Systemy inteligentnych domów podatne na ataki cyberprzestępców
2015-02-16, 11:12Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA) ostrzega przed zagrożeniami płynącymi z korzystania z podłączonych do internetu urządzeń w ramach tzw. inteligentnych domów. Agencja ocenia, że ryzyko włamania do… Czytaj dalej »
Lego X - prototyp "cyfrowych" klocków analogowych
2015-02-16, 11:11Londyńskie studio projektowe Gravity Research Club zaprezentowało prototyp klocków Lego wyposażonych w czujniki, które umożliwiają utworzenie w czasie rzeczywistym na ekranie komputera cyfrowej kopii budowanego przedmiotu. Czytaj dalej »
Cyberprzestępcy wykradli z banków ok. 1 mld dolarów
2015-02-16, 11:08Grupa hakerów wykradła z banków na całym świecie do miliarda dolarów - poinformowała w poniedziałkowym raporcie rosyjska firma zajmująca się bezpieczeństwem cybernetycznym i ochroną przed wirusami komputerami. Ofiarą przestępców… Czytaj dalej »